selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Funderar på att beställa en silverkabel men frågan är då om man får dom lödda med blylod eller om Linn redan gått över till blyfritt = sämre ljud? Hade egentligt tänkt vänta till jag uppgraderat övriga komponenter men om man nu får bättre ljud nu än senare varför vänta?

Någon som vet?

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kan ju köpa på löpmeter, och sedan be någon skicklig tekniker fixa det åt dig. Jag köpte ett par meter, men tyvärr har jag varit för lat för att fixa till kontakterna. Det finns en tillverkare av kontakter som heter Eichman (lite osäker på stavningen) som de flesta verkar anse är det bästa just nu.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina 2 öre: Bullet plugs är rätt tråkiga. Linns silverkontakter är helt överlägsna.
Jag har jobbat hårt på lödning av Linns silverkablar, men aldrig fått dem riktigt lika bra som originalen. Nära men inte ända fram. Originalen löds bland annat med kvävgasupphettning, vilket förmodligen bidrar till kvaliteten. Sådan utrustning är det inte många som har...

Har hört diverse hemlödda Linn silver och många låter sämre än en original Linn Black. Kan tyckas märkligt, men så är det. Jag rekommenderar därför att köra på originalen utom i de fall man behöver extra långa kablar. Vet tyvärr inte om Linn har gått över till blyfritt i kablarna ännu. Jag skulle nog chansa och beställa ett par nu. Har ett referenspar här (bästa exemplaret jag hittat, men det ska sägas att variationen på silverkablarna är liten - black varierar mera) som jag kan jämföra med om du vill.

Last edited by Lejonklou on Tue Sep 13, 2005 09:17, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 04:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har jämfört original silver från fabrik med halverat dito. Rejäl skillnad faktiskt! Till det bättre med den halverade alltså. Den var ju då i ena ändan lödd i Göteborg. Det har, lite förvånande, varit i stort sett inga kommentarer om det på Selleri. Är det bara jag som har jämfört ? Det är i alla fall vad jag har tänkt skaffa till mellan CD och försteg. Till slutsteget räcker den inte.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Till det bättre med den halverade alltså
Är det sant? Rejält bättre? Den måste jag lyssna på... Tack för tipset. Synd att Anders var pappaledig när jag var där för en vecka sedan.

Jag är inte på det klara med vad själva halveringen av kabellängden innebär på silver interconnect. I fallet black interconnect tycker jag att längden spelar rätt liten roll.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var det inte rätt mycket snack om att det var några handlare i Sverige som löder om alla kablar eftersom de tyckte att det var bättre än Linns original?

Fredrik, vilken modell av bulletplugs var det du provade och vad var det du inte gillade?

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Var det inte rätt mycket snack om att det var några handlare i Sverige som löder om alla kablar eftersom de tyckte att det var bättre än Linns original?
De svarta interconnecterna hade Linn problem med ett tag; kvaliteten varierade lite upp och ner. Någon kom på att om man bara smälte om tennet till mittenledaren så lät det bättre. Så var det kanske i något fall, men sen tror jag att en del fortsatte av bara farten.

Linn ordnade upp kvalitetsproblemen (det var några år sedan) och sedan dess har de svarta låtit konsekvent bra, så vitt jag vet. Silverkablarna har jag aldrig hört något liknande om.

Problemet med alla lödningar/omlödningar är att man noga måste utvärdera vad man håller på med. Ofta görs inte detta. En omsmältning kan låta bättre när den precis är gjord, men jämför man en vecka senare kan det låta sämre än en icke omsmält. På samma sätt måste man jämföra en original silverkabel med en "halverad" när båda har blivit några månader gamla. Lödningarna förändras rätt tydligt i ljudkvalitet under 3-4 månader.
Quote:
Fredrik, vilken modell av bulletplugs var det du provade och vad var det du inte gillade?
Den första varianten som kom. Lät lite stelt och inte särskilt imponerande. De kanske har blivit bättre nu?

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en orginal silver som Anders ev ska kapa till tre då mina chakra behöver externa kablar.
Har dock inte vågat sumpa min orginalkabel. Vill höra en kapad innan!

