selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 18, 2005 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Världens bästa" är ett laddat uttryck och vanskligt att använda, men väcker ofta nyfikenhet.

Jag har förmånen att kunna jämföra två cd-spelare som skulle kunna pretendera på ovanstående epitet och denna lite dunkla översiktsbild hoppas jag väcker nyfikenhet så länge :wink:

Image

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 18, 2005 21:20 
Site Admin
Site Admin

Men #!@#£¤$%...JISSES! Man blir inte så lite avis, Erik!

Följer detta med stor spänning! Även om jag tycker mig kunna ana vad utgången blir - du gillar ju Naim-soundet skarpt... ;)

Hursomhelst - detta ska bli intressant :!:

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 18, 2005 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mm...

...och avund :shock:

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 18, 2005 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På sikt ska de testas i en potent Linn-rigg också!

Jag försöker vara vidsynt och tror efter ett dygn att jag skulle kunna leva med vilken som även om det är både likheter och skillnader på dem. Ingen är direkt dålig :lol:

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 18, 2005 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:
Ingen är direkt dålig :lol:
Fasen vilken snygg syn!
Naim är snyggare än Linn (gillar den gröna displayen) o fraim är det snyggaste stativet :!:

Ang vem som låter bäst är nog en CD12 bäst i ett Linn system o CD3 i ett Naimsystem skulle jag tro.
Vi vill ha rapporter!!!!

fyi - Naim ska enl rykten släppa en ny top-end CD!
Något att sukta efter naimerik?
Sen borde väl Linn hänga på får vi hoppas...

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 18, 2005 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
naimerik wrote:
Ingen är direkt dålig :lol:
Fasen vilken snygg syn!
Naim är snyggare än Linn (gillar den gröna displayen) o fraim är det snyggaste stativet :!:

Ang vem som låter bäst är nog en CD12 bäst i ett Linn system o CD3 i ett Naimsystem skulle jag tro.
Vi vill ha rapporter!!!!

fyi - Naim ska enl rykten släppa en ny top-end CD!
Något att sukta efter naimerik?
Sen borde väl Linn hänga på får vi hoppas...
Jag tror allt i ovanstående inlägg stämmer. Vad jag vet så är det minst säkra jämförelsen mellan spelarna :D

Återkommer med rapport när jag är tillräckligt säker.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 18, 2005 22:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hehee kan du inte behålla båda? Kanske den ena är bättre på Klassiskt och den andra Norah Jones ;) Blir nog kul att lyssna kan jag tro!

Stradivarius eller Guarneri - angenäma problem!
Hälsningar
Jocke

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 18, 2005 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joakimw wrote:
Stradivarius eller Guarneri - angenäma problem!
Hälsningar
Jocke
Ja, så länge man slipper betala för båda......

/Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 19, 2005 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var en diskussion på topica om detta för någon månad sedan. Givetvis lika många synpunkter som inlägg. Det ska bli roligt att höra vad du tycker. Några av synpunkterna på topica var:

The general consensus on other forums is that the CDS 3 is more on a par with the CD12, and they both are well clear or the unidisk 1.1. The CDS3 is infact just over 1/3 the price of the CD12 which therefore makes it a bit of a bargain. An external power supply is available for the CDS3
which brings the total cost up to just over half the CD12 price but the
performance allegedly is better than the CD12.

HOWEVER!!!!! It is also said that the SMPS and PWM power supplies in the
more recent Linn equipment causes some electrical interference with the
Naim CDS3 (as well as some other Naim equipment). The consequence is
that the sound quality of the CDS3 varies from Linn system to Linn
system. Be warned!

Kevin Harrison wrote:

Has anyone else compared a Unidisk 1.1 to a Naim CDS3 purely as a CD
player? Had a dem with a friend yesterday, through Kisto / Chakra Twin
/ B&W 803D.

Results were 100% in favour of one player in terms of tune dem. On one
it was much easier to follow the individual instruments (or what
different hands were playing in a complex piano piece), when the other
was confused in comparison. On one you could tell when the musician was

"giving it some", on the other most of this emotion was lost. One
sounded flat and sterile in comparison to the other, which sounded more
like real people playing real instruments.

The loser wasn't poor, but it was outclassed.

And the winner was ... the Naim CDS3!

Kevin

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 19, 2005 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Notera att CDS3 måste ha extern ström så med en XPS2 kostar CD'n totalt 107k.
Sedan ska man helst jämföra CD av samma ålder, både Naims o Linns är bättre ju nyare de är.
Skulle även vara intresant att dema en ny 1.1 (med fläkt) mot CD12/CDS3 :roll:
Kan du fixa till det Naimerik?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 19, 2005 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det går inte att använda CDS3 utan XPS så något är fel i det engelska citatet. Jag tror han menar CDX2.

