selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 13:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jasså sportis! det säger du.
Ge mig ett bra pris på Ikemin så har du en köpare...genkin åker nämligen ut idag.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyvärr blev den såld innan den ens han komma ut till annons.
Till köparens lycka - då marknadspriset verkar vara högre då flera har hört av sig... trots avsaknad av annons.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonteman wrote:
Begagnat duger nog.
Tror faktiskt Classik + Ninka å en hilskelig massa skivor e ett bra förslag :D
Han har inga vinyl så en LP 12:a är nog ute ur leken.
Just därför han ska ha en så han tvingas köpa vinyl och kan börja få rocka loss på riktigt :D

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Nån måste snart berätta för mig var man hittar alla billiga beg-saker .. att jag en gång för fem år sen sett en Linn-pryl i Uruguay säljas för 5kr i ett gathörn av en mattvävare som högg den efter den trillat ner från en lastbil innebär inte att jag efter det räknar kallt med att den "rätta nivån" för just den Linn-prylen är 5kr ..

Med denna hysteri runt "billigaste priset som någon någonsin skådat" kan bara två saker inträffa:
1) inget nytt säljs
2) inget gammalt heller, eftersom alla väntar på att det där "klippet" ska dyka upp igen

/gnäll-arne
Var det mitt (antagna) pris på 5103 som fick dig att reagera? Själv skulle jag nog inte betala mer än det för ett äldre exemplar. Exotik kostar ju bara 25'! Och surroundnissarna verkar ju dissa 5103 ganska hårt (av anledningar som jag inte begriper). 17 för Ikemi och 3' för LK100 är väl ganska etablerade prisnivåer? Och ett par lite solkiga (jag skrev faktiskt det) Keilidh för 5' är väl inte orimligt?

Begmarknaden har iofs verkligen varit lustig de senaste åren. Tukan verkar ju inte säljas över huvud taget, Keilidh gick för under 4' för ett par år sedan och nu har dom blivit lika dyra som Ninka (nästan) Vad kostar ett par begagnade Kaber? Någon som vet? Jag tror att handlarna till stor del har skapat den här förvirringen. Både High Fidelity, Stereokompaniet och Tonläget har varit ytterst inkonsekenta i sina prissättningar, som dessutom finns till beskådan på internet.

Och vänta bara tills Den nya högtalarserien kommer... Gissa om det kommer att finnas många sura Espek-ägare då...

Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nä det var nog inte ditt inlägg specifikt, jag bara reagerar på att lägsta priset jämt ses som etablerat. För att få lägsta priset någon någonsin sett måste man ju faktiskt köpa äldsta möjliga exemplar av prylen ifråga, vilket inte är ett bra råd tycker jag. Det blir lite grann "köp ny Ikemi för 33kkr eller exemplar 00002 från Linnfabriken för 13kkr". Det finns ju ett spann däremellan som alla missar.

Det är det missade spannet jag reagerar på, för det är nånstans inom det man bör rikta in sig om man inte ska behöva vänta 18 månader på att få ihop den anläggning man tänkt köpa. Speciellt i fallet då nån ska ha en helt ny stereo från grunden är det ju inte aktuellt att vänta 5 månader på en 13kkr's Ikemi för att sedan vänta 8 månader på en 3kkr's LK100. Då är det roligare och klokare att sikta på betala 17+4 och få grejerna någorlunda fort, eller att köpa andra grejer nya och få dom rätt omgående.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag tror att handlarna till stor del har skapat den här förvirringen. Både High Fidelity, Stereokompaniet och Tonläget har varit ytterst inkonsekenta i sina prissättningar, som dessutom finns till beskådan på internet.
Jag tror att handlarna var för sig är ganska konsekventa. Skillnader i pris mellan samma produkter kan bero på skönhetsfel, ålder, svårsåld färg med mera. Sedan kan de olika handlarna ha olika uppfattningar sinsemellan om begagnatprylars marknadsvärde, men det är en annan femma.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
henriklh wrote:
Jag tror att handlarna till stor del har skapat den här förvirringen. Både High Fidelity, Stereokompaniet och Tonläget har varit ytterst inkonsekenta i sina prissättningar, som dessutom finns till beskådan på internet.
Jag tror att handlarna var för sig är ganska konsekventa. Skillnader i pris mellan samma produkter kan bero på skönhetsfel, ålder, svårsåld färg med mera. Sedan kan de olika handlarna ha olika uppfattningar sinsemellan om begagnatprylars marknadsvärde, men det är en annan femma.
...o tillgången, många Karik i butiken gör ju deras pris lägre...

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 22:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Off Topic: sportbilsentusiasten, du har pm

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 02, 2005 02:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ikemi 17
Kolektor 5
LK 140 8
Katan + övrigt 10

Summa 40

Dessa priser bord vara troliga. Kanske dom skulle gå att få ned något, men bättre lite för högt satta förväntningar på prisbilden än det omvända. Skulle någon av apparaterna sen gå att få ännu billigare får det ses som en bonus.

Mitt förslag är ganska sansat, genom att byta till några riktigt billiga högtalare skulle man kunna kasta om en del men jag skulle inte lida av att få detta system för 40.000. Det skulle vara en fin uppgradering av mitt nuvarande system.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 03, 2005 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan man göra ngt kul med Classik? Finns en för 8k till salu på Hifimag... Är det bra pris?
5103 är inte så snygg enligt mina ögon. Vad är lämpligt att sätta dit istället? Om man har säg en LK100?

Alltså Classik (alt Ikemi) + XXX + LK100 + ett par hyfsade burkar.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 03, 2005 14:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ska det lyssnas mkt på radio är den inte att föredra då den är såå otroligt livlös! Som insteg duger den alldeles utmärkt, men det kommer nog att bytas ut, eller kompletteras med försärkeri och CD ganska snabbt...

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 03, 2005 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okej. Lika bra att han satsar på en Ikemi direkt kanske.
Jag ska låta hoom lyssna lite hemma hos mig först.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 03, 2005 15:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Dehär är mitt förslag!

Ikemi 15k
Kolektor 4k
LK140 8k
5140 uppgraderade till Espek 14k
alt. Katan + Sizmik 14k

Summa= 41 tusen

Garanterat mest bang for the bucks!

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 03, 2005 15:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hade kanske lagt lite mer kräm på försteget och köpt ett äldre/billigare 140, eller mao köpt Kairn framför kolektor.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 04, 2005 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jag fattar inte heller poängen med att köpa ett billigare försteg och dyrare högtalare...

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00