selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Jag blev lurad.....
PostPosted: Sat Sep 10, 2005 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej,

Det är lördag morgon, jag vaknar tidigt, sätter på en underbar vinyl med John Holm, Sordin. Stereon låter helt underbart och är så himla nöjd att jag tog tag i detta projekt.... Trivs så bra med mina linngrejer och utan detta forum hade jag nog suttit med gamla stereo utan att direkt vara nöjd men inte heller vetat vad jag skulle göra.

Har under min tid här förståt att aktivt är en bra väg att gå. Som vanligt när det gäller mig och inköp så tänker jag massa, hittar olika alternativ och har då oxå oftast svår beslutsångest. Har nu 5105 m katan. Så har väl tänkte i banor som en 5125, en 2250(för att sedan spara till en till), en 5105 till eller tom en c4100. Det snurrade mest i skallen på mig. En dag så hitta jag en schysst annons på webben, www.audioweb.com. Det var en kille som vill sälja sin 5105 för 4k, kanonpris tyckte jag. Efter en hel del kontakt gick jag till min bank och betala. Hörde av honom en vecka efter men sedan dött. Vad säger man? jag är lurad... mmmmm, folk svälter i världen så man ska väl inte gräva ned sig för mycket. Men jag ville bara varna er på forumet att mr Jusuf Zainal Abidin inte verkar vara att lite på.

Så nu är jag ju faktiskt längre ifrån aktivt än när jag började mina tankar, väldigt ironiskt faktiskt.

Mina tankar var då, 5105, kort och sedan köpa sizmiken som finns på hifimagasinet.com. men men...

hoppas ni andra här på forumet får en underbar lördag och helg.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 10, 2005 10:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Så grymt surt! Tror att man ska passa sig överlag för att köpa saker över nätet om man inte känner till säljaren eller om man inte har möjlighet att kontrollera sakerna själv, eller via ombud, särskilt om priserna är för bra.
Men jag hade banne mig gjort det till min livsuppgift att söka rätt på döskallen, men jag antar att tjommen inte bor i Sverige, vilket lär försvåra uppsökandet en del...
Hoppas att det löser sig & att det bara är Posten som klantat till sig som vanligt.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 10, 2005 10:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Förskottsbetala aldrig! Och absolut inte till någon i utlandet. Var det med Paypal så finns en viss chans att du kan få tillbaka pengarna.

Tråkig historia, men det var inga enorm summa iallafall, som tur är. Men det är aldrig kul att bli lurad bara för man tror gott om folk.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 10, 2005 10:41 
Site Admin
Site Admin

Tråkigt om det är så att du blivit blåst, får hoppas att det bara är posten som strular... Helst ska man ju ha nån bekant som bor i samma stad som kan kolla att den verkligen skickas iväg osv. men det är ju inte alltid så när man hittar "klippet".. :(

Post subject: ...
PostPosted: Sat Sep 10, 2005 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni har helt rätt, det är ju liksom jag som inte har varit försiktig nog. Tyvärr var det inte genom paypal. Jag var ju dum nog att gambla med syrrans pengar o köpte en classik o kan från england via ebay. Men då gick det smärtfritt. Jag är nog ibland naiv, man har en förmåga att vilja lita på människor. Senast jag hörde av honom var att han sa att pengarna inte har kommit fram.. sedan har han inte svarat längre. Att köpa grejer i sverige på postförskott inom linnklanen känns däremot ganska säkert. Eller är jag för naiv där oxå.

Post subject: Re: ...
PostPosted: Sat Sep 10, 2005 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Ni har helt rätt, det är ju liksom jag som inte har varit försiktig nog. Tyvärr var det inte genom paypal. Jag var ju dum nog att gambla med syrrans pengar o köpte en classik o kan från england via ebay. Men då gick det smärtfritt. Jag är nog ibland naiv, man har en förmåga att vilja lita på människor. Senast jag hörde av honom var att han sa att pengarna inte har kommit fram.. sedan har han inte svarat längre. Att köpa grejer i sverige på postförskott inom linnklanen känns däremot ganska säkert. Eller är jag för naiv där oxå.
köper man inom sverige dyrare saker är det ju nästan värt å ta bilen på en lite sväng...soppan kostar iofs lite men då är man ju riktigt säker :)

(jag är iofs för slö för det men då jag inte heller lägger några enorma summor på hifi så känns det som att det skulle kvitta om man blev blåst 1/10ggr....)