Den CD12 som jag lyssnar på nu är av nyaste snitt så åldersskillnaden mellan spelarna är inte stor.

Jag har hört en Uni 1.1 mot en CDS2 i en linnrigg och Unin var inte rolig, jämförelse gjordes endast med "vanlig" cd.

Det här med att Naim är känsliga för strömkvalitet och störningar stämmer och jag återkommer med vad CD12 ställer till med i det fallet. Jag kommer att använda den kära gamla LP12 för att utröna eventuella degraderingar. Det borde ge en hint om vad brillianten ställer rill med. Jag har bara en av cd-spelarna ansluten samtidigt till såväl nätet som försteget. Den andra får lugnt stå på värmning på en annan fas. Jag har separat el draget till stereon så det praktiska är lätt ordnat.

Åter till lyssning.....

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun May 08, 2005 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är dags för en lägesrapport efter ett par veckors intensivt lyssnande! Jag har varit ledig i tio dagar och många skivor har snurrat, både silver och svarta.
Jag har använt CD12an mycket och det går att vänja sig med en sådan också. 8) De första intrycken är bestående i stort och det är bara att konstatera att jag skulle kunna behålla vilken som helst av dem även om jag hellre har en CDS3, det är nämligen roligare att lyssna på musik med den i min anläggning.

Image

CD12 är fantastiskt bra men jag är mer en betraktare av musiken och den är riktigt lika medryckande. Precis allt finns med och nyanseringarna i musiken är mycket bra. All sorts musik är njutbar att spela och skam vore väl annars. Den har total kontroll och allt flyter enkelt oavsett hur komplext det är. Efter flera dagars användande av linnen som cd-spelare hör jag ändå direkt att det är tolvan som spelar, även om det är min flickvän som väljer musik och jag kommer in i rummet. Det finns alltså några markanta karaktärsskillnader mellan spelarna. CD12 upplever jag som nog så polerad och tam, även om beskrivningen skall tas med ett saltberg, jämförelsen är mot en spelare som har dynamik och drag som grundpelare. CD12 är mycket rappare och mer rätt än en Uni 1.1 men kommer ändå till korta mot CDS3. Detta gör att tolvan känns lite tråkig i jämförelse, jag är en betraktare på håll och blir inte lika engagerad som med min ordinarie spelare. Ytterligheten åt tråkhållet är en dyr amerikansk spelare som får med allt i ordning men det låter som om det går i halvfart och utan stark espresso somnar man. CD12 har ett milliuns av det amerikanska jämfört med Naimen, men som sagt, det är överdrifter för att belysa skillnaderna.

Jag vet att jag sticker ut hakan med ovanstående jämförelse och jag är mycket medveten om att det gäller i ett Naimsystem där varje förändring hörs direkt. Jag tror på systemmatchning och är den förste att tro att utfallet blir annorlunda i ett aktivt Akkurate-system. Förhoppningsvis får vi reda på det inom en inte allt för avlägsen framtid.

Jag hade ett par KlimaxSolo hemma i ett par veckor för ett par år sedan och karaktären på dem överensstämmer med cd-spelaren. Det skulle vara mycket intressant att få ha en hel Klimax-uppsättning hemma samtidigt. Om inte annat för att det ser stilrent ut i en Fraim.

Den lycklige ägaren till CD12an frågade vilken av spelarna som är närmast vinyl och där är svaret Naimen eftersom den har samma direkthet som bra vinyl.

Prisvärde är löjligt att diskutera, båda spelarna är extremt prisvärda. Den som inte tror på source-first har aldrig hört en bra källa.

Till sist; en lucka att trycka på ser coolt ut och verkar innovativt men blir bara irriterande i längden.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon May 09, 2005 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för ett intressant minitest. Jag är själv inte spekulant till någon av spelarna men det är ändå roligt att läsa. Jag har alltid gillat naims prylar också (möjligtvis älskar jag inte alla deras högtalare), det är alltid roligt att lyssna på musik med dem.

Post subject:
PostPosted: Mon May 09, 2005 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik - testade du CD12 vs CDS3 genom att dra ut nätkablen i den CDspelare som inte användes?
(då nätdelarna kan påverka övriga systemet)

Post subject:
PostPosted: Mon May 09, 2005 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Den andra får lugnt stå på värmning på en annan fas. Jag har separat el draget till stereon så det praktiska är lätt ordnat.
Tycks så...

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00