selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1185
Location: Lerum/Göteborg
Pediatrik wrote:
...
Vad gäller distinktionen mkI/II, stämmer det att armar med sn >6490 är mkII?
...
Ja, så står det i LP12 FAQ och det skall stämma. Själv har jag en tidig mkII.
"The Ekos exists in two generations but the arm wasn't renamed. Ekos II came around 1992, Ekos with serial numbers above 6490 should be IIs. The improvement is changed bearings and the difference is IMO significant. I don't know of any improvements since. Linn offered rebuilding to the new bearings."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Pediatrik wrote:
Lite OT kanske, men är T&T verkligen så dåliga som ryktet säger?
Relation mellan kund och handlare funkar oftast men inte alltid bra. Besök butiken och se om du tycker att du blir bra bemött. I så fall spelar det ju ingen roll vad andra tycker.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Helt rätt jajo! Avståndet Visby-Luleå innebär dock att något personligt besök i butiken inte är så aktuellt. Då gäller det att allt klaffar när ev inköp görs osedda och prylarna skall skickas kors och tvärs i landet. Har tyvärr lite dålig erfarenhet efter vissa möbelinköp...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 16:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Fredde fick något på sin lp12:a förstört under transporten tillbaka när han skickat upp den till Takt & Ton, och blev bra kompenserad iallafall. Ingen komplett empirisk studie direkt med ett fall men den gången löstes det bra för båda parter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
jajo wrote:
Pediatrik wrote:
Lite OT kanske, men är T&T verkligen så dåliga som ryktet säger?
Relation mellan kund och handlare funkar oftast men inte alltid bra. Besök butiken och se om du tycker att du blir bra bemött. I så fall spelar det ju ingen roll vad andra tycker.

/ jajo
Vad spelar bemötandet för roll om man inte känner till konsumentköplagen? Jag har hört tillräckligt om dom för att säga att jag aldrig kommer att handla av dom.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Sony wrote:
Fredde fick något på sin lp12:a förstört under transporten tillbaka när han skickat upp den till Takt & Ton, och blev bra kompenserad iallafall.
Fattas bara annat! det är deras lagstiftade skyldighet. Jag hoppas att han fick det helt fixat utan kostnad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 16:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Tror dessvärre att det var Bussgods som stod för de kostnaderna, inte handlaren i fråga...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
young wrote:
Tror dessvärre att det var Bussgods som stod för de kostnaderna, inte handlaren i fråga...
Spelar roll? :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
young wrote:
Tror dessvärre att det var Bussgods som stod för de kostnaderna, inte handlaren i fråga...
Spelar roll? :roll:
Jepp. Stor roll. Tänk om bussgods inte hade accepterat kravet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 18:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Är inte hundra på vem det var som stod för kostnaden, men nog anser jag att det spelar roll om företaget som ska skicka den inte ombesörjer att emballera den tillräckligt väl innan de skickar den...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 18:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jo, men samtidigt fick han väl ett bra pris på en ny (beg.) arm som kompensation. Men det står säkert i något inlägg Fredde gjort.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
young wrote:
Är inte hundra på vem det var som stod för kostnaden, men nog anser jag att det spelar roll om företaget som ska skicka den inte ombesörjer att emballera den tillräckligt väl innan de skickar den...
Spekulerar vi nu eller?
Har vi fakta o målet...

Som tidigare sagt, om kunden blev nöjd, spelar det någon roll vem som fick betala skadan.
Om affären fick transportören att betala så är ju iallafall syftet uppnått.
Värre är om de vägrade betala så kunden fick gå på transportören


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Det vore ju bättre om Fredde kunde reda ut saken.

Men rättsläget är fullständigt solklart. Risken för varan övergår på konsumenten när transportören överlämnar den. Inte en sekund tidigare. Om varan är trasig när den anländer till konsumenten så är det alltså bara, jag upprepar BARA näringsidkarens ansvar helt oavsett vad eller vem som orsakat skadan. Detta gäller alltså bara i näringsidkare - konsument relationer.

Sen är det ju en annan sak att näringsidkaren kan kräva ersättning av transportören om denne har varit vårdslös. Det är inte kundens sak att göra det.

Fast om det var fråga om service så är det väl snarare konsumenttjänstlagen som är tillämplig, jag orkar inte kolla nu men jag är 95% säker på att samma sak gäller där.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Så här fattade jag det hela, även om jag inte brydde mig så mycket om att kolla upp vem som betalade vad. Godset som fraktas är försäkrat per kg. Det är fraktföretaget som försäkrar grejerna och de som betalar om det händer något under frakten. När olyckan var ett faktum kontaktade de ToT som bedömde kostnaden. ToT ersatte Akitoarmen med en snarlik som fanns i butiken och värderade K9an till det den kostade då den inhandlades, dvs 1700:-. de hade ingen K9a så det enklaste blev att sätta dit en Adikt och jag betalade mellanskillnaden Adikt - 1700:-. Rätt eller fel? Jag blev nöjd och ToT blev av med sin enda fräscha Akito 1 och fraktföretaget hade nog ingen aning om vad det handlade om utan betalade snällt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
fredde wrote:
Så här fattade jag det hela, även om jag inte brydde mig så mycket om att kolla upp vem som betalade vad. Godset som fraktas är försäkrat per kg. Det är fraktföretaget som försäkrar grejerna och de som betalar om det händer något under frakten. När olyckan var ett faktum kontaktade de ToT som bedömde kostnaden. ToT ersatte Akitoarmen med en snarlik som fanns i butiken och värderade K9an till det den kostade då den inhandlades, dvs 1700:-. de hade ingen K9a så det enklaste blev att sätta dit en Adikt och jag betalade mellanskillnaden Adikt - 1700:-. Rätt eller fel? Jag blev nöjd och ToT blev av med sin enda fräscha Akito 1 och fraktföretaget hade nog ingen aning om vad det handlade om utan betalade snällt.
Det låter ju helt rimligt. Poängen är inte vem som betalar i slutändan, utan vem som står för ansvaret gentemot kunden och det verkar ju Takt o Ton ha gjort, precs som dom ska.

Vad hade hände med tolvan förresten?

Det var alltså inte den här historien som jag baserade mitt ursprungliga omdömme på, men dom kanske har lärt sig?

/Henrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited