selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 1957 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 14, 2005 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hon gör ju sin musik och det ska ju vara tillbakadraget och mer viskande än rockande. Fast hade varit roligt att se hur det lät med lite mer sväng i både musiken och i sången. Hon hade kunnat utforska sin sångförmåga lite och prova nåt nytt.

Katie Melua-skivan var lite sån. Dels hade hon sina svängiga låtar, medan många andra var väldigt långsamma.. vilket inte är ett bra betyg egentligen. Man måste helt enkelt vara på rätt humör för den typen av musik.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sista inköp:
Var på koncert med Eels i Köpenhamn i torsdags. Mr E hade "tonat ner" sin turné och hade 4 tjejer med violin, en med cello samt två killar som omväxlande spelade basfiol, orgel och trummor på resväskor.

En lysande koncert men jag tror nog de flesta hade önskat det råa som eels står för.

Köpte iaf deras sista dubbel-CD "Blinking lights and other revalotions" samt en liveskiva Sixteen tons. Den senare var nog bästa köpet :D

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 01, 2005 21:11 
Site Admin
Site Admin

Skivrea på Skivbörsen i Uppsala idag...25 spänn per CD, då kan man chansa lite.

Bryan Adams - Unplugged, nån på ett forum sa att det är en ypperlig unplugged-platta, och Bryan Adams har sina stunder.
Riltons vänner - Här är passion. Låter så mycket Vibafemba ibland att man nästan storknar, och även lika mycket Real Group när de väl kör den grejen. Fast de gör det ju bra.
Lars Jansson Trio - The Time We Have, även detta ett forum-tips! Har inte hunnit lyssna än, men en stor del av skivan ska tydligen vara improviserad.
Riverdance...lite pinsamt att köpa en skiva som annonserats på TV4 av nån anledning :oops: men låten "The Heart's Cry" är en fröjd för mina öron. Klarare sopran får man leta efter.
Janet Jackson - Rhythm Nation 1814. Gillar man inte 80 lär man inte gilla den plattan, men jag diggar tajtheten.
Pat Metheny Group - Still Life (Talking). Lite Fourplay-stuk på det, fast aningen roligare, mindre hissmusik.
Dream Theater - Live At The Marquee. Enda riktigt roliga liveskivan DT gjort?

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 23, 2005 11:30 
Site Admin
Site Admin

Gratis frakt från SecondSpin.com, då kan man passa på att köpa några skivor fast man inte hade tänkt...

Underworld - Pearls Girl 9 track single (!)
Boards of Canada - In A Beautiful Place Out In The Country EP
Peter Cetera - Solitude/Solitaire (som komplement till vinylen...)

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 24, 2005 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nera i Uppsala just nu och varit runt på stan och även till Stockholm tidigare idag.. så det har hunnit bli några skivor. Mest vinyl har det blivit och ligger nog 15 skivor bredvid mig just nu. Sen har jag även ett gäng "nya" skivor som ligger hemma.

Så när jag kommer hem och har tid så ska jag skriva lite om dom här! Jag har även hunnit med att besöka lite hifi-butiker här i trakterna. Lyssnat på högtalare, bland annat Audiovector, Dali, B&W, Rega, Naim.. roligt att höra lite nytt som inte finns i Luleå.

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 24, 2005 10:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Var nere i Stockholm för att se på Lee Rocker på Akkurat och Brian Setzer på Berns. Jag köpte Lee's senaste "The Curse Of Rockabilly" på Akkurat och sen köpte jag 2 Art Blakey & The Jazz Messengers plattor i en skivaffär i Fältöversten, mest för att den låg nästan bredvid hotellet :D
Plattona är : "The Big Beat" och "Like Someone In Love"

Har inte hunnit lyssna på Art Blakey plattorna än men det kommer :)

