Jaha, då har man börjat "beta" av några av de senaste inköpen. Pga dop och jazzkväll i helgen, begränsades det hela till söndagen som gick i elektronikens tecken med ffa Kraftwerk på 12:an.
Kraftwerk kräver väl knappast någon närmre presentation. Ett band som var låååångt före sin tid och som har influerat och gett upphov till massvis med artister inom vitt skilda genrer. Lyssnade själv väldigt sporadiskt på Kraftwerk under min synthperiod på 80-talet, men nu förstår jag verkligen var allt kom från!
Autobahn (1974)
Denna plattan gavs ut när jag var ett år!!!

Fantastiskt! Domineras av titelspåret som är en 22 min "bilfärd" där flöjt och gitarr kombineras med Vocoder. Måste ha uppfattats som musik från yttre rymden när den kom! Håller i alla fall än idag och låter fantastiskt på LINN-riggen!
Radio-Activity (1975)
Den här plattan är klart mer svårtillgänglig än föregångaren. Börjar med en geigermätare, som några år senare blev en poppis (?) hemmapryl i vissa hem! Titelspåret, "Airwaves" och "Antenna" har bra rytmer och melodier medan övriga spår är svårare. Kräver helt klart upprepade genomlyssningar. Svåra skivor har ju en tendens att växa ju längre tiden går. En bättre LINN-rigg brukar ju också göra susen...
Trans Europe Express (1977)
En klassiker!!! Inte ett svagt spår imo även om titelspåret och "Europe Endless" sticker ut mest! Beats i överflöd som sätter sig direkt!
The Man-Machine (1978)
Denna plattan kombinerar både TEE:s beats med Autobahns melodier och känns som Kraftwerks mest lättillgängliga album. Hits som "The Robots" och "The Model" håller definitivt än. Denna plattan har nog många band från synthpopsvängen lyssnat på om och om igen!
Computer World (1981)
Nu hade musikindustrin vaknat och synthpopband som Soft Cell, Human League, Depeche Mode mfl började poppa upp som svampar. Kraftwerk visar fortfarande vägen med beats som blivit allt mer repetetiva. Kan inte låta bli att tänka på techno när jag hör spår som tex "Numbers". Spåren "Computerlove" och "Pocket Calculator" är synthpop i sitt esse!
Summa summarum fem album som var ljusår före sin tid och som håller än!
Fortsättning följer...