selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 02:28 
Ny Medlem
Ny Medlem

Har sedan drygt tio år haft ett "vilande" intresse för välljud, till dess jag nu i vintras vaknade upp ur dvalan. Under tiden har jag förnöjt mig med det Linn-maskineri jag införskaffade tidigare hälften av 90-talet, Majik-IP, Mimik och Keilidh (passivt) och varit tämligen nöjd med detta. Hornen har nu växt och jag vill ha RIKTIGT välljud (dock inte till vilket pris som helst...) varför jag skulle vilja inhämta klokheter från mer erfarna Linnister. Utgångspunkten är att jag i vilket fall som byter ut Mimiken, samt att investeringen på stärkeriet hamnar runt 20 kSEK.

1. Hur står sig äldre beg Kairn/Klout mot ny Kollektor (alt. Wakonda)/LK140? Kombinationen 5103/5105 beg. lär väl också in i detta resonemang.

2. Finns några erfarenheter från jämförande tester med Advantage Thor (ja, jag vet, men jag svär i kyrkan oxå... :lol: ) som i mina öron låter intressant (så även Linn!)

3. Är steget mellan mina Keilidh och nya Ninkor värt pengarna? Dock har jag förstått att det är lättare att gå aktivt med Ninka, då inget grävande krävs inuti högtalaren, stämmer det? Fast då kommer ju beggade 5140/Espek in i bilden förståss...

Tankarna snurrar för fullt, och jag har säkert många fler funderingar, men som ni förstår - jag vill ha ledning i dimman, eller åtminstone ta del av era erfarenheter.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 02:47 
Site Admin
Site Admin

Hej, och välkommen till forumet! Låter som det blir en spännande tid för dig framöver. :)
Quote:
1. Hur står sig äldre beg Kairn/Klout mot ny Kollektor (alt. Wakonda)/LK140? Kombinationen 5103/5105 beg. lär väl också in i detta resonemang.
Mycket bra, utan tvekan. Klout är klart bättre än LK140, även om det är en äldre Klout. Eftersom du tar upp att kunna gå aktivt lätt ska det dock nämnas att tidiga Klout är lite pillig att installera aktiva kort i. Sen är det inte helt lätt att få tag i Klout...
Kairn är bättre än Kolektor (och Wakonda är i mitt tycke bättre också). 5103 börjar bli ruskigt prisvärda nu när de börjar krypa neråt 12-13k i pris ganska ofta.
Quote:
2. Finns några erfarenheter från jämförande tester med Advantage Thor (ja, jag vet, men jag svär i kyrkan oxå... Laughing ) som i mina öron låter intressant (så även Linn!)
Oj! Det brukar vara antingen eller i den frågan ;)
Har inte sett några jämförande tester. Thor är väl godtagbar, typ, men inte så mycket mer i mina öron 8)
Quote:
3. Är steget mellan mina Keilidh och nya Ninkor värt pengarna? Dock har jag förstått att det är lättare att gå aktivt med Ninka, då inget grävande krävs inuti högtalaren, stämmer det? Fast då kommer ju beggade 5140/Espek in i bilden förståss...
Passiva Keilidh är inte särskilt kul jämfört med aktiva. Passiva Ninka är desto roligare...även om de också blir som helt nya högtalare när man aktiverar dem (tro mig, det har jag fått lära mig nyligen 8))
Du har helt rätt om skillnaden i aktiveringen. Ninka är buslätta att aktivera, det är bara att skruva av några kort på baksidan och koppla bananerna lite annorlunda. Gjort på nån minut. Keilidh är det som du kanske vet lite smärtsammare med...

