selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 02:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 118 19 20 21 2257 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

180 för 16 så bra plattor är ju kanon. Kul med bilden!

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp! 8)

Ibland kan man hitta jäkligt bra skivor för en billig peng. Tyckte det var lite konstigt att några av dessa skivor fanns i 5-kronors backarna, då ägaren tycks ha rätt så bra koll annars.

Vissa skivor finns det ju "överskott" av och då åker ju priserna neråt.. men men.. nu ska jag koppla i Regan och lägga på första skivan - svårt att välja :wink:

För övrigt kan jag tillägga att den polska skivbutiken har skickat mina Riverside-skivor och dom borde väl komma imorrn eller på fredag.. så Ayn: du får dig väl läsa en recension snart.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja gärna en recension, har inte hört den där gruppen så det skall bli intressant. Supertramp såg jag bland dina köp, bra grupp.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Senaste inköp var en skiva jag letat efter ett tag.

Image

The Boppers Black Label. Fick ge 50:- kronor för den.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 28, 2005 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Abstinens!!! :shock: Köpte på mig lite vinyl igår, exakt 80 st med bla Kate Bush "Lion Heart"-> "Hounds of love", Kraftwerk "Autobahn"->"Computer World" och Led Zeppelin "I"->"Coda". Största godbiten är dock Hendrix "Electric Ladyland" i originalutgåva och perfekt skick! Vill bara hem och spisa plattor! Andra gotlänningar får ursäkta, men jag hoppas det regnar hela helgen!!! :lol:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 28, 2005 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Abstinens!!! :shock: Köpte på mig lite vinyl igår, exakt 80 st med bla Kate Bush "Lion Heart"-> "Hounds of love", Kraftwerk "Autobahn"->"Computer World" och Led Zeppelin "I"->"Coda". Största godbiten är dock Hendrix "Electric Ladyland" i originalutgåva och perfekt skick! Vill bara hem och spisa plattor! Andra gotlänningar får ursäkta, men jag hoppas det regnar hela helgen!!! :lol:
Åttio?!?! :shock: Fy fasen vad trevligt. Electric Ladyland har ju blivit knepig att hitta med tjejjerna på omslaget. Något annat kul i bunten?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 28, 2005 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Led Zeppelin "I"->"Coda".
Om det betyder att du just köpt alla Led Zeppelin's alster har du skaffar dig nåt mer än en hög skivor, du har köpt dig bättre livskvalitet. Det där regnet kommer inte att besvära dig det minsta.

Carl

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 28, 2005 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En reflektion om tråden.

Varför är så många forumister mer fokuserade på hur många plattor som köps än vad som köps?

Carl

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 28, 2005 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sållar rätt bra när jag köper eftersom jag oftast förr kom hem med för många "fynd"
Resulterar alltid i att jag säljer en del till min polare :D

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 28, 2005 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kvantitet eller kvalitet? För egen del brukar jag skriva en liten recension av skivorna jag köpt. Detta sker då jag köpte några få skivor som jag lyssnat en hel del på. Exempelvis då det kommer en leverans från Ginza på 5-6 skivor jag sedan tidigare lyssnat in mig på via mp3:or.

Köper jag istället 16 LP-skivor av till viss del väldigt okända skivor (som mitt förra inköp) så är det mest roligt att få informera om att jag köpte lite nya skivor. Svårt att skriva så mycket mer om dom då de flesta kanske är olyssnade.

Fast det är sant. Tanken med den här tråden är väl att vi ska ge varandra lite tips på ny & gammal musik. Då det inte är nån direkt mening med att nämna att man köpt x antal skivor, förutom lite skryt då :lol:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 28, 2005 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sant Carl! Visst är det kvalitet inte kvantitet som gäller! För mig som inte köpt vinyl på många år och dessutom sällan köper mer än 15 skivor på ett bräde blir bara lite överväldigad av liknande inköp som gårdagens. :roll:

Ang Led Zeppelin så stämmer det att högen innehöll Zeppelins alla alster! :lol: Har alltid diggat dem skarpt, men av någon anledning aldrig ägt ngt av dem. Äntligen!

Får nog säga att jag sållade rätt rejält, med tanke på att killen hade ca 1000 plattor till salu.

Andra godbitar:

Peter Gabriel "I"->"So"

Iggy Pop "The Idiot", "Lust For Life"

The Human League "Reproduction"->"Dare"

Pink Floyd "Ummagumma"->"Wish You Were Here"

Queen "Queen"->"The Game"

Toto "Toto"->"IV"

Soft Cell "Non-stop Erotic Cabaret"

And the list goes on...

