Tjagge wrote:
Du apjävulen du verkar ha bra kol på bra musik. Orkar du utveckla skillnaderna mellan de båda Fairport albumen. Jag har hört att även Unhalfbricking skall vara bra, dom hade den på affärn också plus en bra bunt till.
Dom finska banden har jag inte hört talas om, Tollonen, Wigwam och en del andra finnar har jag hört men inte dessa.
Jo, våra smaker verkar ju gå åt ungefär samma håll känns det som när man läser!
OK, angående Fairport-plattorna: Efter en närmare titt så var det "bara" trummisen Martin Lamble som dog, plus gitarristen Richard Thompsons flickvän. Det var i en bilolycka. Även bandets autoharp (den ena av endast två exemplar i England vid den tiden sägs det, den hörs på de tre första plattorna) förstördes ihop med en massa annat i kraschen. Som jag fattat det så blev bandet helt traumatiserat efter den upplevelsen, och fick anstränga sig lite extra för att hitta tillbaka till inspirationen. Så man bosatte sig i ett hus på landet ett tag och spelade en massa. Resutatet blev
Liege & Lief. I mina öron lite av en engelsk variant på Music from Big Pink med The Band. Det var den sista plattan med Sandy Denny, och jag undrar om inte Ashley Hutchins också slutade efter den. Det blev kanske för mycket?
Medan skivan innan,
Unhalfbricking, visar ett tight band som är inne på sin folkgrej medan psykedelian frodas omkring dem (och påverkar). Plattan innehåller tre låtar av deras inspirationskälla Dylan samt en massa egna låtar. Som låter som en blandning mellan San Francisco, Träd, Gräs & Stenar och folkrock. Mycket känsla och 1969-känsla. Jag älskar stämningen på den plattan. Medan Liege, som spelades in bara några månader senare, låter helt annorlunda.
Angående de finska banden, så är
Apollo en konstig blandning mellan progressiv fuzzrock med en sångare som låter full, och nästa ögonblick lyriska stråkar. Och ändå på något konstigt sätt bra. De sjunger på finska plattan kom 1970 och kostar på LP över 2000 spänn idag.

Elonkorjuu är mer 70-talshårdrock med dubbla baskaggar och sång på engelska. Kom 1972, och anses vara en av de absolut svåraste finska LP-skivorna idag. Den går för minst 5000 spänn...