Quote:
Ok här är några citat från hemsidan...
Quote:
En högtalarfots uppgifter är att få högtalaren att stå så still som möjligt och att överföra så lite vibrationer som möjligt till golvet och övriga föremål i rummet.
ok, men tänk om Linn har spikes till det omvända, att just överföra enegi FRÅN burken... Är väl känt att vibrationer "hörs" mest på en lite yta, så det borde vara bättre att försöka avleda dem från högtalaren till huset. (om nu det är problemet vilket jag inte är säker på)
Dessutom, de talar om motsättningar i denna mening, läs det understrykna partiet.. de hänvisar till newtons lag senare men det verkar inte gälla här

Vart tar energin vägen?
Quote:
Med SD-fötterna uppnås en kraftig minskning av lådans rörelser. Det märks tydligt om man håller ett finger löst mot överdelen av en högtalarlådas framsida att den vibrerar mycket mindre när man spelar.
Resultatet blir att ljudet frigör sig bättre från högtalarna, det blir en större ljudbild, och anläggningen får en renare klang med hörbart lägre distorsion.
Jaha, o hur gå det till då? Man säger ju tidigare att man ska överföra så LITE vibrationer som möjligt till golvet? Är det någo jag missat?
Är det inte så i själva verket att man bara flyttar vibrationerna =energin till andra frekvenser. Skulle tro det är samma "ide" som spikes gör. Dvs var låter de minst illa.
Quote:
En annan effekt är att de minskade vibrationerna i golvet även minskar störningar till grannarna i huset
Vad stör mest, vibrationer i golvt eller ljudet? Man häpnar över argumenten...
Quote:
Förespråkarna för spikfötter presenterar dessutom två helt oförenliga teorier:
Att kasta skit på motståndaren (dessutom med angrepp på "påstådda" förspråkares teorier) ger inga poäng hos mig. DÅLIGT
Jag kanske låter negativ, men varför dessa resonemang? Behövs ju inte. Räckte det inte med att uppmana till att själva pröva?
Låter det bättre,
är det bättre.
Det gör gärna jag om jag kan.
Jag går igång på försök att sälja på detta sätt = att
visa att det är bra. Varför inte låta resultatet tala istället!
Är som bilhandlarna som försöker sälja bilar med tekniska tre-siffriga förkortningar...
Skit samma, men hur är den att KÖRA då?
Nu får jag väl på nöten för detta inlägg men håll bara debatten anständig
Jag vet inte hur det är egentligen, men hemsidan har en del info som en god fysiker skulle ha en hel del synpunkter på.