selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 01:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej!

Man kan tycka olika, och så länge man har testat och verkligen utvärderat så är en åsikt värd respekt.

Om det låter sämre, så är det sämre. Men att en högtalare står mer stilla på en SD-fot än på spikes är faktiskt otroligt nog sant. Även om det kanske tar ett tag att begripa varför så är det ändå helt enkelt bara så. Sen om det låter bättre när en högtalare står mer stilla är en annan sak.

Decoupling är ett faktum och Linn använder principen i alla sina produkter utom i nästan alla sina högtalare, och jag säger nästan alla högtalare för att Sizmik, Affekt och Trikan faktiskt använder decoupling.

Man kan testa lite coupling på ett enkelt sätt. Klös bort de små gummifötterna under alla apparater och lägg en rejäl tyngd ovanpå.

Har ni era LP12:or på spikes också? Varför inte det, står de inte stadigast och mest stilla på spikes? Eller, ta bort fötterna och testa att lägg skivspelaren på ett stadigt block betong eller marmor, ju tyngre desto bättre eller hur? Om blocket väger 200 kilo kan det ju inte röra på sig? Och absolut inte leda upp några vibrationer från golvet som kan påverka skivspelaren, eller hur?

Testa lite och berätta hur det låter. Eller enklare, ta en hammare och slå den först i en madrass och sedan i en stålbalk, i vilket slag skakar hammaren mest?

Jag tror det bara är en tidsfråga innan även Linn överger spikes.

edit: Och fråga Linn hur polymerstands fungerar för skojs skull.

Mvh
Linn-tok

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 01:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

håller verkligen med dig linntok...men som sagt handlar allt egentligen om vad som låter bäst!...dock så har allt jag provat med sd fötter låtit bäst...

men smaken e som baken :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn-tok
Ja det vore VÄLDIGT kul att diskutera med Linn hur de ser på detta.
Jag har också noterat att vissa Linn högtalare inte har spikes..
Att LP12 inte har det är ju för att de redan har löst det med intern upphängning iof.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 02:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Man kan tycka olika, och så länge man har testat och verkligen utvärderat så är en åsikt värd respekt.

Om det låter sämre, så är det sämre. Men att en högtalare står mer stilla på en SD-fot än på spikes är faktiskt otroligt nog sant.

Även om det kanske tar ett tag att begripa varför så är det ändå helt enkelt bara så. Sen om det låter bättre när en högtalare står mer stilla är en annan sak.

CN: ja det gör den.

Decoupling är ett faktum och Linn använder principen i alla sina produkter utom i nästan alla sina högtalare, och jag säger nästan alla högtalare för att Sizmik, Affekt och Trikan faktiskt använder decoupling.

Man kan testa lite coupling på ett enkelt sätt. Klös bort de små gummifötterna under alla apparater och lägg en rejäl tyngd ovanpå.

Har ni era LP12:or på spikes också?

CN: Ja det har jag, alla de skivspelar bord som LP12:an funkar på har spikes.

Varför inte det, står de inte stadigast och mest stilla på spikes?

CN jo det gör den definitivt. Se nedan

Eller, ta bort fötterna och testa att lägg skivspelaren på ett stadigt block betong eller marmor, ju tyngre desto bättre eller hur? Om blocket väger 200 kilo kan det ju inte röra på sig? Och absolut inte leda upp några vibrationer från golvet som kan påverka skivspelaren, eller hur?

CN: Du blandar ihop begreppen. Menar du att tyngd är samma sak som styrka? Desutom är det tunga blocket helkass att ha spelaren på för att det faktiskt rör sig och leder upp lågfrekvent energi in i spelaren just inom de frekvenser den är som känsligast. Däremot är LP12:an ett mycket bra exempel på hur viktigt det är med ett slutet system där det inte finns några relativa rörelser (förrutom skivspåret förstås) mellan de ingående delarna. Stöd för skivspelaren är ett annat problem än stöd för högtalare, systemet skivtallrik-arm-pickuphus vill vi i första hand isolera från yttre påverkan medans det största "hotet" på högtalarna kommer inifrån. En flexande koppling mellan golv och burk bygger på den teorin att man ska isolera golvet från all energi som byggts upp i högtalaren. Men det är inte golvet som ska isoleras, vi ska ta hand om de krafter som elementen påverkar lådan med. Ta dubbelbasen i Keltik tex, med vilket tryck tror ni den påverkar lådan bakåt eller framåt med? Om det nu är en flexibel gummi koppling vid golvet eller en stålspike, vilken tror ni är bäst lämpad att "hålla emot"? Någon hade exempel med motorfästen och de isolerar ju bilen (vårt golv) från de krafter som motorn bygger upp.

