Det är dags för en lägesrapport efter ett par veckors intensivt lyssnande! Jag har varit ledig i tio dagar och många skivor har snurrat, både silver och svarta.
Jag har använt CD12an mycket och det går att vänja sig med en sådan också.

De första intrycken är bestående i stort och det är bara att konstatera att jag skulle kunna behålla vilken som helst av dem även om jag hellre har en CDS3, det är nämligen roligare att lyssna på musik med den i min anläggning.
CD12 är fantastiskt bra men jag är mer en betraktare av musiken och den är riktigt lika medryckande. Precis allt finns med och nyanseringarna i musiken är mycket bra. All sorts musik är njutbar att spela och skam vore väl annars. Den har total kontroll och allt flyter enkelt oavsett hur komplext det är. Efter flera dagars användande av linnen som cd-spelare hör jag ändå direkt att det är tolvan som spelar, även om det är min flickvän som väljer musik och jag kommer in i rummet. Det finns alltså några markanta karaktärsskillnader mellan spelarna. CD12 upplever jag som nog så polerad och tam, även om beskrivningen skall tas med ett saltberg, jämförelsen är mot en spelare som har dynamik och drag som grundpelare. CD12 är mycket rappare och mer rätt än en Uni 1.1 men kommer ändå till korta mot CDS3. Detta gör att tolvan känns lite tråkig i jämförelse, jag är en betraktare på håll och blir inte lika engagerad som med min ordinarie spelare. Ytterligheten åt tråkhållet är en dyr amerikansk spelare som får med allt i ordning men det låter som om det går i halvfart och utan stark espresso somnar man. CD12 har ett milliuns av det amerikanska jämfört med Naimen, men som sagt, det är överdrifter för att belysa skillnaderna.
Jag vet att jag sticker ut hakan med ovanstående jämförelse och jag är mycket medveten om att det gäller i ett Naimsystem där varje förändring hörs direkt. Jag tror på systemmatchning och är den förste att tro att utfallet blir annorlunda i ett aktivt Akkurate-system. Förhoppningsvis får vi reda på det inom en inte allt för avlägsen framtid.
Jag hade ett par KlimaxSolo hemma i ett par veckor för ett par år sedan och karaktären på dem överensstämmer med cd-spelaren. Det skulle vara mycket intressant att få ha en hel Klimax-uppsättning hemma samtidigt. Om inte annat för att det ser stilrent ut i en Fraim.
Den lycklige ägaren till CD12an frågade vilken av spelarna som är närmast vinyl och där är svaret Naimen eftersom den har samma direkthet som bra vinyl.
Prisvärde är löjligt att diskutera, båda spelarna är extremt prisvärda. Den som inte tror på source-first har aldrig hört en bra källa.
Till sist; en lucka att trycka på ser coolt ut och verkar innovativt men blir bara irriterande i längden.
/Erik