selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 11:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej, jag läste just igenom TuneDem dokumentet och se'n läste jag det en gång till.

Det enda användbara jag hittade var tipset att om det låter bättre så ÄR det bättre och att låter det lika bra med 2 produkter så köp den billigare.

Där står en mängd förklaringar om bl.a hur mycket hjärnan behöver arbeta i olika situationer för att följa melodin, hur tror de att t.ex. musiker ska reagera när de läser detta dravel??

Det som gör att jag ville posta denna post var avsnittet om "det är ju musik på skivor, proffsmusiker som spelar och om de inte var bra så skulle de inte göra skivor", SÅ SER DET INTE UT PÅ RIKTIGT!
T.O.M okvalificerat skitsnack faktiskt, ren kvällstidningsjournalistikbrist på kvalitet och faktakontroll.

Jag vill inte såga HELA dokumentet som sagt men hur har de haft mage att skriva ihop den där sörjan?
OBS, Jag hoppas ÄNDÅ att den hjälpt flera av er att få en bra placering av era saker etc.

Ta en 78varvs inspelning av violinisten Fritz Kreisler t.ex. inspelad på kassett från Sveriges Radio på 70-talet och lyssna genom skräplurar från en dålig kassettbandspelare, om du inte är ohjälpligt ointresserad av musik så har du inte en tanke på nå't annat än det fantastiska spelandet (=ENORMT lätt att följa melodin, "gissa nästa ton" etc.) och ett och annat knaster kan man väl tänka på ibland.

Ta t.ex en ny skiva med vilken grupp som helst, vad du hör i en fras som t.ex sångaren sjunger kan vara 1-10 olika tagningar, vissa ord kan vara utbytta för att få bättre konsonanter och om du har lätt att följa så är det bara för att illusionen funkar. Många artister idag KAN INTE spela/sjunga överhuvudtaget men i studion så gör man en fejk som bör funka OK på vilken anläggning som helst, den har inte ett dugg att göra med "om det finns känsla i artistens röst" att göra.

Alltså i studion produceras en musikprodukt som inte representerar verkligheten överhuvudtaget, ingen kan ens på en konsert avgöra vad musikern/sångaren känner, tänker eller tycker, man ser bara det man vill se och drar egna slutsatser av det.

Sväng är bara teknik, det som tolkas som inlevelse är bara teknik etc. (sen underlättar det ju om en artist har förmågan att alltid vara 100% "närvarande" i konsten men detta är inte ett dugg nödvändigt för att lyssnare skall tycka/tro att artisten är det)

Vad jag vill säga är att jag verkligen tror på att om det låter bättre så är det bättre.
Resten av texten är rent ut sagt upprörande naiv, fiktiv och fjantig.

MVH
Joakim

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just därför gillar jag liveinspelningar! Jazz/klassiskt/rock etc. Kan ju justeras till men de är iallafall närmare "hur det lät"

btw, Vilket dokument talar du om?
Bäst är att inte försöka förklara tune dem - utan att visa hur den funkar.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det var intressant att läsa deras tes om hur distorsion i en sämre anläggning påverkar tonerna i sig. Att toner från början ju är uppbyggda av vibrationer etc som ger tonen dess unika karaktär, och som påverkas genom "tillägg" av dist och då blir i någon mån "modifierade" (som jag uppfattade det).

Och i slutändan när ljudet kommer ut ur högtalarna påverkas ens intryck av musiken i viss mån i någon negativ bemärkelse, då tonerna "blurrats" till lite. Kanske ungefär som när någon musiker spelar, visserligen skickligt, men på ett ostämt instrument. Då låter det alltid surt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp en kassettbandspelare då...

Sen att varken Britney Spears, Linking Park eller Dire Straits svänger vad man än spelar det genom, det är ju självklart. Och jag är övertygad om att jag skulle ha lättare att uppskatta den där violinisten som du pratar om om inspelningen var av superkvallitet och den spelades genom ett maxat Linn-system...

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 14:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tunedem dokumentet finns här
http://www.acc.umu.se/~daniel/Hifi/Dok/Linn_TuneDem.pdf

Hoppas det är ok att jag lägger en länk till det?

Naturligtvis har jag en kassettbandspelare, fjantigt att tro att jag skulle tycka att det var bättre med den än min LP12'a!

Det där med övertonsseriens inverkan på vad som är rent eller falskt, rätt på ett sätt men som det presenteras i ArtiKeln helt tokigt!

Jag spelar ju själv live minst en gång/vecka och gör ca 20 studioproduktioner/år, vad jag försökte säga tidigare var att det inte behöver vara skillnad på "ös" eller annat bara för att man jobbar i studio, det behöver bara användas lite erfarenhet för att få samma känsla. Hur ofta det händer? Sällan...

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Naturligtvis har jag en kassettbandspelare, fjantigt att tro att jag skulle tycka att det var bättre med den än min LP12'a!

Menar du att ditt kassettbandspelare är lika bra som din lp12:a? Är det en slump att de är lika bra eller är det så att det inte finns skillnad på en spelare till en annan eller mellan olika mediaformat till andra mediaformat?

ed

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men vad är det du menar? Jag menar inte att dryga mig, men jag förstår faktiskt inte dina invändningar. Det är väl ingen som säger något om hur musikerna jobbar? Frågan är ju om anläggningen klarar av att förmedla känslan i inspelningen, sen hur den kom dit är det väl ingen som bryr sig om?

