per wrote:
Ni som har erfarenhet eller tankar om Unidisk SC. Hur gör man om man vill använda SC som en fristående CD/DVD-spelare? Använder man tape out (tv-out)-utgångarna då man kopplar Unidisken till ett tvåkanalsförsteg?
Om du kopplar till tvåkanalsförsteg ska du använda TV-OUT på Unidisk SC för bästa resultat. Då får du en downmixad signal (med eller utan LFE) på flerkanalskällor och en ren stereosignal på 2-kanalsinspelningar.
per wrote:
Om man vill spela 5.1-material via ett multikanalsförsteg, till exempel Exotik, antar jag att man kopplar ljudet analogt via SC:s enda 5.1-utgång, alltså den variabla utgången från SC:s försteg.
Ja, det är enda lösningen om du ska köra analogt mellan Undiisk SC och Exotik. Med Exotik+DA kan man köra digitalt och slippa dubbla volymkontroller.
per wrote:
Blir det i detta fall någon förbättring med ett externt bättre försteg? Blir det knasigt om man vill reglera ljudnivån med en Linnfjärrkontroll? (Nivån sänks på både Uni SC och t.ex. Exotik.)
Det är klart att det blir en förbättring att köra Exotik som försteg istället för det inbyggda i SC, men jag tvivlar att det är värt de extra dryga 20000 som det skulle kosta. Och ja, det blir tjorvigt med volymen. Du kan visserligen deaktivera IR-mottagaren i någon av apparaterna, men du kommer ju vilja fjärrkontrollera båda maskinerna eftersom de fyller olika funktion.
Unidisk *.1 och Exotik kan koppas samman med specialkabel för att slippa problemet med att fjärrkommandona kolliderar. Är osäker om detta även gäller SC, men jag skulle tippa på att det inte gör det eftersom SCn inte direkt är tänkt att användas med en Exotik, utan standalone. Det är också så jag rekommenderar dig att använda den.
/ jajo