selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jul 26, 2005 21:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Frågan är befogad, de har ändå gett ut en del, och då under en överskådlig tidsperiod. Fan, inte ens någon av mina systrar var påtänkta innan de började.

Min fråga är enkelt: har de tappat sitt sting? Vidare, vilket album föredrar ni, och i/vid vilket sinnesstämning?

---

Min åsikt om det hela:

Jag anser att de tappat rejält. Sista ordentliga plattan i min smak var faktiskt The Wall. Jag har provat saker som The Division Bell, etc, men det låter bara tragiskt i skuggan av de tidigare albumen. Vad detta beror på är i högsta grad föremål för debatt.

Problemet finns att återfinna i allt: konsten, tv apparater, musikgrupper; bara för att man presterade skitbra saker för 20 år sedan, tror folk att de kan leva på sitt gamla rykte och producera vad som helst.

Jag finner inget djup i texterna i plattor som The Devision Bell, helt enkelt. Jag har aldrig heller lyssnat på Pink Floyd för musiken från instrument, utan för djupet, den oerhört starka nivån och personliga band jag har till INNEHÅLLET i The Wall, t.ex.

När det kommer till buskapet i texten, och hur det påverkar en och inspirerar en - även 'igenkännande' i texten, har jag inte hört talas om något, eller hört själv öht, något som jag älskar mera än The Wall. Innehållet på skivorna varierar på betygsskalan även hos mig, rent musikaliskt finns det också bättre på annat håll (fan, i andra skivor av samma grupp!), men allt-i-allt gör detta The Wall i min mening det bästa 'ALBUM' som någonsin gjorts.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 27, 2005 09:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Visst är the wall bra men nog tycker jag att fler album är minst lika bra. Personligen håller jag på Dark side of the moon som väl ändå måste räknas som deras största. Hur länge låg den på Billboards lista över mest sålda album, jag har för mig att det var typ 15år! Tror att den har rekordet över album som sålt bra över mycket lång tid.

Sen gillar jag personligen Wish you were here mycket beroende på den helt otroliga inledningen med Shine on you crazy diamond och wish you were here på sidan 2. Men jag gillar musiken först och främst.

Att PF varierat över åren beror nog mycket på sammansättningen. När Roger Waters försvann försvann också en hel del av de argsinta texterna. Fokus hamnade mer på musiken och David Gilmour vilken jag rankar som en av världens allra bästa. Det är det som är behållningen i de nyare PF-skivorna, musiken och David Gilmour´s otroliga sound.

Angående Roger Waters kan jag tycka att han blev lite för skrikig i slutet på karriären. Kul dock att se gubbarna samlade igen i Live Aid. Få se om det innebär något mer.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 27, 2005 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fascinerande fakta om Dark Side of the Moon:

By the end of May 2005 Pink Floyd's Dark Side Of the Moon still held the grand total longevity record, with 1450 chart weeks, or over 27 1/2 years.

DSotM is the second-best-selling album of all time, worldwide, and the 21st-best-selling album in the United States. It peaked at #1 on The Billboard 200, and also reached #1 on Billboard's Pop Catalog Chart.

It is estimated that one in every 14 people in the USA under the age of 50 owns a copy of this album.

Källa: http://en.wikipedia.org

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 27, 2005 10:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Harry Våffla wrote:
Visst är the wall bra men nog tycker jag att fler album är minst lika bra. Personligen håller jag på Dark side of the moon som väl ändå måste räknas som deras största. Hur länge låg den på Billboards lista över mest sålda album, jag har för mig att det var typ 15år! Tror att den har rekordet över album som sålt bra över mycket lång tid.

Sen gillar jag personligen Wish you were here mycket beroende på den helt otroliga inledningen med Shine on you crazy diamond och wish you were here på sidan 2. Men jag gillar musiken först och främst.

Att PF varierat över åren beror nog mycket på sammansättningen. När Roger Waters försvann försvann också en hel del av de argsinta texterna. Fokus hamnade mer på musiken och David Gilmour vilken jag rankar som en av världens allra bästa. Det är det som är behållningen i de nyare PF-skivorna, musiken och David Gilmour´s otroliga sound.