Testa lite och berätta hur det låter.

CNdet låter fruktansvärt illa. Efter att ha provat dessa sd fötter under 2 dar kan jag med säkerhet säga att jag tycker de är förskräckliga.

Eller enklare, ta en hammare och slå den först i en madrass och sedan i en stålbalk, i vilket slag skakar hammaren mest?

CNVad har ett hammarslag mot en stålbalk med högtalare att göra? Och om det nu har det, vilken rör sig mest, madrassen eller stålbalken?

Jag tror det bara är en tidsfråga innan även Linn överger spikes.

CN den dan kommer de kanske också göra högtalare i gummi så att det kan röra sig ordentligt, tror du inte? :wink:

edit: Och fråga Linn hur polymerstands fungerar för skojs skull.

CN De funkar så att de,trots att de inte är väldigt tunga, ger en enormt stark och därmed stabil platform för högtalarna. Sen låter de bra också, det är skoj. Du menar väl inte att de är byggda för att röra sig?

VH, Carl

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 15:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej Carl!

Jag ska bara förtydliga några detaljer i mitt inlägg. För övrigt accepterar jag fullständigt att du och jag tycker olika.

Desutom är det tunga blocket helkass att ha spelaren på för att det faktiskt rör sig och leder upp lågfrekvent energi in i spelaren just inom de frekvenser den är som känsligast.

Absolut, jag har nämligen testat. Stenblocksexemplet illustrerar extrem coupling. Kopplar man ett objekt till rummet så skakar objektet med rummet och rummet med objektet.

Systemet skivtallrik-arm-pickuphus vill vi i första hand isolera från yttre påverkan medans det största "hotet" på högtalarna kommer inifrån. En flexande koppling mellan golv och burk bygger på den teorin att man ska isolera golvet från all energi som byggts upp i högtalaren.

En flexande kopplning bygger på att isolera burken från golvet och golvet från burken. Det är just därför som spikes inte fungerar, energin sprids inte i golvet och försvinner i intet utan energin studsar tillbaka. Spikes är inte dioder, vibrationer är en kraft i bägge riktningarna. Det är därför hammaren skakar när man slår den i något hårt, ju hårdare material desto mer skakar hammaren.

LP 12 är inte kopplad till rummet fast ditt skivspelarbord har spikes, däremot är bordet kopplat till rummet. Själva skivspelaren är avvibrerad från bordet genom upphängning och gummifötter.

Är det någon högtalare som borde stå på kuddar så är det Keltik. Tänk så vansinnigt mycket energi den skickar ner i golvet genom spiksen, och så vansinnigt mycket energi spiksen leder upp i högtalaren.

Alltså, jag har faktiskt inte hittat på det här själv. Och jag accepterar fortfarande att du tycker olika, men tänk på att vibrationerna studsar och fråga gärna nån som kan förklara fysik bättre än jag verkar kunna.

Newtons lag
"For every action, there is an equal and opposite reaction."
http://www.glenbrook.k12.il.us/gbssci/p ... u2l1a.html

mvh
Linn-tok

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linntok wrote:
Är det någon högtalare som borde stå på kuddar så är det Keltik. Tänk så vansinnigt mycket energi den skickar ner i golvet genom spiksen, och så vansinnigt mycket energi spiksen leder upp i högtalaren.
Kul diskussion detta!
Vi har tre fall,
* överföra energi (vibrationer)
* ändra frekvensen på vibrationerna
* inte överföra energi

Om du säger att spikes är dåliga pga att de ÖVERFÖR energi, är det då kuddarnas ide att INTE överföra energi?

