selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Har man (som jag) lagt över 100K på stereon är det värt att lägga en slant på bra hyllor, det gäller bara att fatta att det gör skillnad. Jag vill hävda att detta kan göra klart mer än om man byter alla kablar från svart till silver.
Ja, Harmonihyllan är GRYMT bra

Post subject: Underlagets betydelse...
PostPosted: Wed Mar 09, 2005 14:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min erfarenhet är att underlaget för alla komponenter har betydelse. I sann gammal hederlig "Source-first-anda" gäller att källorna är mer känsliga än förstärkeri. Men även komponentens mekaniska uppbyggnad påverkar. Klimaxserien torde vara mindre känslig än tex 2250/5125...

MEN, det finns synergieffekter att hämta. Står alla komponenter på samma typ av underlag låter det bättre än om man har olika underlag. Självklart låter det inte bättre att ha allting på golvet (=samma underlag)jämfört med att ha källan på tex en vägghylla och övrigt på golvet. Dock verkar det stämma bättre när allt står på samma hylltyp.

Jag upplevde tex en försämring när jag pga platsbrist fick sätta mitt förstärkeri på soundstyle och övrigt på Mana jämfört med att ha allt på Mana.

/ Zeedje

PostPosted: Wed Mar 09, 2005 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zeedje wrote:
...
MEN, det finns synergieffekter att hämta. Står alla komponenter på samma typ av underlag låter det bättre än om man har olika underlag. Självklart låter det inte bättre att ha allting på golvet (=samma underlag)jämfört med att ha källan på tex en vägghylla och övrigt på golvet. Dock verkar det stämma bättre när allt står på samma hylltyp.

Jag upplevde tex en försämring när jag pga platsbrist fick sätta mitt förstärkeri på soundstyle och övrigt på Mana jämfört med att ha allt på Mana.

/ Zeedje
Har du allt på Soundstyle och flyttar en source-komponent till ett bättre underlag så blir
det ju helt enkelt bättre då man spelar på denna. Finns ingen synergi-effekt i att ha allt på
Soundstyle i mina öron. Vad du gjorde var väl ändå att flytta förstärkeriet från ett bättre
rack (Mana) till ett sämre (Soundstyle) = sämre som helhet.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 09, 2005 16:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, Stefan du har rätt att Mana är bättre än SS men ändock upplever jag att generellt stämmer det bättre när alla komponenter står på samma underlag.

Det blir liksom ett homogenare ljud. Sen har du helt rätt i att man hör om man ställer källan på ett bättre underlag. Men min poäng är att ha hela systemet på det bästa underlag man har råd med. Att ha allt på samma underlag ger enligt min erfarenhet ett bättre ljud - mer musik helt enkelt.

Detta borde väl vara att härleda till en synergieffekt eller?

/ Zeedje

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 09, 2005 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, jag förstår vad du menar. Hittar man två rack från olika fabrikat som man anser
är tunedem-mässigt jämbördiga så låter dom säkert ändå olika. Är säkert en poäng
ljudmässigt att ha två av samma istället för två olika.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 09, 2005 21:05 
Site Admin
Site Admin

En fråga som slog mig angående denna bänkdiskussion. Vid vilken kvalitets-nivå på elektroniken tycker ni att det är värt att tänka till lite mer (läs kanske lägga på någon/några 1000-lappar) på att få bra hyllor till stereon?

Har man en classik och en lk140 tycker ni då att det är bättre att byta classiken istället för riktig/bättre bänk och är det då värt att överväga om man har exempelvis Ikemi/lp12/Kairn/5125 eller är det prisklassen silver-lådor ni pratar om? Givetvis finns ingen klar gräns men....

// Sony

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 09, 2005 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ikea lack fungerar ju bra, åtminstone de gamla modellerna, hur de nya är vet jag inte, och är ett bra alternativ om man inte vill/kan lägga ut så mycket pengar på en bänk.

Någon som testat de nya lack?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 14:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Fredde!
Jag är inte helt övertygad om Lackbordets suveränitet. Visst den fyller ju några grundbehov för en bra hylla; lätt & hyggligt styvt hyllplan. Jag levde länge i tron att det var det ultimata att ställa sin 12:a på - tänk så fel! Idag tycker jag Lack har endast en fördel - billigt! Visst svänger det med Lack men inte på rätt sätt, hela hyllan svänger och ger ett mysigt, mulligt ljud...

För några år sedan gjorde jag och en kompis ett försök med underlag till skivspelare. (LP12/Ekos/Lingo/Trampolin). Spelaren var inledningsvis placerad på en vägghylla (italiensk, köpt hos HF, jag tror de har kvar en likadan i inre rummet). Det lät naturligtvis bra men borde kunna låta bättre).

Steg1: Bytte ut den svarta boardskivan mot en glasskiva - mycket klarare ljud, mer musikaliskt och mer sväng.

Steg2: Två kanstativ med glasskiva ovanpå som support. Wow! - nu börjar det hända saker. Basen blev klarare och mer definierad och upplevdes djupare utan att förlora något av ovan. Hördes helt plötsligt att burkarna inte stod rätt - lite tuning och ett ännu bättre resultat. Hördes direkt när man la på pickupen att sakerna fallit på plats.

Detta var ju intressant och ledde till att kamraten skaffade ett Mana-rack till skivspelaren som fungerade mkt bra till 12:an.

Steg3: Vi provade att sätta Manas glasskiva (tjock och styv) på vägghyllan och det blev bättre än den tunna glasskivan från steg1.