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 24, 2005 10:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hehe blev nåt strul ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dixie_fried_56 wrote:
...och sen köpte jag 2 Art Blakey & The Jazz Messengers plattor [...]
The Big Beat är en av mina absoluta favoriter i min jazzsamling. Den är tokbra. Har du blindköpt den har du gjort ett fynd. :)

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 25, 2005 11:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

teatime wrote:
Dixie_fried_56 wrote:
...och sen köpte jag 2 Art Blakey & The Jazz Messengers plattor [...]
The Big Beat är en av mina absoluta favoriter i min jazzsamling. Den är tokbra. Har du blindköpt den har du gjort ett fynd. :)
Vart mest i blindo men jag har andra Blue Note plattor med Art Blakey men jag hade aldrig hört denna innan, och jag håller med den är en kanonplatta :D

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 27, 2005 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag kommit hem med en massa skivor.. så en liten lista följer, utan ordning (namn/cd/lp etc.) Alla är inte köpt under senaste resan, men tror inte jag skrivit nåt om dom på forumet tidigare.

Alan Parsons - Tales of Mystery and Imagination (LP): Alan Parson Projects första skiva om jag förstått det rätt... Knappt hunnit lyssna, men Parsons musik är alltid intressant.

Alan Parsons - On The Air (Live) (CD): Köpt två live-cds från Ginza för fjuttiga 29:- styck. Bra blandning på låtarna, bra ljud och underhållande.

Alan Parsons - Live (CD): Köpt två live-cds från Ginza för fjuttiga 29:- styck. Bra blandning på låtarna, bra ljud och underhållande.

Jimi Hendrix - Welcome Home (LP): En chansning när det gäller Jimi Hendrix. Vet inte om det är nån höjdare nu när jag sitter och lyssnar på sida 1 av skivan. Men nån Hendrix-skiva i samlingen är väl aldrig fel. Betalade 10:- så jag behöver iaf inte känna mig lurad.

Pink Floyd - Darkside of the Moon (LP): Men ja? Klart en skiva som ska vara med i samlingen. Har den nu både på CD och LP.

Pink Floyd - A Momentary Lapse of Reason (LP): Olyssnad

Pink Floyd - The Final Cut (LP): Olyssnad

Ayreon - Come Back To Me EP (CD): En lite plojjig EP från "The Ayreons" skrivet på skivan med The Beatles-typsnittet. Bara för "samlare" skulle jag säga, då man bör lyssna på nåt annan skiva i första hand om man ska lyssna in sig på Ayreons skivor.

Dream Theater - Hollow Years (Japan-EP) (CD): Hittade denna lilla raritet i Uppsala och fick slå till. För samlare även denna, med bland annat två live-bonus låtar.

Dream Theater - Osaka Samurai LIVE 2CD (CD): Bootleg med snygg artwork i digipack. Riktigt bra ljud för att vara en bootleg. Synd att den inte innehåller nå ovanligare låtar eller covers. Börjar ju bli några konserter i DT-samlingen (CD & DVD).

Bon Jovi - New Jersey (LP): Köpte egentligen två Bon Jovi LPs, men den ena stal flickan... Ingen direkt favorit, men helt klart fungerar det ju med lite Bon Jovi om det är fest eller så.

Rainbow - Straight Between the Eyes (LP): Klassisk hårdrock! Lite sliten skiva, men det spelar på rätt bra ändå - och roligt är det!

Steely Dan - Katy Lied (LP): Gamla Steely Dan som jag inte kan så speciellt bra. Denna skiva höll måttet iaf...

Steely Dan - Aja (LP): Deras klassiska skiva? Hört den som hastigast som mp3or... och denna LP ligger än så länge olyssnad.

Donald Fagen - The Nightfly (LP): Olyssnad.. men gillade hans andra soloplatta iaf.

Saga - Images At Twilight (LP): Olyssnad... har endast hört deras "Best of..." tidigare, som jag har på CD.

Lars Winnerbäck - Rusningstrafik (CD): Första Winnerbäck-skivan för mig. Lite väl avskalat och lugnt, men sköna texter... och på fredag ska jag se han live.

