selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Att bli linnist..
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 11:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Efter att ha prövat en hel del olika grejer i system runt 40000 så tappade jag intresset för ljud och sålde allt. Höll även på mycket med bil-ljud men sålde bilen och grejerna för det kändes bara tråkigt att lägga ut pengar och tid på något jag aldrig blev nöjd med.
Insåg under min korta tid som audiofil att jag bara fokuserade på vad som saknades och inte lyssnade på musik längre och det fick mig att bara sälja allt.
Vad jag än gjorde och bytte så blev musiken bara mer analytisk och tråkig, vad andra uppfattade som att det lät HiFi så tyckte jag det bara blev trist och oengagerande.
Jag fick många system att låta bra till de flesta musikstilar men aldrig till den enda stil den SKA funka till, nämligen den underbara konstformen Metal! Alla former av underbar och medryckande Metal.
Jag hann även med att bygga lite olika högtalare bland annat ProAC-klon och HFLS-1 (Hififorum.nu).

Har varit helt utan stereo nu i ett halvår för undantaget en klockradio och byggde för skojs skull en EPS (faktiskt.se). Kände suget efter en anläggning igen trots att jag driver den med en "box" stereo från sent 80-tal.
Har långsamt förstått att jag inte bryr mig om HiFi ljud i den uträckningen att det ska låta korrekt, utan vill helt enkelt ha ett ljud som har tajt sound, timing och ett j-vla ÖS!

Halkade in på ett bananskal på detta forum och tänkte när jag surfade runt, aha! Detta kan vara något för mig!

Så nu till mina frågor, jag tänkte börja i liten skala denna gång och se om jag tycker det är roligt.

Har sett ett lk280 slutsteg på blocket som jag tänkte köpa som första del men sen? Cd-spelare verkar ju varken mimik eller karik vara bra köp med tanke på byta av laser mm. Är det en genki som gäller då?
En wakonda som försteg?

Tänkte behålla mina EPS som högtalare till jag hittat ett system så jag kan prova lite olika högtalare senare.

Så om någon kan hjälpa mig in i linn-djungeln för det verkar vara en galen värld att bara köpa en cd-spelare för det finns X antal uppgraderingar till dem :shock:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn eller kanske Naim låter som något för dig, helt klart. IMHO, köp en Classik! Enkelt och bra, noll uppgraderingspotential iom att det blir jobbigt när grejerna sitter i samma låda. Överdjävla bra för pengarna! LK280/Wakonda/Mimik lär få duktigt med spö av en Classik.

För övrigt är jag riktig hårdrockare själv och många andra Linn-folk likaså. Akustiskt plinke-plonk låter bra även på en klockradio, men när skramlig metal svänger som f*n, det är man vet att en stereoanläggning gör sitt jobb. Linns source-first-mantra applicerar extra väl på metal, tycker jag. Plinkeplonkeplink kan låta ännu mer imponerande när man byter högtalare, men skrammelmetal är otroligt beroende av källans prestanda.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Linn eller kanske Naim låter som något för dig, helt klart. IMHO, köp en Classik! Enkelt och bra, noll uppgraderingspotential iom att det blir jobbigt när grejerna sitter i samma låda. Överdjävla bra för pengarna! LK280/Wakonda/Mimik lär få duktigt med spö av en Classik.

För övrigt är jag riktig hårdrockare själv och många andra Linn-folk likaså. Akustiskt plinke-plonk låter bra även på en klockradio, men när skramlig metal svänger som f*n, det är man vet att en stereoanläggning gör sitt jobb. Linns source-first-mantra applicerar extra väl på metal, tycker jag. Plinkeplonkeplink kan låta ännu mer imponerande när man byter högtalare, men skrammelmetal är otroligt beroende av källans prestanda.
Såg att en säljes för 7k på hifimagasinet, bra pris och det rockar.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=13509

ed

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen hem!

Jag håller med Daniel N till fullo!
Jag älskar riktigt tung tajt musik, ofta kör säljarna gitarrplink på demonstrationer, vet ej varför, en riktigt bra anläggning ger som mest med snabb tung metall.
Egentligen är det fascinerande att så många klarar av att lyssna på hårdrock i billiga stereoanläggningar, när just den musiken kräver en bra Linn-rigg :wink:

Ta dina favoritskivor och åk till närmsta handlare och slå dig ner och lyssna på valfria Linnprylar, sen tror jag att du vet vad jag snackar om,
eller så kanske det inte är din grej?!?!
Men det kostar bara ett besök att ta reda på!

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Last edited by Stephan on Fri Sep 02, 2005 07:23, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det är ös och rytm du söker kan nog Naims billigaste cd och förstärkare vara något du gillar. Naim får en verkligen att stampa takten och le. Kostar en bit över 20 tkr tillsammans.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 21:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Köper du en Genki så behöver du inte köpa ett försteg, det sitter redan ett i. Kan väl vara ett bra mellansteg.
Såg ett exemplar på www.hifimagasinet.com idag. 7500:- tror jag att det var.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 21:19 
Site Admin
Site Admin

Hej och välkommen hit!

