selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon här på forumet som har haft chansen att prova Linn elektronik med B&W's Nautilus högtalare?

I England ser man ofta att Linn och Naimhandlare rekommenderar B&W i "suggested systems" (tex http://www.billyvee.demon.co.uk/systems1.htm eller Grahams) Jag läste nyligen också en review av Klimax serien kombinerat med Nautilus 805 Signature och de var helt lyriska.

B&W har ju släppt en ny serie av Nautilus som enligt tester ska vara helt fantastisk (vad det nu är värt med testresultat men en viss indikation kan ju i alla fall ge).

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I den där HiFi&&Musik artikeln som komenteras på annat ställe hade dom hängt på ett par B&W högtalare och verkade väldigt nöjda förutom att Linn och Naim tydligen var lite för klena. Ganska nyligen var det väl någon här som beskrev B&W som dyrt skräp?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Torontobutiken (besök i Nov) sålde bla Linn, Bryston, B&W - o jag diskuterade dessa märken med ägaren .
Han sa att även om Linn låter bättre så är det svårt att sälja LINN's slutsteg då Bryston är större (ser mer imponerande ut i racket).
CD o försteg från LINN säljer BRA!

Frågade om Linnhögtalare vs. B&W - samma svar. B&W är inte dåligt men svänger som Linn är de inte.
Dock är B&W stora, imponerande o HAR snygg design.
Kan passa en del i smaken kanske.

Iom att de inte går att köra aktivt, faller liksom iden med B&W (o andra märken) direkt enl mig.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag väljer b&w 802 (å uppåt) före vilken linntalare som helst...

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 18:07 
Site Admin
Site Admin

Inte konstigt att Bryston säljer bra - inte bara är det stora bestar, men de låter mycket bra också! 8)

Själv är jag inte ett dugg imponerad av B&W:s billigare modeller. I och med Nautilus-serien börjar det ordna upp sig lite, men sådär framstående bra är det inte tycker jag. Inte dåligt, men det finns mycket annat som är bra i samma prisklass också. Liksom för Jan så går B&W helt bort för mig hursomhelst eftersom jag inte kan köra dem aktivt.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
Ta med dig valfri B&W till närmaste Linnhandlare o dema mot Akurate :D Vore skoj o veta hur det gick :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
Ta med dig valfri B&W till närmaste Linnhandlare o dema mot Akurate :D Vore skoj o veta hur det gick :wink:
när man testar talare kan man ju inte bara konka in en talare å lyssna 1h...

många som har samma "ljudideal" som jag tyckte då att komri inte va mycket att hänga i julgranen

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Torontobutiken (besök i Nov) sålde bla Linn, Bryston, B&W - o jag diskuterade dessa märken med ägaren .
Han sa att även om Linn låter bättre så är det svårt att sälja LINN's slutsteg då Bryston är större (ser mer imponerande ut i racket).

Frågade om Linnhögtalare vs. B&W - samma svar. B&W är inte dåligt men svänger som Linn är de inte.

Iom att de inte går att köra aktivt, faller liksom iden med B&W (o andra märken) direkt enl mig.
Menar du att kanadensarna gärna "blandar" så man kör med linn försteg och källa och Brystons slutsteg. En annan anledning till att Bryston säljer bra i Kanada kan ju vara att det är ett kanadensiskt märke så priset är kanske mer attraktivt där. Jag har bara läst positiva saker om dem och dessutom verkar det ju vara bra kvalitet, jag har för mig att de har livstids garanti.

Hade du chansen att prova B&W med någon linnelektronik? Iom att det är ett brittiskt märke kan jag tänka mig att de är ganska dyra "over there". Jag hade nog väntat mej att det skulle vara lite "sväng" på högtalarna iom att det är "sväng märken" (Linn och Naim) som ofta kombineras med B&W, men som sagt har inte haft chansen att provlyssna dem med Linn. Jag är lite sugen på att prova den nya stativaren Nautilus 805S (ca 20 000 kr).

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 21:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tjagge wrote:
Ganska nyligen var det väl någon här som beskrev B&W som dyrt skräp?
Ett sådant idiotiskt uttalande kan man väl inte ta på allvar? B&W har olika serier för olika plånböcker och en billig variant duger säkert inte till en kräsen lyssnare men SKRÄP är det inte. De dyrare B&W högtalarna har kanske andra kvaliteter än de dyraste Linn men är nog knappast sämre? Är nog en fråga om hur det blir i ett test hemma hos ANVÄNDAREN i dens rum.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 15, 2005 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:

Menar du att kanadensarna gärna "blandar" så man kör med linn försteg och källa och Brystons slutsteg. En annan anledning till att Bryston säljer bra i Kanada kan ju vara att det är ett kanadensiskt märke så priset är kanske mer attraktivt där. Jag har bara läst positiva saker om dem och dessutom verkar det ju vara bra kvalitet, jag har för mig att de har livstids garanti.