Lars Winnerbäck - Elegi (singel) (CD): Olyssnad

Tori Amos - Welcome to Sunny Florida (CD+DVD): 79:- på ginza... en lång DVD medföljer dessutom, vilket var mer upphetsande än den tama "Scarlet's Hidden Treasures" som CDn heter. Kul att se Tori Amos live (alltså på tv).

Hehe :oops: Missade en bund med LPs.... här kommer resten:

Wings & Paul McCartney - Back to the Egg (LP): Köpte till flickan så att hon får sig nåt.. Beatles och Paul-fan är hon...

Fish - A Gentleman's Excuse Me (singel) (LP): Fish är kung... och här har vi två versioner av titelspåret plus en bonuslåt.

Fish - State of Mind (singel) (LP): Ännu en Fish-platta.. kul!

Fish - Vigil In A Wilderness Of Mirrors (LP): Fisk fisk fisk! Har denna nu både på CD och LP. Kul att hitta tre Fish-skivor på LP i samma butik. Måste tacka expediten som var så otroligt långsam att jag lyckades gräva fram 3 Fish-skivor och 2 Pink Floyd medan jag väntade på att hon skulle hitta en CD-skiva :wink:

The Leslie Drayton Orchestra & Barbara Morrison (LP): 5:- betalde jag för denna. Lite storbandsaktigt med mycket blås. Gjort en snabb lyssning och kan tänka mig att denna åker på fler gånger.

Yello - Flag (LP): Yello är väl lite kult i vissa kretsar vad jag förstått? Ja, jag är väl rätt oinlyssnad.. så jag vet inte vad jag ska säga.

Stevie Wonder - Characters (LP): Olyssnad, men Stevie Wonder är det väl inget fel på. Får se om det är en skiva som faller mig i smaken.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 09:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina senaste inköp:

Gillian Welch - Hell among the yearlings

Gillian Welch - Soul journey
Hennes senaste. Mycket bra vemodig country. Hennes bästa.

Porcupine Tree - In Absentia
Bästa engelska nya progressivebandet. Annars "händer" det mesta i den där svängen i Sverige och Finland.... Har tänkt köpa plattan sedan jag såg dem live på Debaser 2002 tillsammans med Paatos, och kom till sist till skott.

Madeleine Peyroux - Careless Love
Fin jazz med kvinnosång. Lite Billie Holiday-känsla.

Fairport Convention - Fairport Convention
Första plattan med Judy Dyble på sång från 1968. Mycket swinging London-känsla. De hade inte blivit folkband än, spelade mer psykedelisk pop och Joni Mitchell- och Leonard Cohen-covers.

Fairport Convention - What we did on our holidays
Andra plattan från 1969 och första med Sandy Denny på sång. Börjar bli folkrock men fortfarande mycket psykedeliska influenser. Bra!

Fairport Convention - Unhalfbrickning.
Tredje plattan.

Fairport Convention - Liege & Lief
Fjärde, fortfarande 1969, och sista med Sandy Denny. Trummisen hade precis kört ihjäl sig och ett par medlemmar hadee slutat. Man bosatte sig i ett hus på landet för att få en kreativ nystart. Detta är resultatet. Fruktansvärt bra! Skall du bara ha en enda Fairport-platta är det nog denna. Man ville vara som ett engelsk The Band och göra en engelsk Music From Big Pink, och detta blev resultatet.

Sandy Denny - The North Star Grassman and the Ravens
Hennes första efter att hon slutat i Fairport Convention, från 1971. Mycket bra. Jag älskar hennes röst. Hon slog sedermaera ihjäl sig i en trappa.