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 10, 2005 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jo hade man bil skulle jag oxå göra det.. kan ju vara ett äventyr ju. Se hur en stad ser ut som man inte har varit i. Men har varken körkort eller bil.....

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 10, 2005 11:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Mycket tråkigt!!!!! :!: :!:

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 10, 2005 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilket land kopte du ifran? Ibland kan det ta ett jakla tag beroende pa varifran prylen skickades. Jag har tex kopt lite saker fran USA och nar det skickades med USPS sa var mitt paket ute och irrade i nastan tre manader innan det slutligen kom fram. Om du satt in pengarna pa ett bankkonto sa kanske det gar att spara personen?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 10, 2005 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Vilket land kopte du ifran? Ibland kan det ta ett jakla tag beroende pa varifran prylen skickades. Jag har tex kopt lite saker fran USA och nar det skickades med USPS sa var mitt paket ute och irrade i nastan tre manader innan det slutligen kom fram. Om du satt in pengarna pa ett bankkonto sa kanske det gar att spara personen?
Jo jag ämnar att skriva ett brev till banken men det brukar ha tystnadplikt. Problemet är nog inte frakten. Har inga besked från honom att han har skickat. Han svarar inte på mejl bara..

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 04:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ed wrote:

Jo jag ämnar att skriva ett brev till banken men det brukar ha tystnadplikt. Problemet är nog inte frakten. Har inga besked från honom att han har skickat. Han svarar inte på mejl bara..
Tråkigt,
Beroende på vilket land du köpt det från kan du ha ett bättre eller sämre "case" Vissa länder (absolut inte alla) har högre skydd för inköp än vad sverige har (vi är inte alltid bäst).
Jag skulle tro att Konsument upplysningen/ARN kan hjälpa dig med information (De kan nog inte hjälpa dig med ditt problem men troligtvis vet de mer så att du kan jobba vidare)

Har du kvitto på insättning/betalning kan du ju alltid använda det i diskussionen med Hr Säljare om du får tag på honom.

Hoppas det löser sig

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 08:32 
Site Admin
Site Admin

Som Fredrik säger, prata med konsumentvägledaren eller ARN, de kan säkert tipsa om vad som kan och inte kan göras. Risken finns ju att pengarna bara är "borta" men det kan definitivt vara värt att kolla upp.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om banker hade den sortens tystnadsplikt så skulle man ju aldrig behöva vara sig tvätta pengar eller krångla så mycket när man har kidnappat någon, det vore ju bara att fixa in pengarna på sitt konto.

Börja med att polisanmäla saken, du har ju blivit utsatt för bedrägeri. Det gäller ju bara att du får reda på vem du har satt in pengarna till. Så länge han har en identitet och en fast adress så borde det gå att fixa.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har vi ingen med juridikkompetens här på forumet som kan hjälpa ed?
Kom igen nu - detta ska vi bara lösa.

ed - du kan börja förbereda dig med att lista vilka upgifter du har på säljaren; Adress/tfn/mail/land/bank etc
Har du sparat mailkonversation o annonsen?

Fortsätt sedan med att skriva ned en exakt "logg" över köpet med datum; alla kontakter mm

OBS - detaljer bör inte publiseras här så inte vi hänger ut honom i onödan men redogör vilka av dessa uppgifter du har...

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 12, 2005 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kan ju börja med en grovsortering, vilket land?
Är det ett EU-land (eller Norge) så borde det ju i alla fall gå att få banker och polis att orka agera.

Detta är ändå ingenting mot när man köper bil privat, då verkar det som varenda jävla Svensson skall leka bilskojare och vänder och vrider och ljuger och har sig...
Jag har träffat på många sådana snubbar, man blir bara så trött och de finns mitt ibland oss :(

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00