Angående Roger Waters kan jag tycka att han blev lite för skrikig i slutet på karriären. Kul dock att se gubbarna samlade igen i Live Aid. Få se om det innebär något mer.
Ja, Live Aid är genialt, annat kan inte sägas.

Jag har mycket mer till övers för Roger Waters än David Gilmour, måste jag erkänna, helt enkelt för att jag föredrar texten i PF snarare än musiken. The Division Bell innehåller fin gitarr, långa, harmoniska instrumentala stycken som låter riktigt bra. Jag har självfallet skivan och lyssnar den ganska ofta ändå. Tråkigt är dock att The Division Bell kommer från gruppen som en gång gett mig så mycket mer. Vart är politiken? Vart är innehålllet? Fan, vart är /texten/. The Division Bell är en skiva med fina läten, men mer än så är det nog inte.

Dark Side Of The Moon var väl genomslagsskivan såvitt jag vet. 1973 eller '74. Jag tycker att den nästan håller samma klass som The Wall, och andra plattor med den.

Men när 'Greatest Hits' perioden börjar, generellt, har i alla fall jag erfarenheten att det inte blir så mycket mer av kvalitet. Synd.

---

Jag reflekterar ibland över varför vissa så lätt finner låtar 'uttjatade'. Jag har ingen sådan gräns, i stort sett. Vad är det för fel på att köra gammalt, som sålt skitbra? Jag har sett samma tragiska öde med The Rolling Stones, som med PF, även om Stones hade vett nog att lägga ner det snabbt. Jag pratar om saker såsom "Have you seen my baby?", etc.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 27, 2005 10:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Roland wrote:

By the end of May 2005 Pink Floyd's Dark Side Of the Moon still held the grand total longevity record, with 1450 chart weeks, or over 27 1/2 years.

DSotM is the second-best-selling album of all time, worldwide, and the 21st-best-selling album in the United States. It peaked at #1 on The Billboard 200, and also reached #1 on Billboard's Pop Catalog Chart.

It is estimated that one in every 14 people in the USA under the age of 50 owns a copy of this album.

Snygg fakta. Jag finner den heller inte speciellt svår att förstå.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 27, 2005 10:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Roland wrote:

Makalöst :shock:

Just att plattan sålt så otroligt bra under lång tid tolkar jag som att den är av exceptionell kvalitet, hur mycket musik "håller" så bra under så lång tid. Beatles javisst, men sen då?

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 27, 2005 10:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Harry Våffla wrote:
Roland wrote:

Makalöst :shock:

Just att plattan sålt så otroligt bra under lång tid tolkar jag som att den är av exceptionell kvalitet, hur mycket musik "håller" så bra under så lång tid. Beatles javisst, men sen då?
Elvis. Men listan är inte så lång.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 27, 2005 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Wall, Darkside of the Moon och Shine On... håller jag som favoriter.

"Väggen" har väl några spår som inte är så värst spännande, men det är en helhet som är jäkligt bra. "Darkside" ser jag mer instrumental och mer som en resa eller nåt sånt... svårt att förklara skillnaden.

Sen på "Shine on..." så är låtarna mer låtorienterade och det finns ju mästerverk på denna skiva.

Utanför dessa skivor har jag mest hört enskilda låtar så någon direkt expert är jag inte på deras andra skivor. Har dock köpt "A Momentary Lapse of Reason" och "The Final Cut" på LP som är olyssnade än så länge (se senaste inköps-tråden).

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 28, 2005 11:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Dalo. Det låter lite som att du saknar Roger Waters (han stod väl för mycket av textförfattandet under sin tid i PF)? Har du lyssnat något på hans soloalster och vad tycker du i så fall om dessa?

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 28, 2005 11:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Klanters wrote:
Dalo. Det låter lite som att du saknar Roger Waters (han stod väl för mycket av textförfattandet under sin tid i PF)? Har du lyssnat något på hans soloalster och vad tycker du i så fall om dessa?
Jag var på en konsert för drygt två år sedan (jag har en svart tröja!), och det var fantastiskt bra. Waters / Gilmour kan inte gå ihop, och de gör de väl inte heller, såvitt jag vet är de ovänner. Jag menar att det finns musik för alla, finns ingen som helst anledning att försöka övertala någon annan i diskussion, egentligen, men diskutera går ju bra. I regel respekterar jag andras musikval, självfallet. Tycker dock det är lite tragiskt att många jag känner som börjat lyssna på Pink Floyd på senare dagar, lyssnar bara på det nya (låt oss införa det som begrepp, för det är så distinkta skillnader!), och har ingen aning om allt gammalt, genuint underbart, de gjort tidigare.