Rent logistk borde det väl vara bra att man minskar energin i högtalarna? (=vi mer stilla de står, destå bättre)
Så... hur skulle då kuddarna göra detta?

en annan sak, det är väl ändå energi från högtalaren till golvet som är det övervägande, inte överföring av vibrationer från golv till högtalaren :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns det ingen som laborerat med piezoelektronik? Det lär ju finnas i ex slalomskidor för att minska vibrationer.
Jag är inte så hemma i detta men tanken slog mig... och vi nerdar vill ju vrida och vända på alla möjligheter.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 16:30 
Site Admin
Site Admin

Om ni orkar kan ni gärna lägga era inlägg om SD-fötterna i inlägg separerade från de andra ifall vi gör en egen tråd om fötterna (blev många inlägg om det). Tycker ni det är en bra ide eller ska det bara ligga kvar här? Hänger ju iofsig ihop med herr Öhman så...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 19:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej sportbilsentusiasten!

Det är inte så länge sedan jag själv hade lite svårt att förstå hur de där skumpropparna fungerar. Bara ni inser att alla vibrationer ger upphov till motvibrationer och att spikes leder vibrationer väldigt bra så klarnar det.

Sen att Linn rekommenderar spikes är jag helt på det klara med. Intressant är däremot påståendet "högtalaren står still på spikes".

Återigen vill jag påpeka att jag pratar om hurvida högtalaren står mer still på SD-fötter eller på spikes. Man kan fortfarande tycka att de låter bättre på spikes.

Om du säger att spikes är dåliga pga att de ÖVERFÖR energi, är det då kuddarnas ide att INTE överföra energi?

Rent logistk borde det väl vara bra att man minskar energin i högtalarna? (=vi mer stilla de står, destå bättre)
Så... hur skulle då kuddarna göra detta?

Korrekt. Genom att minska, dämpa energiöverföringen åt bägge håll så blir rörelserna inte lika kraftiga. Decoupling.

Vi har tre fall,
* överföra energi (vibrationer)
* ändra frekvensen på vibrationerna
* inte överföra energi

Vi har kanske egentligen inte tre fall. Kanske bara flera olika sätt att uttrycka och förklara samma sak på. Visst, jag säger ju att det säkert finns många som kan förklara fysiken i detta mycket bättre än jag kan. Det är klart att även kuddarna överför rörelseenergi men inte i samma utsträckning och inte vid samma frekvenser.

en annan sak, det är väl ändå energi från högtalaren till golvet som är det övervägande, inte överföring av vibrationer från golv till högtalaren

Det är samma rörelseenergi. Kan du dämpa "den ena" överföringen så dämpar du "den andra" också. För du över "den ena" till golvet så för du också över "den andra" till högtalaren.

Att ni inte skruvar fast högtalarna i golvet direkt istället för att använda spikes, det måste ju vara det optimala om man vill att de ska stå still, eller hur resonerar ni? Varför spikes och inte expanderbult?

mvh
Linntok

[/i]

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 22:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag är av åsikten att spikes egentiligen är till för engelska och amerikanska hem där det i 99 fall av 100 är heltäckningsmatta och spikes ett måste för att få högtalarna att stå stabilt.

På hårt golv brukar jag kombinera spikes med en hårdare gummi fot med ingjuten metalfot för att få lite avkoppling.

Med bara spikes och spikesplattor så känner jag att golvet vibrerar i takt med musiken, med gummifötter försvinner detta och basen känns renare.

Till grannarnas glädje kan jag tro också :D

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 00:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej Clyde Built!

Det inte omöjligt att heltäckningsmattan tillsammans med ett trägolv utgör en viss isolering och absorbering av vibrationer. I en sådan miljö hade jag också provat med spikes.

Jag använder spikes förresten....mellan stativ och golv, och SD-fötter mellan stativ och högtalare. Det är hopplöst att få det att stå rakt (eller jämnt lutande egentligen) annars.

Mina praktiska erfarenheter av decoupling är från betonggolv.

Våra ljudmässiga erfarenheter av decoupling är dock identiska. Säkert våra grannars också :) Har du en subwoofer så prova på den också. Då är verkligen minskningen i lådvibrationer dramatiskt.

mvh
Linntok

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag trodde jag hade slängt sd kuddarna men jag hittade dem i en låda i kväll. Jag skänker dem till den som först PM:ar mig texten "jag gillar ett trött och bumligt sound".

VH, Carl

PS Köp Inner Voices av McCoy Tyner.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 01:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej Carl!

Du har pm!

mvh
Linntok

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 01:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linntok, du vann.

VH,Carl

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

SKIT, när man för en gång skull lägger sig före 12 så händer detta :cry:

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00