selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 19:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börjat lite smått att kika efter försteg + slutsteg.

Hade tänkt lägga 10.000 på denna kombination och sen vettefan hur det blir med CD-spelaren. Genki för rätt pris? Annat märke? Temporär budgetspelare? Multispelare?

Vad bör jag tänka på?

Försteg: Kolektorn har förändrats en del, men det är inga större skillnader i prestanda? Alla har phonosteg (vilket är ett krav)? Visst brukar signalkablar följa med, även om man köper begagnat?

Slutsteg: När det gäller slutsteg så tycks LK140 ligga bäst till, även om man kan fynda ett Klout till rätt pris om man har tur (tycks det som). 5105 eller vad den nu heter har jag även sett till bra pris (en bit under LK140). Är det nåt att ha?

Signalkabel till försteget antar jag följer med slutsteget? Sen är det väl bara att byta kontakter på mina splittade K400 så ska inget mer behövas.

CD-spelare: Vet inte vad jag ska satsa på. Talas ju gott om multispelarna och att dom även klarar CD bra.. Är lite kluven på den här punkten. Linns enda spelare som är i rätt prisklass för mig tycks vara Genki.

I hela kedjan är jag väldigt öppen för andra märken, men har ingenstans att provlyssna. Såg exempelvis ett Vincent slutsteg i en annons som SÅG intressant ut. Hade mycket väl kunnat tänka mig ha den stående hemma, men sen hur den låter är en annan sak. Lite svårt att provlyssna :cry:
Sen har vi ju Arcam, Rotel, Primare

Sen finns det en uppsjö av märken som är intressanta. Min tanke är väl inte att få ut nåt ultimat system för mina pengar och jag är faktiskt nöjd med vad min Classik presterar. Det jag vill är att göra en liten uppgradering och få möjlighet att köpa en vinylspelare därefter, utan att behöva köpa en separat LK1:a som endast får agera phonosteg.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dina tankegångar verkar rätt så vettiga!

När det gäller försteg så skall du inte glömma bort Wakonda som kanske är rent av lite vassare på vinylsidan! Kolektor och Wakonda ligger väl runt 4-5500:- beroende på skick och modell.
Tror att det kan skilja lite mer på en gammal och nyare Wakonda jämfört med en äldre och nyare Kolektor.

När det gäller slutsteg så är väl LK140 bland det vettigaste man kan köpa. har sett dessa för runt 7000 kr på privatmarknaden men 2-3000 kr dyrare via butik.
Lite tufft att komma under 10000 kr kanske men nästan :?

Classik låter ju jättebra när man spelar CD och om man uppskattar Linns sätt att presentera musiken så slår den det mesta som heter Arcam, Rotel eller Primare :? Så något sämre än en Genki bör du nog inte satsa på. Har sett Genki för 6900:- på Blocket!

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 15, 2005 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har sett Wakonda för 3000:- (tror det var i nån av butikerna i söder), LK140 för 6000:- (privat) och Kolektor för 3000-3500:- (privat) men även Kolektor + LK140 för 8500:- (privat) ...som jag hade köpt om jag vid den tidpunkten hade bestämt mig för att sälja Classiken.

Är det nån modell av Wakonda som jag ska se upp med? Har alla phonosteg? Har även förstått det som så att Wakonda bör vara en högaktuell produkt för min del. Har dock aldrig hört den, men tvivlar på att den skulle göra mig missnöjd. Med ett LK140 lär det ju inte prestera sämre än Classiken och då jag redan är nöjd med den... ... ja, ni förstår mitt resonemang.

Hur är det med signalkablar? Följer sånt med? Är inte så inne på sånt här då jag aldrig har haft speciellt många lösa delar. Bara CD --> integrerad förstärkare.

CD:n är väl den mest osäkra punkten och mest troligt så blir det ett framtida köp, kanske då jag har försteg och slutsteg uppkopplat hemma så man kan köra CD:n tillsammans med resten av systemet. Fast dyker rätt CD upp till rätt pris (kanske paket) så är det ju bara att köra på.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 16, 2005 00:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Signalkablar följer inte med vid köp av försteg, däremot vid slutstegsköp

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 16, 2005 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wakonda skall finnas både med och utan phono!

Senare Wakonda med slimline bör låta bättre.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 16, 2005 12:41 
Site Admin
Site Admin

Stereokompaniet har en lk140 för 6500kr, det tycker jag verkar vara ett bra pris. Har sett få privatannonser för mycket lägre priser... Länk.

Wakonda/Kolektor kan nog vara värt att jämföra om du har möjlighet, har inte själv hört A/B men det verkar vara lite smaksak vad man väljer, lite bra på olika sätt alltså.

Angående CD vet jag inte vad man ska rekomendera, jag tycker då Nad gör prisvärda billigare spelare men vet inte om de är lika bra som Classik, förmodligen inte tune-dem-mässigt men Mimikar börjar bli rätt gamla - vad för underhåll kan man räkna med att få göra på en Mimik (lasern antar jag) och vad kostar det/är det värt det? Kan vara värt att beakta.