Apropå om dyrare silverapparater skulle må bättre än "Linns plåtserie" vill jag hävda att det är tvärtom - en sämre mekaniskt uppbyggd apparat adderar mer skit till ljudet pga återkoppling. Vilket gör att de mår bättre av en bra hylla.

Vad skulle då slutsatsen av allt detta bli?

Satsa på en dedikerad hylla för stereon. Se till att den; har möjlighet att justera in källorna i våg, har lätta styva hyllplan (styvhet viktigare än lätthet), att helst hela systemet får plats.

Allt i kedjan är ju viktigt, men ström och hylla är att betrakta som grunden i ett välljudande system - detta är ju tom före källan i ljudkedjan! :D / Zeedje

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zeedje, håller med dig om att hyllan ÄR viktig, men man får se upp.

Efter att ha ägt div 100% träbänkar, 100% metallhyllor, IKEA, tripod (metall/träskivor) - o slutligen investerade i harmoni-hyllan skulle jag säga att en blandning av material förmodligen låter bäst.
Naim's fraim är ett annat exempel på det.
Materialen verkar "ta ut varandra" o bidra till ett neutralt ljud.

Sedan är det beroende av hur apparaterna låter.
100% metall (ev med glas) ger ett vasst hårt ljud som kan passa vissa apparater. Lite mer liv!
Men är det bättre tune dem?

Harmonihyllan låter kanske inte lika fräckt, men det svänger som tusan :D
Skulle vilja dema mot fraim. Den är iallafall klart snyggast :shock:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 15:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Håller med; Fraim med en klase Klimaxlådor är en visuell orgie - men tyvärr kostar det ju en del om man har tex ett vinylsystem med LingoII/Linto och allt annat som behövs för att få ljud...
...fast och andra sidan kan man ju alltid gömma allt utom källor och försteg och bara ha en smidig liten Fraimstapel. Men då är man tillbaka till problematiken med olika underlag för komponenterna...

Som med allt annat handlar det väl om kompromisser. Ljudintryck versus synintryck!

/ Zeedje

PS Är också intresserad av att göra en A-B på Fraim och tex mitt Manabord. 8)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zeedje wrote:
Fredde!
Jag är inte helt övertygad om Lackbordets suveränitet. Visst den fyller ju några grundbehov för en bra hylla; lätt & hyggligt styvt hyllplan. Jag levde länge i tron att det var det ultimata att ställa sin 12:a på - tänk så fel! Idag tycker jag Lack har endast en fördel - billigt! Visst svänger det med Lack men inte på rätt sätt, hela hyllan svänger och ger ett mysigt, mulligt ljud...
Vad hade du för bottenplatta på 12an då? Jag har testat att ha 12an med solid bottenplatta dels på min Wog och dels på Ikea Lack ursågat. Lackbordet spelade skiten ur Wogbänken på alla sätt. Renare bas, mer sväng etc. Nu använder jag bara själva topplattan från Lackbordet, detta har jag på Wogbänken med metallkoner mellan Wogen och Lack. Ser sjukt ut men låter riktigt bra. Klart bättre än bara Wog eller Lack ståendes på golvet.

Såsmåningom blir det Trampolin, men jag har andra uppgraderingar som väntar som går före det just nu.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 21:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har hört både med och utan trampolin (ursågat Lack naturligtvis annars låter det balalajka). Själv körde jag utan trampolin. Metallkoner mot en annan bänk tror jag på då Lack som sagt blir en extremt lätt hylla och konerna gör att kopplingen mot andra bänken blir mindre. Jag tolkar som att du kör utan benen på Lacket vilket torde ge ett rappare ljud än med ben dito!

Jag provade aldrig din setup, men svänger det så är det ju rätt! :D

/ Z

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp, jag har tagit bort benen på Lackbordet. Men även ursågat Lack med ben låter bättre än Wog om man har Solid på 12an.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 22:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

har ni testat Isolatorer som till exempel "Black Diamond Racing", "Polycrystal" eller "Symposium Rollerblocks" ??

dom gjorde en markant skillnad i ljudet för mig........favoriterna för mig var faktiskt Rollerblocksen, inte bara visuellt........det gav en mer exakthet på mellanregistret och diskanten. :shock:

här finns lite eyecandy för den intresserade :)

http://www.symposiumusa.com/products.shtml

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte provat allt, men ganska mycket. Rollerblocks mjukar till allt och det blir polerat och lite slöare. Det låter vackert men tråkigt. Lite av samma karaktärsskillnad som spikes vs mjuka kuddar fast inte lika katastrofalt.
BDR gör skillnad men hos mig blev det inte bra, glädjen i musiken mattades.
Underlag liksom fötter ÄR otroligt viktigt och den överprissatta tillbehörsmarknaden lever på att det BLIR skillnad men som vanligt är inte annorlunda alltid bättre.
Likaså går inte allt att enbart förklara med att yttre vibrationer är enda boven, mycket kommer inifrån apparaterna. Prova med hörlurar....

En sund mekanisk konstruktion måste vara utgångsläget och sen är det bara att prova. Min förhoppning är att i framtiden kunna prova Fraim, Mana och Pagode sida vid sida men olika anläggningar. Jag tror Pagode är bra men har aldrig hört det med en Naim eller Linnrigg. Mana vs Fraim är för mig avgjort :D , ursäkta Zeedje.

På frågan vid vilken apparatnivå det är dags att skaffa bra hylla gissar jag att en Ikemi på vanlig vardagsrumsbänk är betydligt sämre än en Genki på bra hylla.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00