Ja, jag saknar de politiska sångerna. Jag återkommer återigen till Division Bell, mest för att det A), musikaliskt är en skickligt producerad skiva, och B), för att den är en katstrof när man tänker var det här Pink Floyd, vad har hänt?.

Politiken var en stor del av Pink Floyd, och anledningen till förfallet lär bland annat vara att Roger Waters inte är med i bilden på samma sätt som förrut. Gilmour fortsätter att rida på bandets rykte, men det var Waters som stod för ryktet. Förövrigt anser jag att karln inte kan sjunga. Det låter som om han håller på att bli kastrerad under inspelningen av skivan. Utan bedövning.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 28, 2005 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Innan man säger att allt var bättre förr så vill jag nog säga att plattorna innan DSOTM inte var så där jättebra egentligen.
OK, den första med Syd Barret har en stor charm och är ju en klassiker inom psykedelia. Men sen? Ummagumma och Atom Heart Mother ?
Nä, dom håller inte idag. På Meddle hade dom hittat sitt sound men är långt ifrån de senare mästerverken. Inte mer än just rätt OK.
Animals håller bra, The Final Cut är mest ett Waters soloalbum (Richard Wright var ju sparkad då) jag gillar den, den har nerv.
Men Gilmour är tyvärr väldigt nedtonad. Min favorit är Wish You Were Here och förstås DSOTM. The Wall har jag tyvärr lyssnad mig trött på.
Jag tycker att Division Bell är trevlig, ingen stor platta men inte sämre än Meddle om man nu gör en sådan jämförelse.

/Stefan

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 28, 2005 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Final cut tycker jag är helt o hållet skit.
supertråkig, får väl slängs på den på min fräscha 12:a o se, men tidigare lyssningar
pekade på att den var rakt igenom skräp.
:)

Gillar wall, dsotm, have a cigar eller vad skivan nu heter....

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 28, 2005 22:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Håller ni med mig i påståendet

'The Wall är olik andra Pink Floyd album' ?

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 01:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Visst sticker den ut lite, men för mig är The Wall en av de mest extrema formerna av ett album som måste lyssnas sammanhängande. Har haft en hel del musik i datorn som slumpas fram och då funkar inte mycket på The Wall som enskilda låtar, det är som en sammanhållen enhet man måste lyssna på den. I detta avseeende hänger den ju ihop helt med den mörka månskivan förutom att The Wall är dubbelt så lång. Efter The Wall är det ju slut på temaskivorna vilket bidrar till låt/musikfixeringen.

Jag har även lyssnat en hel del på Waters själv och det gillar jag skarpt också. Likaså David Gilmours soloplattor även om dom är typ helt olika.

Temaskivor kan ju beröra en själv väldigt olika. Som du säger hittar man en temaskiva som man tycker stämmer överens med sin egen situation så är det ju kanske inte så konstigt att man faller för just den. Ändå tycker jag inte att The Wall egentligen är politisk, mer samhällskritisk kanske?

Politiska skivor för mig är Nationalteatern etc.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 05:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Harry Våffla wrote:
Visst sticker den ut lite, men för mig är The Wall en av de mest extrema formerna av ett album som måste lyssnas sammanhängande.
Håller helt med där. Ibland hör jag 'Another brick in the wall' på radio (och alltid är det en stympad version av Del 2!), och det känns slaktat att bara slita en del ur en bok sådär. I vilket fall borde man ändå få höra klart den. Mitt absoluta favoritstycke i den dock, är Waiting for the worms, men inte heller det är något - som du skriver - jag kan lyssna på 'bara sådär'. Det kräver en viss sinnesstämning, och minst en timme till annat, helst en och en halv (hela skivan).

Kul att folk håller med mig om att den är annorlunda.

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00