selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

deffinitivt när plast spelaren ersattes med en Axis.efter det så var det när axisen ersattes av en ny LP12a. sedan vet jag inte om det var vid byte av Basik plus till Akito2b eller när LK2an kom in så jag hade Linn från puppa till högtalare.

Men en av de absolut roligaste var nog ändå när jag köpte denna 12an jag har nu då man vart så dum att man sålt den gamla tidigare för att man behövde pengar och man tyckte inte att man använde den så mycket.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min största skillnad upplevde jag när jag bytte högtalare. Jag bytte från Kan (originalmodellen) till ett par Kaber. Detta drevs av en LP 12 och en intek. Jag lyssnade på en jäkla massa skivor efter det bytet och blev förundrad över att det också fanns en nedre del i musiken som jag inte hört tidigare.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Största lyften ljudmässigt har varit då jag förbättrat mina kunskaper i att installera grejerna, framförallt då högtalarplaceringen. Vi norr om Uppsala måste ju klara av den biten själv. Det är helt sanslöst vad några millimeter kan göra.

När det gäller produkter är det nog cirkus + adikt på 12an som gett mest haksläpp.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag får nog säga som Jan.. alla de massa roliga uppdateringar som man gjorde i början av 90-talet på LP12:an. Framför allt Lingon.

Lingo 2 var också ett jäkla lyft för mig, hade på relativt kort tid bytt hela "playback-delen" av systemet men mest fått känslan "det låter annorlunda". Med den nya Lingon föll allt på plats. Rasande roligt. :)

Fast det största lyftet av alla var nog Arkiv till Arkiv B. Kanske för att den gamla pickupen var sliten, kanske för att tolvan servades samtidigt, kanske för att jag inte riktigt väntat mig det - såg bytet mer som det regelbunda pickupbytet, service mer än uppgradering. Herrejävlar vilken grej! Makalöst lyft. Tårar! :)

Det slår mig förresten just att det är väldigt roligt att ärligt kunna säga att två så "sena" uppgraderingar har upplevts som de största jag gjort. En motorstyrning till en annan, en dumdyr pickup till en dumdyrare - man tycker att "the law of diminishing returns" skulle satt in för länge sedan, men så har inte varit fallet. Åtminstone inte för mig, och däri ligger säkert förklaringen till att jag fortfarande håller på. ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul tråd! Jo. allt ligger på signalkällan. Störst var ju Rega P2 till LP12 men tar vi "inom" Linn så vilja nog nämna bytet Ittok till Ekos även om Lingo1 och Cirkus nog i teorin skall ge mer (men det hade jag ju då, kanske var det att allt föll på plats s a s). Ikemin älskade jag direkt (och gör det fortfarande) och då var ju CD'n innan inget skräp i form av brilliantuppdaterad Karik II och slimline Numerik. Senast är det bytet till Lingo2 som faktiskt överträffade förväntningarna.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 28, 2005 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Lingo2 som faktiskt överträffade förväntningarna.
Om jag också ska hålla mig inom Linn är uppgraderingen lilla Lingo till Lingo2 det största haksläppet. Visst har andra uppgraderingar varit mer hörbara, men skillnanden mellan Lingoversionerna var magisk på ett sätt som inga andra uppgraderingar varit.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 28, 2005 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
stefan wrote:
Lingo2 som faktiskt överträffade förväntningarna.
Om jag också ska hålla mig inom Linn är uppgraderingen lilla Lingo till Lingo2 det största haksläppet. Visst har andra uppgraderingar varit mer hörbara, men skillnanden mellan Lingoversionerna var magisk på ett sätt som inga andra uppgraderingar varit.

/ jajo
Var det ett större lyft än från icke Lingo till Lingo 1?
Har bara hört icke Lingo till Lingo 1 o magiskt är precis ordet. Skivorna blev annorlunda liksom. Svårt att beskriva då normalt blir en uppgradering tightare, tydligare, mer sväng etc - här blev del bara så himla mycket bättre utan att man kunde "ta" på det...

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 28, 2005 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dom som har förvånat mig mest är K20 -> K400, Majik+LK100 -> Kolektor+LK100 och KanIII -> Tukan. Jag hade inte så stora förväntningar inför någon av de uppgraderingarna, det är väl därför jag minns dem starkast. Valhalla -> Lingo2 kommer jag inte ihåg ens om jag försöker... :?

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 28, 2005 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Var det ett större lyft än från icke Lingo till Lingo 1?
Större är svårt att säga - Valhalla till Lingo var så himla länge sedan - men fullt i samma klass. Och precis samma typ av skillnad, som du beskriver. Det blev bara odiskutabelt "bättre", utan att soundet förändrades i någon nämnvärd omfattning.

Dags att skaffa tolva igen, Jan. Du vet att du vill! :twisted:

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 28, 2005 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Du vet att du vill! :twisted:
Visst är det så :D

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 28, 2005 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle tro när det va jag bytte från basic till 12an

En uppgradering som jag inte själv ens trodde på men visade sej vara riktigt trevlig var när jag gick från 2 till 3 LK100 (båda systemen aktiva)

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 29, 2005 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Steget från Valhalla till Lingo är nog en av de största hifi-upplevelser jag haft. Skillnaden var så överväldigande och märklig, jag spelade nog igenom nästan varenda skiva jag hade och tyckte mig förstå den på nytt.

Skillnaden mellan Valhalla och Lingo blev också en vattendelare vid demonstrationer i affären (jobbade på Ljudkompaniet då). En del gamla hifirävar hörde ingen skillnad alls mellan dem. Det blev väldigt tydligt vilka som lyssnade på hur musikerna spelade/känslan i musiken och vilka som lyssnade på ljuden. Själva ljuden lät ju inte så annorlunda, men timingen och känslan var helt förändrad.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 29, 2005 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svår fråga då man nästan alltid upplever en stor skilnad då man drar igång de nya prylarna i hemmets lungna vrå!

Precis som för många andra i denna tråd så är det LP-12:ans magiska förmåga att växa med uppgraderingar som berört mig mest!
Det är nog bara mitt steg från en passiv LK100 till aktiv 5125:a som kunnat konkurera där.

Jag tvekar dock mellan steget från Valhalla till Lingo2 kontra steget från pre-cirkus till Cirkus...?

Tycker att de båda uppgraderingarna så totalt ändrar karaktär på LP-12:an.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 29, 2005 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Basik -> LP12 är helt klart den största uppgraderingen någonsin!!! Slår alla andra uppgraderingar med hästlängder än så länge!

Andra minnesvärda uppgraderingar är Valhalla -> Lingo, Arcam Alpha -> Karik/Numerik och Karik/Numerik -> Ikemi. Väntar nu på nästa haksläpp; aktivering av mina Keilidh! Längtar...

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 30, 2005 22:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Akurate 242 --->Keltik.
En jäkla tur att Keltikarna inte såldes då tunnisarna införskaffades.Att kalla Akurate full range är samma skitsnack som att kalla BMWs 5serie sportbilar. Ska akurate användas igen så ska jag ha 2 melodik till.

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00