Texten kommer förresten inte från Linn. Advokate är en återförsäljare (i USA tror jag).

mvh /Henrik

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 20:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ed, jag menar naturligtvis att min bandspelare aldrig kan låta lika bra som min LP12:a, det är en STOR skillnad på återgivningskvalitet. Jag försökte förklara att jag inte kan begripa hur någon kan tro att en bandspelare skulle kunna tyckas vara lika bra som en LP12:a

henriklh, tack för att du berättade att det inte var Linn som totat ihop texten!! Jag trodde att det var Linns text och det var DÄRFÖR som jag tog till orda.

Mina invändningar gäller bara de rena faktafelen. Det som är rätt i dokumentet är rätt :)

Jag kommer aldrig att glömma 1981 då jag gick in på HF i sthlm och de frågade om musik jag inte gillar, "Evert Taube är det värsta jag vet" sade jag och på lades en LP med ... Evert Taube ... Tyst och rörd av hans röst gick jag därifrån för att nå'n vecka senare komma tillbaka för att köpa en LP12 :)

Att plocka fram fina nyanser i klangfärger etc. handlar om kvalitet i ett system, när det snackas om man kan sjunga med utan att använda hjärnan blir det bara pinsamt.
En så grov distorsion,litet frekvensomfång att en ren ton blir falsk har knappt ens en telefon.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 22, 2005 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att en ren ton blir falsk kanske ska till en hel del. Men det är ungefär som att säga att även en opel rullar framåt, precis som en formel1-bil. men HUR rullar dom framåt?

Har själv hört en bättre anläggning verkligen plocka fram tonerna så dom blir väldigt mycket mer "korrekta". Ungefär som att stämma en gitarr. Helt plötsligt så sjöng sångaren i precis samma ton som instrumentet (i det fallet så var det bytet från unidisk 1.1 till CD12)

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 00:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

gillar man musiken ifråga så har återgivningen mindre betydelse........ju bättre återgivelse ju mer njutning..............jag menar dansband på en linn rigg...........jag sku vända ryggen å springa hur som helst

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 01:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

The Archangel wrote:
Att en ren ton blir falsk kanske ska till en hel del. Men det är ungefär som att säga att även en opel rullar framåt, precis som en formel1-bil. men HUR rullar dom framåt?

Har själv hört en bättre anläggning verkligen plocka fram tonerna så dom blir väldigt mycket mer "korrekta". Ungefär som att stämma en gitarr. Helt plötsligt så sjöng sångaren i precis samma ton som instrumentet (i det fallet så var det bytet från unidisk 1.1 till CD12)
Jo, det blir just den effekten om du höjer ett par dB också...

Köpte Brian Wilson "Getting In Over My Head" härom veckan på vinyl, den är fullständigt olidlig på låg volym med bl.a. en flöjt som intonerar på en annan planet - På högre volym låter det bara liiiite för högt men knappt störande (sen kommer en KASS violinist och sänker nivån rejält, måste vara en kusin till producnten eller nå't)

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 08:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joakimw wrote:
The Archangel wrote:

Köpte Brian Wilson "Getting In Over My Head" härom veckan på vinyl, den är fullständigt olidlig på låg volym med bl.a. en flöjt som intonerar på en annan planet - På högre volym låter det bara liiiite för högt men knappt störande (sen kommer en KASS violinist och sänker nivån rejält, måste vara en kusin till producnten eller nå't)
Jaha, så istället för att skaffa bättre anläggning så höjer man volymen helt enkelt? :roll:
Eller hur menar du?
Köper hursomhelst inte det du säger. En bättre anläggning är mer exakt i sina toner. Det spricker inte upp lika lätt.
Brothers in arms och You and your friend med Dire straits, bra låtar på alla anläggningar kanske. Men på en riktigt bra anläggning så ger dom multipla orgasmer.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 10:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

joakimw wrote:
The Archangel wrote:

Quote:
Jaha, så istället för att skaffa bättre anläggning så höjer man volymen helt enkelt? :roll:
Eller hur menar du?
Nej, men om du pratar om "sångaren i samma ton som instrumentet" så blir du säkert överraskad om du testar att höja några dB (kanske 6dB eller nå't)
Quote:
Köper hursomhelst inte det du säger. En bättre anläggning är mer exakt i sina toner. Det spricker inte upp lika lätt.
Brothers in arms och You and your friend med Dire straits, bra låtar på alla anläggningar kanske. Men på en riktigt bra anläggning så ger dom multipla orgasmer.
Hehee, det här låter som ett bra exempel på "Låter det bättre så ÄR det bättre". Jag skriver under på det annars hade jag väl inte satsat över 100k på min anläggning... I mitt tycke så är en av de största fördelarna med ett bra system att man kan urskilja alla instrument som spelar utan att det grötar ihop sig.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joakimw wrote:
Nej, men om du pratar om "sångaren i samma ton som instrumentet" så blir du säkert överraskad om du testar att höja några dB (kanske 6dB eller nå't)
Med andra ord, tonen blir "bättre" om man höjer volymen? Fullständigt ologiskt och knasigt. Håller dessutom inte i längden, ska man skaffa Cerwin Vega lika gärna då? För då kan man spela jättehögt (=bra)?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 23, 2005 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
joakimw wrote:
Med andra ord, tonen blir "bättre" om man höjer volymen? Fullständigt ologiskt och knasigt. Håller dessutom inte i längden, ska man skaffa Cerwin Vega lika gärna då? För då kan man spela jättehögt (=bra)?
allt blir bättre om man höjer volymen..fylligare ljud är en grej...det där är ju ett klassikt hifi-försäljarknep

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00