fredde wrote:
Så här fattade jag det hela, även om jag inte brydde mig så mycket om att kolla upp vem som betalade vad. Godset som fraktas är försäkrat per kg. Det är fraktföretaget som försäkrar grejerna och de som betalar om det händer något under frakten. När olyckan var ett faktum kontaktade de ToT som bedömde kostnaden. ToT ersatte Akitoarmen med en snarlik som fanns i butiken och värderade K9an till det den kostade då den inhandlades, dvs 1700:-. de hade ingen K9a så det enklaste blev att sätta dit en Adikt och jag betalade mellanskillnaden Adikt - 1700:-. Rätt eller fel? Jag blev nöjd och ToT blev av med sin enda fräscha Akito 1 och fraktföretaget hade nog ingen aning om vad det handlade om utan betalade snällt.
Det låter ju helt rimligt. Poängen är inte vem som betalar i slutändan, utan vem som står för ansvaret gentemot kunden och det verkar ju Takt o Ton ha gjort, precs som dom ska.
Vad hade hände med tolvan förresten?
Det var alltså inte den här historien som jag baserade mitt ursprungliga omdömme på, men dom kanske har lärt sig?
/Henrik