Riktigt välljud, utan att det får kosta hur mycket som helst - mitt val skulle nog falla på Ikemi, Kairn och aktivt med 5125. Fast visst, det springer ju iväg med pengarna...vad ligger budgeten på? Ett annat tips är Unidisk SC har mycket bra prestanda för sitt pris men kostar iofs ändå en hel del.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 02:56 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej Ayn och tack för ditt svar! Budgeten är väl den klurigaste frågan, man kan ju alltid hitta ngt bättre för lite till... Har kollat in Unidisk SC kombinerat med 5125, men ungarna tycker inte om böngryta fram till myndighetsåldern :twisted: så jag får ta det lite vackert, 20 på stärkeriet, 15 på CD-riet och 15-20 på högtaleriet... kanske... 8)

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 08:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltså totalbudget: 55000kr
1) Sälj Mimik och Majik inkassera 5000kr
60000kr
köp:
Unidisc SC (inbyggt försteg) 45000kr
2st 5105 15000kr
Behåll Keilidh

Nu har du en dräparanläggning och
kan för en liten peng uppgradera till aktivt

mvh
Steffe (den hämningslöse)

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Steffes lät ju kul, men en annan variant kan vara denna:

CD: Ikemi, beg, ca 17'
försteg: Kairn, beg, ca 8'
slutsteg: Klout, beg ca 13'
Högtalare: Katan, beg, ca 8' el Ninka, beg ca 12'
------------------------------------------------------
totalt: ca 46'-50'

Kommer rocka som fan! :D

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 11:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

om 60 tusen är budgeten...

alt. 1
Ikemi ~ 15000
Kairn ~ 6000
3xLK140 ~ 20000
5140 uppgraderade till Espek (om du har tur, riktiga Espek) ~ 17000
Aktiva kort ~ 2000

alt. 2
Unidisc SC ~45000
LK140 ~7000
Ninka ~9000

Hade i nuläget fetvalt alt. 1. Tycker att det ger ett MYCKET trevligare ljud och MYCKET mer ÖS!

Om du har tänkt lägga ner mer pengar i framtiden är nog alt. 2 bättre då det är lättare att bygga vidare på det. (Aktivt, fler steg osv)
Men som sagt, för dagen hade jag inte tvekat över vilket jag skulle gå på...

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 11:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Monkeydevil: öjöj...innan man får ut sådana priser... sänk dedär priserna med 2 tusen så börjar vi prata verkliga beg priser. Med den begmarknad vi har idag så får man inget sålt om man inte är billig :wink: :? :cry:

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
Monkeydevil: öjöj...innan man får ut sådana priser... sänk dedär priserna med 2 tusen så börjar vi prata verkliga beg priser. Med den begmarknad vi har idag så får man inget sålt om man inte är billig :wink: :? :cry:
Desto bättre för Hebbe då! :) Men synd om man vill uppgradera bort sådana grejjer. :(

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 11:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har bytt Ninka mot (riktiga) Espek, kan säga att jag inte blev besviken! :)

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det går en kombination av unidisk sc och 5125 på tyska ebay just nu. Den slutar om 9 timmar vilket ju tyvärr ger ganska kort betänketid för ett så stort inköp.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... Track=true

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 12:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Instämmer med Gospodin. Gå på Espek! Några korvören mer, men då får du en högtalare som kan gå lite djupare. Kloutar till det (har väl gått för mellan 8 och 15 på slutet), en Ikemi och en Kairn och du har ngt grymt system! Det finns även en beggad Pekin på hifimagasinet om du lyssnar på radio!

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 13:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Instämmer med Gospodin.
Hurra. det här har jag väntat på länge!

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 14:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det ramlar på en del förslag, vilka jag tacksamt noterar ned. Ambivalensen ökar... :? Det var någonstans på forumet man diskuterade matchning mellan lite äldre maskiner mot den nya generationen, är det ngt att ta i beaktande?

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 14:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

mjanjaooo...lite delade meningar där.
Vissa tycker så andra inte. Jag har inte upplevt att man bör matcha grejer från samma generation.

Men generellt kan man säga att Linn har börjat låta så mycket mer hifi på sistone så ju nyare grejer du väljer desto "snyggare" låter det.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att du ska satsa på Ikemi, Kairn alt. nyare Kolektor, 3xLK140 alt Klout och Aktiva Espek

Sååå grymt system :shock:

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 14:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Daggen, det är väl ungefär åt det hållet jag själv har lutat, samtidigt lurar ju hela AV-familjen runt hörnet. Därav min totala ambivalens, vilken lösning jag än väljer utifrån dagsläget är ett stort steg (även om det så bara skulle vara en LK85 passivt). Dock har ju Kairn/Klout en speciell plats hos varje Linnist...

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00