selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 517 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 08, 2004 11:06 
Site Admin
Site Admin

Att diskutera total subjektivitet för att senare kunna avgöra vad som "låter bäst" är inget jag är intresserad av.
Det som låter bra i mina öron, är också bra och därmed basta! :)

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 08, 2004 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaddå.. håller faktiskt med dig.. fast jag är bara lite "skadad" pga uppsatsskrivandet. Det är ju viktigt att hitta bra och pålitliga mått på olika saker :roll:

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 08, 2004 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi:

Förstår vad du menar med vad du menar med skadad av uppsats skrivandet. Men det kan vara bra att mäta också men i det här fallet tycker jag det är för många osäkerhets faktorer.
för det första är det två olika testskivor som är använda och hastigheten är för låg på alla spelare vilket jag misstänker beror på att spelarna inte varit servade sedan ligger skalan olika mellan Axis och LP12 den tredje spelaren hadde samma mätområde som Axisen man bör ju ha samma skala. Om man tänker på varför linn började gravera och pressa skivor så kan man komma och tänka på hur viktigt det är att det är samma test skiva. Linn gjorde sitt graververk för att de inte var nöjda med test skivorna som fanns ute. sedan skulle det ju inte skada att göra en mätning där signalen moduleras av musik så man ser ur stabilt spelaren håller hastigheten när musik spelas den mätningen är nog minst lika viktig och det kan till viss del eller helt lyssnas fram genom att lyssna på piano musik givetvis fungerar annan musik men piano är rätt så avslöjande.

För det andra vet vi inte hur uppställningen av spelarna varit och den lär ju inte varit lika hos de två eftersom thomas testade mätte axis och den tredje spelaren medan någon annan mätte LP12an, LP12an kanske stog på något tungt och stumt och hadde det vanliga fötterna (solid base) medan Axisen kanske stog på lämplig hylla för sig och den är inte så känslig men den gillar inte att stå på ett utsågat lackbord så som LP12an.

Men det enda vi användare behöver tänka på är att lyssna och låta handlaren ta hand om justeringarna.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 08, 2004 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En fråga: Vad är LTS för någonting?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 08, 2004 14:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

http://www.lts.a.se/

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 09, 2004 14:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ayn wrote:
Inte om man anammar samma filosofi som en stor del av LTS:s medlemmar har. *host*nämen ojsan, vad säger jag! 8)
Inte för att jag är medlem eller så, men vad jag förstår är det en missuppfattning att LTS skulle anse mätningar vara bättre än lyssningstester. Däremot verkar LTS anse att den enda godtagbara lyssningstesten är deras egen s.k. före/efter-test (AB-tester duger alltså inte).

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 15, 2004 02:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lite tröttsamt det där med uppfattningen (som vissa verkar ha) att teknik och musikalitet är skilda saker. Perfekt teknik möjliggör att musikaliteten obehindrat kan komma igenom, så varför inte låta bägge "lägren" berika varandra? Det är ju subtila grejor vi talar om här ...
Alla vägar att få bästa ljudet/musikaliteten är välkomna, en mäter, en lyssnar, en är överkritisk och en bygger gummihyllor - till slut görs det en LP12 (t.ex) Dags för mig att besöka High Fidelity för lite tips på uppgradering av min LP12:a (de var hemma hos mig på sent 80-tal och ställde telefonen och tv'n i trappen för att alla andra högtalarelement än Linnhögtalarnas störde ljudet ... låter det som ett skämt idag med 7.1 eller?)

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 15, 2004 03:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joakimw wrote:
de var hemma hos mig på sent 80-tal och ställde telefonen och tv'n i trappen för att alla andra högtalarelement än Linnhögtalarnas störde ljudet ... låter det som ett skämt idag med 7.1 eller?)
Nja skämt låter det inte då passiva högtalare påverkar ljudet vilket ju inte är fallet med ett 7:1 system då alla högtalare är drivna. men det är mest frågan om att det ska vara lättare att höra skillnad på olika saker utan att något stör.

Apropå mätningar kontra lyssning osv så båder mäter och lyssnar jag, mest lyssnar men som tekniker så vill man ju även mäta och försöka komma på vad som påverkar musikaliteten/ljudet som ju är det viktiga för en musikälskare vilket man ju också är. (En vacker dag eller kanske en regnig dag så kanske man konstruerar någon välljudande musikalisk apparat).

