selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 04:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 10:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

The Archangel wrote:
joakimw wrote:
Nej, men om du pratar om "sångaren i samma ton som instrumentet" så blir du säkert överraskad om du testar att höja några dB (kanske 6dB eller nå't)
Med andra ord, tonen blir "bättre" om man höjer volymen? Fullständigt ologiskt och knasigt. Håller dessutom inte i längden, ska man skaffa Cerwin Vega lika gärna då? För då kan man spela jättehögt (=bra)?
Det tar 30 sekunder att prova... långt mindre tid än att skriva ett meddelande om hur skeptisk du är ;)

Det har inget att göra med din anläggning det du beskrev, det är bl.a. därför som det där TuneDem dokumentet är ett sån't skämt.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joakimw wrote:
The Archangel wrote:
joakimw wrote:
Nej, men om du pratar om "sångaren i samma ton som instrumentet" så blir du säkert överraskad om du testar att höja några dB (kanske 6dB eller nå't)
Med andra ord, tonen blir "bättre" om man höjer volymen? Fullständigt ologiskt och knasigt. Håller dessutom inte i längden, ska man skaffa Cerwin Vega lika gärna då? För då kan man spela jättehögt (=bra)?
Det tar 30 sekunder att prova... långt mindre tid än att skriva ett meddelande om hur skeptisk du är ;)

Det har inget att göra med din anläggning det du beskrev, det är bl.a. därför som det där TuneDem dokumentet är ett sån't skämt.
Fullständig nonsens, av den yttersta graden.
Att tonerna skulle bli rena och jämlika för att man höjer volymen? Knappast, och en sådan skillnad för en möjlig skillnad på 0.5-1 steg på försteget. Glöm det. Tonerna är rätt oavsett volym på tolvan. Så det där håller inte.
Quote:
allt blir bättre om man höjer volymen..fylligare ljud är en grej...det där är ju ett klassikt hifi-försäljarknep
Var kom "fylligt ljud" in? Vi snackade toner och musik.
Volymskillnad är ett klassiskt försäljarknep ja, vad har det med saken att göra? Vi lyssnade ju på samma volym?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

archangel det blir stor skillnad framför allt i dynamiken (fylligheten) med en höjning på 1db....finns en intressant tråd på faktiskt.se ska se om ja hittar den

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

lite intressanta inlägg från öhmans sida ocksp

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
archangel det blir stor skillnad framför allt i dynamiken (fylligheten) med en höjning på 1db....finns en intressant tråd på faktiskt.se ska se om ja hittar den
Ja, men vi snackade inte om dynamik/fyllighet. Nog tycker jag att det blir bättre på hög volym också, det är ju därför jag alltid spelar på hög volym. Men det har inte med saken att göra de här gången.

Man kan ju inte hela tiden säga "höj volymen", jaha. Då sitter man där med en fickradio på full volym. Jättebra :roll:

Last edited by The Archangel on Sun Jan 23, 2005 11:55, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:

Oavsett om tune dem blir bättre eller ej om volymen höjs (vilken iof låter orimligt), så håller jag med dig Haakan: Ökad volym "vinner mot lägre"
Ett känt knep vid försäljning!
Ni andra - tänk också på att tune dem inte är "allt". Låter det inte live o realistiskt så kan det kvitta.
Nu ska jag läsa länken :wink: o hoppas få redan på varför...

Kan bara säga att hos mitt system låter det mer "live" om volymen ökas = roligare = bättre enl mig.
Jag har hört många system (de flesta) som man bara vill sänka volymen på!
Dessutom är det många system som bra åter BRA på en begränsad volym: inte för lågt o inte för högt..
Enl mig så är det ett GOTT tecken på att systemet ÄR bra om man VILL öka volymen, men det samtidigt inte blir trist o oengagerat på riktigt låg :!:
Ett aktivt system har ofta dessa kännetecken - väldigt få passiva.
Återkommer med kommentarer efter artikeln :)

Last edited by sportbilsentusiasten on Sun Jan 23, 2005 12:12, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

en klassisk fälla som kan uppstå vid tunedem är ju då om man byter en komponent i systemet så kan tex ett slutsteg ha högre utgångsnivå än ett annat = högre volym..samma med talare stor nivåökning mellan en talare med 87db känslighet jämfört med 89db

edit: samma som för slutsteget gäller förstås försteget

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
en klassisk fälla som kan uppstå vid tunedem är ju då om man byter en komponent i systemet så kan tex ett slutsteg ha högre utgångsnivå än ett annat = högre volym..samma med talare stor nivåökning mellan en talare med 87db känslighet jämfört med 89db

edit: samma som för slutsteget gäller förstås försteget
Du vill mena att det var den klassiska fällan jag gick på och därmed hörde att tonerna blev mer korrekt pga det?
Svammel enligt mig. Linns slutsteg har för det första samma utgångsnivå, huruvida det var fallet med spelarna nu vet jag inte, men detta justerar man ju vid jämförelsen. Jag är ingen rookie som faller för sånt. Men jag förstår att du gärna vill insinuera nåt sånt.

I övrigt så får jag väl upprepa mig, skillnad på någon decibel gör inte att en ton blir mer rätt eller fel. Kvaliten på komponentera gör den skillnaden. Om vissa personer inte hör det så är det ju bara att beklaga.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Archangel, du börjar låta lite arg 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Archangel'n - håller du med om att volymen påverkar utfallet i vs. tester?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kan bli lurad av volym i tester ja.
Och jag föredrar hög volym hemma ja.
Något sådant har jag aldrig sagt emot.

Det vi diskuterade var om renheten i en ton påverkas av anläggningen. Och ja, det gör den. Så i en bättre anläggning så blir tonerna rena och tydligare, på samma sätt som det blir lättare att höra vilket instrument som spelas.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant diskussion detta!

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag vet inte om toner blir bättre vid högre volym lr dylikt..dock vet jag att ALLT känns bättre vid lite högre volym....

sen har jag heller ingen aning om linns produkter har samma utgångsnivå...

dock när man provar nya högtalare bör man mäta upp (med vittbrus) vart på volymkontrollen man har 75db tex för att sedan göra en rättvis jämförelse...annars vinner i 99% av fallen den med högre känslighet å det bruka oftast vara högtalare med fler element dvs dyrare modeller

kan iaf vara värt att tänkas på nästa ggn ni tune demar

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Man kan bli lurad av volym i tester ja.
Och jag föredrar hög volym hemma ja.
Något sådant har jag aldrig sagt emot.

Det vi diskuterade var om renheten i en ton påverkas av anläggningen. Och ja, det gör den. Så i en bättre anläggning så blir tonerna rena och tydligare, på samma sätt som det blir lättare att höra vilket instrument som spelas.
Mitt intryck är att du har en åsikt som är snarlik oss andra men är mer intresserad av olikheterna. Dessutom "diskuterar du på ett otrevligt sätt!

På endast ett par inlägg har vi sett dig skriva: Svammel, Fullständig nonsens, av den yttersta graden, Glöm det, Fullständigt ologiskt och knasigt.
Ska du förstöra denna tråd med?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 13:04 
Site Admin
Site Admin

Haakan wrote:

Intressant tråd, och Öhman är duktig på vad han företar sig, inget snack om det. Däremot tycker jag det är lite tråkigt att flera där inte kan acceptera att Soren som han kallar sig för var nöjd med sitt kabelbyte. Om övriga inte vill byta kabel så behöver de väl inte hugga på någon som gjort det och är nöjd. Det är ju inte dem som ska lyssna på hans stereo... Blev lite irriterad på det när jag läste tråden...

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00