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik, Tack för dina svar. Anledningen till att jag är nyfiken på Eichmann kontakterna var att säljaren ("insatt Linnist") förslog att jag skulle satsa på dem. Han hade själv inget intresse i att försöka pracka på mig några sådana men hade jämfört olika och kommit fram till att han föredrog dem över Linns. Efter det så läste jag en del (vad det nu iofs kan vara värt) och de har fått fantastiskt fin kritik överallt, så jag hade mer eller mindre bestämt mig att satsa på dem. Det var därför jag blev lite fundersam när jag läste att du tycker att de är tråkiga och stela, och som jag började fundera på om jag ska börja kolla på något annat också.

(Av den händelse att jag ändå bestämmer mig att jag ska satsa på Eichmann, har du kvar dem och vill sälja dem?)

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har tyvärr inga Bullet för närvarande... Har kört med Linns kontakter senaste tiden, jag tycker de är mycket bra. Men jag skulle gärna byta till något som var ännu bättre (eller lika bra och billigare). Ska kolla in Eichmann igen vid tillfälle ifall de har fler modeller.

Eftersom jag har en del kinesiska kontakter (alltså såna man pratar med och emailar till, inte löder sladdar i :)) numera så grunnar jag på en egen konstruktion. Enda haken är att när man väl kommit fram till hur man vill ha den så har man bundit upp sig att köpa den i tusental... Har lite svårt att se behovet av så många just nu...

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 13, 2005 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bullet var inte alls roligt jämfört med Linns silverkontakter när jag jämförde... CD´n lät som om den gick för sakta, inget driv alls i
musiken.

Alla sladdarna var nylödda samma dag i butik med samma tenn. Bullet-
kontakterna klart billigare än Linns silverkontakter (tror jag i a f).

Jag skulle dock inte satsa på Linns silverkabel om jag inte hade riktigt
bra kontakter till dem.

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 07:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite off topic

Till sportbilsentusiasten:

Det är ju fasen inte klokt att man skall behöva koppla slutstegen på utsidan när man stoppar in aktiva filter!!!
Alla kommar använda C-burkarna aktivt och skall man ha silverkabel till dem blir det ju en extrakostnad som är lika hög som delningsfiltren själva nästan!
De borde åtminstone ingå något kort kabelkit när man köper filter!
Annars så lockar ju tanken att löda om inne i burken, det kan man ju göra om man tänkt behålla högtalarna och slutstegen en längre tid och samtidigt kan få ett ljudmässigt bra resultat.

Dags att utreda ett aktiv-C-tweak! :wink:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 08:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus,
Tror du att du skulle kunna berätta lite mer om testen med Eichmanns (vilken modell) och de andra kontakterna du jämförde med? Kringutrustning, vilka kablar, vem som lött dem, musik, hur själva testen gick till, om det var hos en linn handlare etc?

Jag tror att många skulle tycka att det är värdefull info.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Magnus,
Tror du att du skulle kunna berätta lite mer om testen med Eichmanns (vilken modell) och de andra kontakterna du jämförde med? Kringutrustning, vilka kablar, vem som lött dem, musik, hur själva testen gick till, om det var hos en linn handlare etc?

Jag tror att många skulle tycka att det är värdefull info.
Bullet-pluggarna mot silver-kontakterna hörde jag för 2 år sedan på Takt & Ton. Vi spelade på Uni 1.1 (eller Ikemi?) + Kollektor + 2250 + Espek eller Ninka.

Bullet-pluggarna hade någon typ av "punkt-skärmning" istället för en hel ring som sluter mot chassie-kontakten. Jag vet inte om det finns andra varianter...?

Linn Silverkabel på rulle, lött i butik av samme person vid samma tillfälle (dock inte exakt samtidigt då han inte var en bläckfisk :lol: ). Kablarna var av samma längd dessutom.

Lyssnade på några olika låtar med lite stökigare rockmusik (ingen extrem musik dock). Varje låt spelades två-tre ggr på det ena kabelparet för att sedan byta till den andra. Vi testade att spela både bullet och silver först som sist, och bytte tillbaka igen. Observera att vi spelade en låt i taget innan vi bytte.

...och ja, vi använde samma in- och utgångar på apparaterna.

Det var skillnad på kontakterna, så pass stor att jag skulle inte satsa pengar på dyr silverkabel om inte kontakterna var riktigt bra.

Jag vet dock inte hur bullet-pluggarna står sig mot andra kontakter.

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 14, 2005 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kom på en sak till:

På fabriken löder de inte hela skärmen mot kontakten, de klipper av
hälften tydligen om jag kommer ihåg rätt.

Silverkabeln + Silverkontakterna är tydligen ett h-vete att löda dessutom,
jag vet inte om det är lättare med andra kontakter...

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00