selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 19:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 117 18 19 20 2157 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 28, 2005 12:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hrm. Verkar som att jag ska säga något.

Köpte på mig två hela samlingar för snart något år sedan. Totalt blev det ca 900 st tror jag. Strax under 10 kr/skivan gav jag, så det var ju inget vrakpris på det sättet, men det var väldigt mycket bra i högen så det var helt klart värt det. Har inte hunnit gå igenom allt än ska väl tilläggas...

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 01, 2005 02:17 
Ny Medlem
Ny Medlem

Vill bara tipsa er alla om en rätt cool artist, nämligen Chris jones. Sprang över den i somras under en lyssnig av B&W 802d. Skivan heter Roadhouses & automobiles och den har rätt sköna basgångar men det finns även andra parametrar att ta del av. Går att beställa via lefflers i Linköping (är mycket trevliga o hjälpsamma) och genom svalander.se
:D

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 14, 2005 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var ner till Uppsala och köpte mig en bil här för nån vecka sedan. Blev även 4 LP-skivor:

The Beatles - Blåa 2LP
The Beatles - Röda 2LP
...och en Eric Clapton och en chansning av en en Fairport Convention som jag faktiskt inte hunnit lyssna på ännu. Kul med lite Beatles på LP, även om jag nu inte hade varken nån CD eller LP av dom sedan tidigare. Aldrig tidigare riktigt förstått varför dom ens är kända, men har nu på senaste månaderna börjat öppna öronen för dom allt mer.

Edit: ...kom på mig själv med min lilla förkärlek till skivor och sånt. Nämnde ett bilköp och skriver sen enbart om skivköp :lol: För dom intresserade så ersattes mina gamla röda Golf av en några år nyare Honda Accord (95:a) som jag tyckte var ett bra alternativ som min studentbudget tillät.

Om det är nån som är intresserad av en halvfräsch VW Golf från 84, med trasig startmotor och blockpackning så får ni hojta till - jag har en till övers.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 14, 2005 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken Fairport?

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 22, 2005 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nyss hemkommen från Garageland records med tre plattor. Det har pratats så gott om Fairport Convention så jag slog till på Liege & Lief. Jag har fått känslan att det skall vara en av deras bästa. Vidare köpte jag Captain Beyond Sufficiently Breathless, 1973 och Made in Sweden Made in England, 1970.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 22, 2005 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kolla även in Unhalfbricking med Fairport, plattan innan Liege. Låten A Sailors Life är magisk. Den plattan har lite annat folk än Liege & Lief, för några dog och några slutade däremellan (för att göra en lång och tragisk historia väldigt korthuggen...). Så suket/känslan är annorlunda. Men alltid lika bra.

Köpte själv Heyday BBC sessions 1968-1969 med Fairport Convention på LP idag. Har aldrig sett vinyloriginalet förr, den kom 1987 på Hannibal Records.

Köpte dessutom Sunrise med Mick Softley från 1970. Fantastisk engelsk folkplatta med lite sitarer och annat mys.

På CD blev det två finska progrock-mästerverk, nämligen Elonkorju samt Apollo.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 22, 2005 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du apjävulen du verkar ha bra kol på bra musik. Orkar du utveckla skillnaderna mellan de båda Fairport albumen. Jag har hört att även Unhalfbricking skall vara bra, dom hade den på affärn också plus en bra bunt till.

Dom finska banden har jag inte hört talas om, Tollonen, Wigwam och en del andra finnar har jag hört men inte dessa.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 22, 2005 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Du apjävulen du verkar ha bra kol på bra musik. Orkar du utveckla skillnaderna mellan de båda Fairport albumen. Jag har hört att även Unhalfbricking skall vara bra, dom hade den på affärn också plus en bra bunt till.

Dom finska banden har jag inte hört talas om, Tollonen, Wigwam och en del andra finnar har jag hört men inte dessa.
Jo, våra smaker verkar ju gå åt ungefär samma håll känns det som när man läser!

OK, angående Fairport-plattorna: Efter en närmare titt så var det "bara" trummisen Martin Lamble som dog, plus gitarristen Richard Thompsons flickvän. Det var i en bilolycka. Även bandets autoharp (den ena av endast två exemplar i England vid den tiden sägs det, den hörs på de tre första plattorna) förstördes ihop med en massa annat i kraschen. Som jag fattat det så blev bandet helt traumatiserat efter den upplevelsen, och fick anstränga sig lite extra för att hitta tillbaka till inspirationen. Så man bosatte sig i ett hus på landet ett tag och spelade en massa. Resutatet blev Liege & Lief. I mina öron lite av en engelsk variant på Music from Big Pink med The Band. Det var den sista plattan med Sandy Denny, och jag undrar om inte Ashley Hutchins också slutade efter den. Det blev kanske för mycket?

Image

Medan skivan innan, Unhalfbricking, visar ett tight band som är inne på sin folkgrej medan psykedelian frodas omkring dem (och påverkar). Plattan innehåller tre låtar av deras inspirationskälla Dylan samt en massa egna låtar. Som låter som en blandning mellan San Francisco, Träd, Gräs & Stenar och folkrock. Mycket känsla och 1969-känsla. Jag älskar stämningen på den plattan. Medan Liege, som spelades in bara några månader senare, låter helt annorlunda.

Image

Angående de finska banden, så är Apollo en konstig blandning mellan progressiv fuzzrock med en sångare som låter full, och nästa ögonblick lyriska stråkar. Och ändå på något konstigt sätt bra. De sjunger på finska plattan kom 1970 och kostar på LP över 2000 spänn idag.

Image

Elonkorjuu
är mer 70-talshårdrock med dubbla baskaggar och sång på engelska. Kom 1972, och anses vara en av de absolut svåraste finska LP-skivorna idag. Den går för minst 5000 spänn... 8)
Image

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fint, ett rekordeligt inlägg. Bilder och allt. Gillar du inte Strawbs, lite folkprog det med?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Vilken Fairport?
<--- skrev någon där ovan... Det rör sig om skivan In Real Time - Live '87.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AC/CD, stiff upper lip.
Alla hårdrock diggare - KÖÖÖÖÖP
Sicket ÖS!!
Nu får subben bekänna färg :shock:

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AC/DC är ju party party... väldigt roligt och en massa ös. Vet inte om Stiff Upper Lipen är deras bästa precis. Fast sen är ju deras DVDs rätt roliga också.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Fast sen är ju deras DVDs rätt roliga också.
Är de?
På vilket sätt?
(sätter upp på min köpa-lista direkt)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...eller jag har endast "Stiff Upper Lip LIVE" på DVD men har sett "No Bull" också.

En hel del fart och rörelse på scen. Lite bomber och sånt... inte direkt stå på varsin plats på scenen och spela det instrument jag ska spela, utan lite spring och teater hinner gamlingarna med.

Sen tycker jag båda dessa filmerna har fångat publiken rätt bra. Mäktigt att kunna se ut över ett stort folkhav och veta att alla står och diggar till den liveinspelning jag sitter och tittar/lyssnar på just nu.

Är väl inte några dirakt extraordinära live DVDs, men bättre än många andra iaf.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 26, 2005 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var mig en sväng på stan idag och köpte lite roliga skivor... blev totalt 16 stycken för 180:- Många kostade endast 5:- vilket jag anser är rätt bra för Local Hero OST med Mark Knopfler och Still got the Blues med Gary Moore. Beatles-skivan gav jag lite mer för, men den är väl inte direkt vanlig att springa på och detta exemplar höll bra skick.

Image

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 117 18 19 20 2157 Next

All times are UTC+02:00