Fredde!
Jag är inte helt övertygad om Lackbordets suveränitet. Visst den fyller ju några grundbehov för en bra hylla; lätt & hyggligt styvt hyllplan. Jag levde länge i tron att det var det ultimata att ställa sin 12:a på - tänk så fel! Idag tycker jag Lack har endast en fördel - billigt! Visst svänger det med Lack men inte på rätt sätt, hela hyllan svänger och ger ett mysigt, mulligt ljud...
För några år sedan gjorde jag och en kompis ett försök med underlag till skivspelare. (LP12/Ekos/Lingo/Trampolin). Spelaren var inledningsvis placerad på en vägghylla (italiensk, köpt hos HF, jag tror de har kvar en likadan i inre rummet). Det lät naturligtvis bra men borde kunna låta bättre).
Steg1: Bytte ut den svarta boardskivan mot en glasskiva - mycket klarare ljud, mer musikaliskt och mer sväng.
Steg2: Två kanstativ med glasskiva ovanpå som support. Wow! - nu börjar det hända saker. Basen blev klarare och mer definierad och upplevdes djupare utan att förlora något av ovan. Hördes helt plötsligt att burkarna inte stod rätt - lite tuning och ett ännu bättre resultat. Hördes direkt när man la på pickupen att sakerna fallit på plats.
Detta var ju intressant och ledde till att kamraten skaffade ett Mana-rack till skivspelaren som fungerade mkt bra till 12:an.
Steg3: Vi provade att sätta Manas glasskiva (tjock och styv) på vägghyllan och det blev bättre än den tunna glasskivan från steg1.
Apropå om dyrare silverapparater skulle må bättre än "Linns plåtserie" vill jag hävda att det är tvärtom - en sämre mekaniskt uppbyggd apparat adderar mer skit till ljudet pga återkoppling. Vilket gör att de mår bättre av en bra hylla.
Vad skulle då slutsatsen av allt detta bli?
Satsa på en dedikerad hylla för stereon. Se till att den; har möjlighet att justera in källorna i våg, har lätta styva hyllplan (styvhet viktigare än lätthet), att helst hela systemet får plats.
Allt i kedjan är ju viktigt, men ström och hylla är att betrakta som grunden i ett välljudande system - detta är ju tom före källan i ljudkedjan!

/ Zeedje