Hade du chansen att prova B&W med någon linnelektronik? Iom att det är ett brittiskt märke kan jag tänka mig att de är ganska dyra "over there". Jag hade nog väntat mej att det skulle vara lite "sväng" på högtalarna iom att det är "sväng märken" (Linn och Naim) som ofta kombineras med B&W, men som sagt har inte haft chansen att provlyssna dem med Linn. Jag är lite sugen på att prova den nya stativaren Nautilus 805S (ca 20 000 kr).
Ja, enligt Linnaffären finns det kunder som har "svårt" för att köpa små saker - ÄVEN om de hör att det ÄR bättre!
Linns CD/försteg är dock i ganska samma storlek så där går det bra.

Jag är HELT säker på att B&W också säljs pga designen.
En del kunder "tar smällen" av något sämre tune dem för att de gillar utseendet bättre.

fyi - Linnaffären i washington sålde magneplan o en massa annat konstigt. Kunder med stoooor plånbok vill att vänner/grannar ska tycka det se dyrt ut...
Stort= dyrt ni vet.
Hur imponerande ser en twin o Akurate ut, gämfört med slutsteg med kylflänsar/guldknappar/handtag + ett par feta elektrostater som räcker upp till taket?
B&W är rätt läckra!
Varför kan inte Linn göra högtalare med finish?
Personligen är jag fruktansvärt sugen på Sonus Faber Amati - bara pga utseendet
Här har ni en länk till modellen större (fulare enl mig) men kolla på finishen :shock: Jag blir nästan blöt i byxorna :oops:

Ett sånt härligt hemma hos reportage!
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... amati&st=0

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 16, 2005 08:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till Sportbilsentuiasten:
Du har ju redan världens grymmaste högtalare!
Svarta, diskreta, massiva, tunga, grymt välbyggda och dyra.
Inget prål eller pråklistrat statustrams.
Som LK-lådorna.

Less is more

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 16, 2005 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med dig Steffe, less is more.
Om jag byter är det för att Linn ev. inte kommer att tillverka aktiva kort som passar de nya nya chakrastärkarna. :evil:
Men jag byter ju till andra Linnburkar givetvis

btw, de är i valnöt (snyggaste träslaget då det har så fina ådringar. Se på Ottos burkar med), men 10 lager klarlack hade inte suttit fel.
O tro mig... att de är (var) dyra är bara en nackdel :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Personligen är jag fruktansvärt sugen på Sonus Faber Amati - bara pga utseendet
Här har ni en länk till modellen större (fulare enl mig) men kolla på finishen :shock: Jag blir nästan blöt i byxorna :oops:

Ett sånt härligt hemma hos reportage!
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... amati&st=0
Jag har haft chansen att lyssna en hel del på Sonus Faber Stradivari. De är definitivt "more than just a pretty face". Det är svårt att beskriva hur det låter men det blir "kött och blod" och inte "hifi" av musiken. Stampa takten faktorn var väldigt hög, man kan höra alla instrument men ändå är det ett band som speler. Ja, helt enkelt en fantastisk högtalare.

Däremot är jag inte så förtjust i utseendet. De ser ut som stora skärmar, ungefär som elektrostater. Lillebrorsan är betydligt snyggare. Finishen på båda modellerna måste vara det bästa som går att hitta i högtalarvärlden.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ulf, vad spelade ni på för övrig utrustning som fick de att svänga så?

fyi - han jag köpte Kontrol av körde på Solo/Amati/2*Melodik. :shock:
Bra att vi är överens om att Amati är den snyggaste sonusburken.
Just formen är dödsläcker!
Lika läcker som Amati är, lika brutalful "Amerikansk over the top" är storebror Stradivari!

Har anmält intresse för hans högtalare om han uppgraderar. Han vill ha Stradivari.
Ett par Amati kan man ha i hallen eller nåt, BARA som konstverk :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 17, 2005 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hans system är ungefär som om man hade skickat ut en enkät till alla hifi journalister i världen och frågat om vad de gillar bäst, och sedan köpt det de flesta föreslagit. Han har dock valt det med stor omsorg och provlyssnat i stort sett allt på marknaden. Han är egentligen inte alls intresserad av teknik, prestige etc men har ett brinnande musikintresse (tex 20 olika versioner av något stycke av Brahms).

Hur som helst så består systemet vi lyssnade på av
Mark Levinsons 33H och 28 (deras top of the line),
dcs (hela kitet inkl sacd),
ps audio stromförsörjning/nätfiler, och
några kablar tjocka som damsugarslangar

Dessutom har han en enklare LP12 och Linto. Han hade ideer på att uppgradera till en Clear Audio men efter hård övertalning så har jag fått honom att satsa pengarna på linnkomponenter istället. Vi kom fram till att det nog var ett förnuftigare val, pga priset (mycket billigare), linn är ett solit företag och möjligheterna för framtida uppgraderingar. Prylarna är beställda men har inte kommit ännu, det ska bli väldigt roligt att höra uppgraderingen.

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00