Funkadelic - Live in Meadowbrook Rochester Michigan 12th september 1971
Gillar man deras tre första psykedeliska funk-LP:s med Eddie Hazels wahwah-gitarrer, så är dettta nirvana. JAg har letat efter den här plattan i flera år och hittade den till sist. De här stenade snubbarna tar över stafettpinnen från Jimi Hendrix som lämnade in 1970 och kör en psykedelisk kosmisk fuzz och wahwah-gospel-mässa. Måste höras. Slår allt annat de gjort.

Jimi Hendrix - Live at the Fillmore East
DubbelCD från den klassiska nyårskonserten med Band of Gypsies som blev just till Band of Gypsies-LP:n. Här får man helt enkelt mer av det goda.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Fairport Convention - Fairport Convention
Första plattan med Judy Dyble på sång från 1968. Mycket swinging London-känsla. De hade inte blivit folkband än, spelade mer psykedelisk pop och Joni Mitchell- och Leonard Cohen-covers.

Fairport Convention - What we did on our holidays
Andra plattan från 1969 och första med Sandy Denny på sång. Börjar bli folkrock men fortfarande mycket psykedeliska influenser. Bra!

Fairport Convention - Unhalfbrickning.
Tredje plattan.

Fairport Convention - Liege & Lief
Fjärde, fortfarande 1969, och sista med Sandy Denny. Trummisen hade precis kört ihjäl sig och ett par medlemmar hadee slutat. Man bosatte sig i ett hus på landet för att få en kreativ nystart. Detta är resultatet. Fruktansvärt bra! Skall du bara ha en enda Fairport-platta är det nog denna. Man ville vara som ett engelsk The Band och göra en engelsk Music From Big Pink, och detta blev resultatet.

Sandy Denny - The North Star Grassman and the Ravens
Hennes första efter att hon slutat i Fairport Convention, från 1971. Mycket bra. Jag älskar hennes röst. Hon slog sedermaera ihjäl sig i en trappa.
Det här är en mycket intressant samling vax - grattis. Tidiga Fairport Convention är verkligen riktigt bra musik. Det är länge sen jag sett någon av de första Fairport - Var har du köpt dessa? Saknar What we did on our holidays så tacksam för tips. Jag skulle ta Unhalfbricking före Liege & Lief om man måste ha bara en - tur att man inte måste det! Båda är kanoters.

Tack för inspirationen, nu slipper jag fundera på vad jag ska spinna ikväll..

Rocka på

Carl

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Senaste LP-skivorna:
reggae greatest lee scratch perrys.. (olyssnad)
the upsetters super ape, dub rätt cool
max romeo and the upsetters war in babylon reggae pop liknande bob marley:)
nirvana never mind, röd vinyl
kraftwerk minimum maximum live 4xLP, mmm tja kommentarer överflödiga.. personligen verkar orginallåtarna vassare, även om tour de france live är ganska kool.
scientist tre olika lp skivor från början av 80-talet..heeeelt grymmma. Missade halva träningen för att de var så underbara.
goldfrapp black cherry, blev nyfiken på goldfrapp efter en underbar depeche mode remix på senaste remixsamlingen.
(olyssnad)
saturday night fever soundtrack, universal reissue, ljudet på svenska orginalskivan med kossa är så hemskt att jag var tvungen att köpa denna. För övrigt gäller samma för claptons 461 bvd. har ni den på svensk 70-tals vinyl har ni inte hört skivan.
tosca joc (3xLP) mysig loungemusik eller vad man skall kalla det.
håkan hellström ett kolikbarns.. köpte allla hans cd skivor nyligen och favoskivan hittills, kolikbarnen, var jag tvungen att köpa på vinyl. CD versionen fick mig att låna hem en Unidisk 2.1.. :)

Som ni ser många reggaeskivor, men DUB är nog mer min grej är renodlad reggae, länge leve scientist!

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Är det ett original på röd vinyl? Måste vara asrare i så fall.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
fredrik wrote:
Är det ett original på röd vinyl? Måste vara asrare i så fall.
nää nån europeisk samlar-skit, dock den enda jag hittar just nu.
Fredrik

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 1957 Next

All times are UTC+02:00