Hej!
Man kan tycka olika, och så länge man har testat och verkligen utvärderat så är en åsikt värd respekt.
Om det låter sämre, så är det sämre. Men att en högtalare står mer stilla på en SD-fot än på spikes är faktiskt otroligt nog sant.
Även om det kanske tar ett tag att begripa varför så är det ändå helt enkelt bara så. Sen om det låter bättre när en högtalare står mer stilla är en annan sak.
CN: ja det gör den.
Decoupling är ett faktum och Linn använder principen i alla sina produkter utom i nästan alla sina högtalare, och jag säger nästan alla högtalare för att Sizmik, Affekt och Trikan faktiskt använder decoupling.
Man kan testa lite coupling på ett enkelt sätt. Klös bort de små gummifötterna under alla apparater och lägg en rejäl tyngd ovanpå.
Har ni era LP12:or på spikes också?
CN: Ja det har jag, alla de skivspelar bord som LP12:an funkar på har spikes.
Varför inte det, står de inte stadigast och mest stilla på spikes?
CN jo det gör den definitivt. Se nedan
Eller, ta bort fötterna och testa att lägg skivspelaren på ett stadigt block betong eller marmor, ju tyngre desto bättre eller hur? Om blocket väger 200 kilo kan det ju inte röra på sig? Och absolut inte leda upp några vibrationer från golvet som kan påverka skivspelaren, eller hur?
CN: Du blandar ihop begreppen. Menar du att tyngd är samma sak som styrka? Desutom är det tunga blocket helkass att ha spelaren på för att det faktiskt rör sig och leder upp lågfrekvent energi in i spelaren just inom de frekvenser den är som känsligast. Däremot är LP12:an ett mycket bra exempel på hur viktigt det är med ett slutet system där det inte finns några relativa rörelser (förrutom skivspåret förstås) mellan de ingående delarna. Stöd för skivspelaren är ett annat problem än stöd för högtalare, systemet skivtallrik-arm-pickuphus vill vi i första hand isolera från yttre påverkan medans det största "hotet" på högtalarna kommer inifrån. En flexande koppling mellan golv och burk bygger på den teorin att man ska isolera golvet från all energi som byggts upp i högtalaren. Men det är inte golvet som ska isoleras, vi ska ta hand om de krafter som elementen påverkar lådan med. Ta dubbelbasen i Keltik tex, med vilket tryck tror ni den påverkar lådan bakåt eller framåt med? Om det nu är en flexibel gummi koppling vid golvet eller en stålspike, vilken tror ni är bäst lämpad att "hålla emot"? Någon hade exempel med motorfästen och de isolerar ju bilen (vårt golv) från de krafter som motorn bygger upp.
Testa lite och berätta hur det låter.
CNdet låter fruktansvärt illa. Efter att ha provat dessa sd fötter under 2 dar kan jag med säkerhet säga att jag tycker de är förskräckliga.
Eller enklare, ta en hammare och slå den först i en madrass och sedan i en stålbalk, i vilket slag skakar hammaren mest?
CNVad har ett hammarslag mot en stålbalk med högtalare att göra? Och om det nu har det, vilken rör sig mest, madrassen eller stålbalken?
Jag tror det bara är en tidsfråga innan även Linn överger spikes.
CN den dan kommer de kanske också göra högtalare i gummi så att det kan röra sig ordentligt, tror du inte?
edit: Och fråga Linn hur polymerstands fungerar för skojs skull.
CN De funkar så att de,trots att de inte är väldigt tunga, ger en enormt stark och därmed stabil platform för högtalarna. Sen låter de bra också, det är skoj. Du menar väl inte att de är byggda för att röra sig?
VH, Carl