Samtidigt så är Classiken rätt bra i sig självt så något sämre än kolektor/wakonda och lk140 blir nog inte så stor uppgradering egentligen. Hur mycket bättre är Genkin jämfört med cd-delen i classik? Någon som jämfört?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 16, 2005 17:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Den borde vara lite bättre än Classik.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 17, 2005 07:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du provat Naim senaste intro-modeller, 5i? Jag har lyssnat på kombinationen CD5i och Nait 5i, och gillade dem skarpt. Jag kommer inte ihåg exakt pris men de låg runt 10 tkr styck så de rymms ju också inom din budget. Linn och Naim låter ju ganska annorlunda, så det är väl en smakfråga vilket man gillar bäst.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 17, 2005 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Har du provat Naim senaste intro-modeller, 5i? Jag har lyssnat på kombinationen CD5i och Nait 5i, och gillade dem skarpt. Jag kommer inte ihåg exakt pris men de låg runt 10 tkr styck så de rymms ju också inom din budget. Linn och Naim låter ju ganska annorlunda, så det är väl en smakfråga vilket man gillar bäst.
Jag håller med om att den Naim kombon är mycket trevlig tycker även att CD5i är roliugare än Genki men har ej tunedemat det är bara en känsla jag får direkt när jag lyssnat på den. men han skulle ju ha phonosteg åxå och då går det ju lite mer utanför budget.

Naim Prefix exkl nätdel (för inmontering i LP12:an) 7145
Naim phonokort för inmontering 1470

Naim Stageline exkl nätdel (välj MM eller MC utförande) 3020

Naim CD5i CD-spelare 12155

Naim Nait 5 i 10300

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 17, 2005 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett sätt att komma ner under 10 tkr om man gillar naim är ju att, precis om med linnförslagen ovan, att kolla efter en beg nait 5 eller ev nac 112/nap 150 kombo. Enda problemet med det är väl att man inte ser dem så ofta till salu. Det verkar råda en viss oenighet vilket som är bäst av nait 5i vs de två beg alternativen, så som vanligt är ju provlyssning viktigt.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 29, 2005 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En butik listar "Linn Wakonda-P 10 år 3 500 kr " Har föresteget phonosteg? Är det stor skillnad mellan detta som är 10år och ett nyare? Någon direkt risk med att köpa ett så passa gammalt steg? 10år gammalt steg då kör den antagligen inte med slimline (vilket skall vara en märkbar skillnad till det sämre?)

Tyckte priset kändes okay och dom hade även en LK140 till rimligt pris (iaf i kombination med att försteget är billigt)

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 29, 2005 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okay... en äldre Kolektor från en forummedlem är på tapeten.

Det har talats om att det är skillnad på de äldre modellerna men vad skiljer?

Bytt till slimline i ett tidigt stadium, vilket denna saknar. Sen är det något mer utöver uppdateringar av firmware (från 1-->3) som har gjorts?

Prisskillnader? Förstår att de nyare så klart kostar lite mer, men en tidig Kolektor är väl ändå ett säkert köp när det gäller andrahandsvärde?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 29, 2005 13:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

equi2 wrote:
Okay... en äldre Kolektor från en forummedlem är på tapeten.

Det har talats om att det är skillnad på de äldre modellerna men vad skiljer?

Bytt till slimline i ett tidigt stadium, vilket denna saknar. Sen är det något mer utöver uppdateringar av firmware (från 1-->3) som har gjorts?

Prisskillnader? Förstår att de nyare så klart kostar lite mer, men en tidig Kolektor är väl ändå ett säkert köp när det gäller andrahandsvärde?
Edit: Denna information är från Linn Helpline...

CHANGE OR OCCURRENCE DATE SER-NO

Kolektor introduced Sep 1998

Power supply upgraded. Changed from transformer to on-board switch-mode power supply Dec 1999 2178

Software upgraded (V1). Main change – Volume range changed from 0-60 to 0-100 steps (maximum volume level did not change – just the number of steps). Upgrade available via Linn Retailer. Dec 1999 2178

Software upgraded (V2). Main changes – CD commands ‘STOP’ & ‘OPEN’ no longer automatically switch source to CD. Upgrade available via Linn Retailer. Feb 2000 2514

Software upgraded (V3). Main changes – modified volume control to ensure that bass & treble settings are correctly set on power-up. Upgrade available via Linn Retailer. Feb 2002 683683

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 29, 2005 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja och av det att läsa så är den enda "fyiska" förändringen:
Quote:
Power supply upgraded. Changed from transformer to on-board switch-mode power supply Dec 1999 2178
Resten är firmware.. och denna är uppdaterad till V3. Sen har Linn säkert gjort förändringar som är "hemliga". Tänkte om nån visste nåt om detta, skillnader mellan äldre och nyare och om det är något för mig etc? :D

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00