Tar ett tag att lyssna igenom. Får ge fortlöpande recensioner av det jag inte hört tidigare! :D

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 28, 2005 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina senaste:

Gillian Welch - Time (the Revelator) (2001)
Image
Jag är helt såld på den här kvinnan. Känslig country där tradition möter framtid. Hon har sammanlagt gjort fyra plattor, och jag undrar om hon inte blir bättre och bättre för varje platta. Det här är den tredje.

Jolie Holland - Escondida (2004)
Image
Vet inte så mycket om den här damen. Hon var tydligen med i The Be Good Tanyas. Skivan låter lite trettiotalsblues möter 2000-talscountry på mescalin. "Old Fashioned Morphine" är en höjdarlåt.

Soundgarden - Superunknown (1994)
Image
Det är ju så att man nästan skäms över hur efter man kan vara ibland. Växte ju upp när grunge-vågen kom (och föll), men då var jag så inne på 60- och 70-talet. Så nu en 12 år senare har jag börjat köpa på mig alla grymma grungeplattor. Kom ju massvis med bra musik då... Skivan behöver väl ingen närmare presentation. Den innehåller hittarna "Black Hole Sun" och "Spoonman" med flera stänkare.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 28, 2005 20:49 
Site Admin
Site Admin

Superunknown är en riktig höjdare. Grunge blev inte bättre än så när det begav sig!

Själv har jag haft lite inköpstorka på skivfronten. Det blev en riktig goding på vinyl häromdagen dock:

Image
Depeche Mode - Violator

Har inte lyssnat på den så mycket tidigare. Mycket skön skiva, en av deras bästa.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 28, 2005 22:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det senaste jag köpte var David Bowies Diamond Dogs.

Rebel, rebel är bara för skön

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 01, 2005 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha, då har man börjat "beta" av några av de senaste inköpen. Pga dop och jazzkväll i helgen, begränsades det hela till söndagen som gick i elektronikens tecken med ffa Kraftwerk på 12:an.

Kraftwerk kräver väl knappast någon närmre presentation. Ett band som var låååångt före sin tid och som har influerat och gett upphov till massvis med artister inom vitt skilda genrer. Lyssnade själv väldigt sporadiskt på Kraftwerk under min synthperiod på 80-talet, men nu förstår jag verkligen var allt kom från! :idea:

Autobahn (1974)

Image

Denna plattan gavs ut när jag var ett år!!! :shock: Fantastiskt! Domineras av titelspåret som är en 22 min "bilfärd" där flöjt och gitarr kombineras med Vocoder. Måste ha uppfattats som musik från yttre rymden när den kom! Håller i alla fall än idag och låter fantastiskt på LINN-riggen!

Radio-Activity (1975)

Image

Den här plattan är klart mer svårtillgänglig än föregångaren. Börjar med en geigermätare, som några år senare blev en poppis (?) hemmapryl i vissa hem! Titelspåret, "Airwaves" och "Antenna" har bra rytmer och melodier medan övriga spår är svårare. Kräver helt klart upprepade genomlyssningar. Svåra skivor har ju en tendens att växa ju längre tiden går. En bättre LINN-rigg brukar ju också göra susen... :D

Trans Europe Express (1977)

Image

En klassiker!!! Inte ett svagt spår imo även om titelspåret och "Europe Endless" sticker ut mest! Beats i överflöd som sätter sig direkt!

The Man-Machine (1978)

Image

Denna plattan kombinerar både TEE:s beats med Autobahns melodier och känns som Kraftwerks mest lättillgängliga album. Hits som "The Robots" och "The Model" håller definitivt än. Denna plattan har nog många band från synthpopsvängen lyssnat på om och om igen!

Computer World (1981)

Image

Nu hade musikindustrin vaknat och synthpopband som Soft Cell, Human League, Depeche Mode mfl började poppa upp som svampar. Kraftwerk visar fortfarande vägen med beats som blivit allt mer repetetiva. Kan inte låta bli att tänka på techno när jag hör spår som tex "Numbers". Spåren "Computerlove" och "Pocket Calculator" är synthpop i sitt esse!

Summa summarum fem album som var ljusår före sin tid och som håller än!

Fortsättning följer...

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 118 19 20 21 2257 Next

All times are UTC+02:00