Hej, och välkommen till forumet! Låter som det blir en spännande tid för dig framöver.
Quote:
1. Hur står sig äldre beg Kairn/Klout mot ny Kollektor (alt. Wakonda)/LK140? Kombinationen 5103/5105 beg. lär väl också in i detta resonemang.
Mycket bra, utan tvekan. Klout är klart bättre än LK140, även om det är en äldre Klout. Eftersom du tar upp att kunna gå aktivt lätt ska det dock nämnas att tidiga Klout är lite pillig att installera aktiva kort i. Sen är det inte helt lätt att få tag i Klout...
Kairn är bättre än Kolektor (och Wakonda är i mitt tycke bättre också). 5103 börjar bli ruskigt prisvärda nu när de börjar krypa neråt 12-13k i pris ganska ofta.
Quote:
2. Finns några erfarenheter från jämförande tester med Advantage Thor (ja, jag vet, men jag svär i kyrkan oxå... Laughing ) som i mina öron låter intressant (så även Linn!)
Oj! Det brukar vara antingen eller i den frågan

Har inte sett några jämförande tester. Thor är väl godtagbar, typ, men inte så mycket mer i mina öron
Quote:
3. Är steget mellan mina Keilidh och nya Ninkor värt pengarna? Dock har jag förstått att det är lättare att gå aktivt med Ninka, då inget grävande krävs inuti högtalaren, stämmer det? Fast då kommer ju beggade 5140/Espek in i bilden förståss...
Passiva Keilidh är inte särskilt kul jämfört med aktiva. Passiva Ninka är desto roligare...även om de också blir som helt nya högtalare när man aktiverar dem (tro mig, det har jag fått lära mig nyligen

)
Du har helt rätt om skillnaden i aktiveringen. Ninka är buslätta att aktivera, det är bara att skruva av några kort på baksidan och koppla bananerna lite annorlunda. Gjort på nån minut. Keilidh är det som du kanske vet lite smärtsammare med...
Riktigt välljud, utan att det får kosta hur mycket som helst - mitt val skulle nog falla på Ikemi, Kairn och aktivt med 5125. Fast visst, det springer ju iväg med pengarna...vad ligger budgeten på? Ett annat tips är Unidisk SC har mycket bra prestanda för sitt pris men kostar iofs ändå en hel del.