Spontant så verkar Linn eller Naim som att det kunde vara något för dig, eftersom de billigare/äldre av de flesta beskrivs som röjiga snarare än hifi-korrekta. Dock kan det väl vara klokt att lyssna på något system innan du börjar jaga begagnat. Handlare eller någon privatperson kan nog rekomenderas så att du får lyssna på om det kan vara något innan du kastar ut 20+ tusen på något igen...

Classik och Ninka skulle jag nog tycka vora något att lyssna på, grymt prisvärt och bra drag samt gillar du det kan man alltid testa dyrare kombinationer senare. Det omvända vet jag inte om det säkert ger så mycket, att en högtalare för 80' låter bra är väl inte förvånande, det omvända vore ju egentligen mer iögonfallande eller iögonhörande om man skulle vilja skoja till det lite. :wink:

Du har ingen bekant i metropolen Lycksele som lirar Naim eller Linn?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 22:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Oj va många svar, tackar så mycket!

Jadu först kan jag väll säga att jag inte känner någon med Linn-system i Lycksele och provlyssningar är ju inte lätt. Dock ska jag till Umeå i helgen tänkte jag så då kanske man kan kolla om stereokompaniet har hemma något, eller finns dom kvar?

Linn classic var ju en söt sak :)
Det är ju onekligen en praktiskt sak att få allt i ett och kanske en bra instegspryl för att testa vad nu linn är. Nackdelen är ju att uppgraderingar självklart blir svåra.
Men jag blir alltid lite skeptiskt när allt är inkletat i ett litet format, man vill ju ha stora maffiga prylar så det ska finnas overkill av allt :D Men den är ju specad till 2*75w så kraft finns det ju lite av iaf.
Men vill man nu köra vidare så får man väll sälja den, får nog ut nästan vad man ger för den antar jag vilket gör det hela mer attraktivt.

Oj nu blev jag sugen på en sån då, ska ringa och höra imorrn om den finns kvar iaf så man får ta sig en funderare.

Läste i någon tråd att man kunde om man vill börja uppgradera köra en extern cd tex en genki på ingången hos den så får man ytterligare ett lyft.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 04:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

annars har jag en Linn CMS Di till salu om det skulle vara intressant.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 06:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det är väll en biomaskin om jag förstått rätt och då är det inte intressant. Jag har bara behov för 2 kanaler, eller tre kanske med en sub :D

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 08:14 
Site Admin
Site Admin

Larse wrote:
Linn classic var ju en söt sak :)
Det är ju onekligen en praktiskt sak att få allt i ett och kanske en bra instegspryl för att testa vad nu linn är. Nackdelen är ju att uppgraderingar självklart blir svåra.
Hehe, jo den ser inte så "fet" ut om man säger så... men det blir intressant att höra vad du tycker om den efter att du hört den. Blir mycket intressant att höra. Men glöm bara inte att ta med dina egna skivor om du ska provlyssna något!
Larse wrote:
Men vill man nu köra vidare så får man väll sälja den, får nog ut nästan vad man ger för den antar jag vilket gör det hela mer attraktivt.
Med några undantag får man påstå att de har rätt bra andrahandsvärde, och köper du av en handlare och sedan vill byta till "värre" saker så brukar de flesta ha bra inbytespriser. Förutsatt att det är något för dig då så klart :?: :!:

Post subject: Re: Att bli linnist..
PostPosted: Fri Sep 02, 2005 03:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Larse wrote:
Har långsamt förstått att jag inte bryr mig om HiFi ljud i den uträckningen att det ska låta korrekt, utan vill helt enkelt ha ett ljud som har tajt sound, timing och ett j-vla ÖS!
Du kommer att älska "aktivt"; dvs filtrera lågnivåsignalen före slutstegen o högtalare utan filter!
"ett j-vla ÖS" får mig osökt att tänka på Keltik :D

Välkommen hit förresten, jag gillar också hårdrock, metall - samt alla annan musik med för den delen.
Men du har rätt - den musikstilen är grymt krävande för anläggningen.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 02, 2005 10:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja den classiken var ju såld, fick inte tag i säljaren förrän idag och då var det för sent. Får väll forsätta leta något aktuellt.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 02, 2005 19:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja nu köper jag nog ett lk280 till att börja med, jag har ju ingen cd eller förförstärkare då men jag kan köra från datorn ett tag (M-audio audiophile 2496). Så kan man spana efter mer delar senare.
1700 vill han ha för det och det är ju inga pengar.

Fanns en classik i norge också men med den höga norska kronan så ska han ha 10000sek och det var för dyrt tyckte jag.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 15:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det enda som är bra med LK280 är att det är rejält med pulver i den. Det är mycket bättre att köpa ett lk100 för ungefär samma pris, för dem kan du stoppa aktiva kort i, vilket inte är möjligt med lk 2/275/280. Tyckte polaren sa att HF har ngn 280 med tillhörande spark för 1700 spänn.

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00