Om man tar LTS godkända testet som många hävdar är att mäta så är det ju fel deras F/E test är ju frågan om lyssning. Precis som TuneDem är frågan om lyssning båda de testerna är ju framtagna för att vara försöka vara så objektiva som möjligt. En helt ofärgande apparat bör ju också vara den som blir lättast att följa melodin och rythmen med.
Så jag är nog benägen att hålla med dig om att teknik och musikalitet inte är skilda saker men skulle nog vilja säga att tekniken kan förstöra musikaliteten.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 22:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Såg denna gamla tråd av en slump.

Nu finns inte min hemsida kvar, även om den kanske kommer upp nån gång igen, kanske med fler mätningar.

Jag blev intresserad av att mäta min Axis då jag dels såg Stereophiles mätningar på LP12 Lingo (de finns kvar på deras hemsida). Då visades att LP12an led av 50 och 100 Hz störningar (som var värre på tidiga Lingo).

Axisen led inte av dessa 100 Hz band, och hade lägre nivå av 50 Hz-banden vad jag kunde mäta. Därför tyckte jag att motorstyrningen var väl i klass med eller bättre än Lingo. Varvanalysen visades med olika skala, och är inte direkt jämförbara. Det är samma typ av motor i båda, en motor som inte har speciellt hög precision i lager och axel.

Axisens motorstyrning är mer sofistikerad än Valhalla, och liknar Lingo till funktionalitet.

I övrigt kan jag inte finna några belägg för att LP12 skulle vara bättre än Axis. Jag har hört en fullspecad LP12 med (Lingo, Linto, Arkiv). Den lät bra, men inte märkbart bättre eller sämre än Axis med Shure V15VxMR. Den skillnad som kunde noteras var att den spårade bättre där partier av skivor var mer eller mindre nötta (högfrekvent/högmodulerade spår). Det beror på Arkivens speciella slipning som gör att den ligger an på tidigare mer orörda delar av skivspåret.

T

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Shit vilket struntprat... :?

Jag har jämfört (lyssnat visserligen, jag har ju inte mätt...) Axis med olika LP12or (alla enkla) vid tre tillfällen, och varje gång har det handlat om skillnad i storleksordning olika låtar när man jämfört.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 23:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jaha

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 01:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
I övrigt kan jag inte finna några belägg för att LP12 skulle vara bättre än Axis.
Kul! Själv är jag lite lätt skeptisk till Gravitationen.. :D

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tomas,
Det är bara att köra på och testa sig fram, och bilda sig en egen uppfattning och se vad du gillar bäst. Själv har jag aldrig haft chansen att jämföra de båda skivspelarna. Ett öppet sinne är alltid bra och "sanningar" om saker tycker jag alltid man kan ta med en nypa salt, även om de kommer från Ivor. Det är bättre att våga testa, ifrågasätta och bilda sig en egen uppfattning.
Rock on!
Ulf

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
I övrigt kan jag inte finna några belägg för att LP12 skulle vara bättre än Axis
Belägg för? Ursäkta om jag har missat nåt, men vad betyder det egentligen?

Om du inte tycker att LP12 låter bättre än Axis så säger jag "Grattis!". Jag tycker att folk ska köpa den musik- eller hemmabioanläggning som de verkligen uppskattar, inte en onödigt dyr. Detta är en viktig uppgift för handlare - att hjälpa kunden själv hitta den nivå där han/hon får god valuta för pengarna.

Om det handlar om vetenskapliga belägg så är det berömvärt att söka dem, men man bör vara ytterst försiktig med sina slutsatser när man inte lyckas finna några.

Majoriteten av de skillnader i musikalitet som vi på det här forumet upplever är mycket svåra att förklara vetenskapligt. Det är inte konstigare än det faktum att majoriteten av de behandlingar din läkare använder inte kan förklaras vetenskapligt. Inom medicinen använder man därför begreppet 'beprövad erfarenhet' och det är ett liknande förhållningssätt vi tillämpar här.

Att förneka företeelser man inte har lyckats bevisa förekomsten av är en mycket ovetenskaplig hållning.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
...majoriteten av de behandlingar din läkare använder inte kan förklaras vetenskapligt. Inom medicinen använder man därför begreppet 'beprövad erfarenhet'...
Lite OT, men det är vetenskap och beprövad erfarenhet som gäller inom medicin. Dessutom ligger tyngdvikten på vetenskap (sk Evidence Based Knowledge) sedan lång tid tillbaka.

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 517 Next

All times are UTC+02:00