selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonteman wrote:
Var kan man hitta Öhmans produkter på nätet? Säljer han enbart hemifrån eller?
Vore intressant att kika lite på vad han har knåpat ihop.
han säljer enbart hemifrån...samt att du måste åka dit och lyssna på dom före du köper...å det e ju rätt bra! ska fixa bilder på några talare så ni får se

edit: bilder....

pi60s

Image

Image

piP:

Image

i28: (snyggaste han har enligt mig :wink: )

Image

Image

Image

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Ok här är några citat från hemsidan...
Quote:
En högtalarfots uppgifter är att få högtalaren att stå så still som möjligt och att överföra så lite vibrationer som möjligt till golvet och övriga föremål i rummet.
ok, men tänk om Linn har spikes till det omvända, att just överföra enegi FRÅN burken... Är väl känt att vibrationer "hörs" mest på en lite yta, så det borde vara bättre att försöka avleda dem från högtalaren till huset. (om nu det är problemet vilket jag inte är säker på)
Dessutom, de talar om motsättningar i denna mening, läs det understrykna partiet.. de hänvisar till newtons lag senare men det verkar inte gälla här :wink: Vart tar energin vägen?
Quote:
Med SD-fötterna uppnås en kraftig minskning av lådans rörelser. Det märks tydligt om man håller ett finger löst mot överdelen av en högtalarlådas framsida att den vibrerar mycket mindre när man spelar.
Resultatet blir att ljudet frigör sig bättre från högtalarna, det blir en större ljudbild, och anläggningen får en renare klang med hörbart lägre distorsion.
Jaha, o hur gå det till då? Man säger ju tidigare att man ska överföra så LITE vibrationer som möjligt till golvet? Är det någo jag missat?
Är det inte så i själva verket att man bara flyttar vibrationerna =energin till andra frekvenser. Skulle tro det är samma "ide" som spikes gör. Dvs var låter de minst illa.
Quote:
En annan effekt är att de minskade vibrationerna i golvet även minskar störningar till grannarna i huset
Vad stör mest, vibrationer i golvt eller ljudet? Man häpnar över argumenten...
Quote:
Förespråkarna för spikfötter presenterar dessutom två helt oförenliga teorier:
Att kasta skit på motståndaren (dessutom med angrepp på "påstådda" förspråkares teorier) ger inga poäng hos mig. DÅLIGT

Jag kanske låter negativ, men varför dessa resonemang? Behövs ju inte. Räckte det inte med att uppmana till att själva pröva?
Låter det bättre, är det bättre.
Det gör gärna jag om jag kan.

Jag går igång på försök att sälja på detta sätt = att visa att det är bra. Varför inte låta resultatet tala istället!
Är som bilhandlarna som försöker sälja bilar med tekniska tre-siffriga förkortningar...
Skit samma, men hur är den att KÖRA då?

Nu får jag väl på nöten för detta inlägg men håll bara debatten anständig :wink:
Jag vet inte hur det är egentligen, men hemsidan har en del info som en god fysiker skulle ha en hel del synpunkter på.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har testat ställa Linnhögtalare på sd-fötter. Det lät skrattretande dåligt måste jag säga. Antagligen är sd-fötter båg eller så är Linnburkarna av någon anledning (vad det skulle vara kan jag inte begripa) inte konstruerade för att stå på annat än spikes. Har dock inte haft möjlighet att testa detta på andra märken.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

alltså sd fötternas uppgift är ju att absorbera vibrationerna...ungefär som gummiupphängningen på en motor... han förutsatte nog när han skrev det att det skulle vara uppenbart...naturligtvis ska inte högtalaren skallra...det sämsta möjliga vore egentligen spikes eftersom dom överför så mycket vibrationer som möjligt på så liten yta som möjligt till golvet...

dvs golvet kommer att spela med å låta en hel del

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
alltså sd fötternas uppgift är ju att absorbera vibrationerna...ungefär som gummiupphängningen på en motor...
Så längt verkar det rilmigt, men vart tar energin vägen då, värme?
Kan man mäta att kuddrna blir varma?
O motorkuddar... är ju till för att motorn SKA kunna vibrera för att INTE föra över vibrationer till bilen...

Med det resonemanget så vibrerar ju högtalarna fortfarande :wink: vilket dom inte skulle ju...

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
alltså sd fötternas uppgift är ju att absorbera vibrationerna...ungefär som gummiupphängningen på en motor...
O motorkuddar... är ju till för att motorn SKA kunna vibrera för att INTE föra över vibrationer till bilen...

Med det resonemanget så vibrerar ju högtalarna fortfarande :wink: vilket dom inte skulle ju...
rimligtvis blir det värme...men det e ju knappast 100grader vi snackar om :lol:

varför inte prova...dom e inte dyra under 300 kostar dom...

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
Haakan wrote:

Det ska jag - men det är kul att veta hur de skulle fungera i teoorin... samma gäller spikes. Vad är de bra till för - egentligen.
Någon som vill skicka mail till LINN support?
Jag har ju skickat så många redan ju :oops:

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:

Det ska jag - men det är kul att veta hur de skulle fungera i teoorin... samma gäller spikes. Vad är de bra till för - egentligen.
Någon som vill skicka mail till LINN support?
Jag har ju skickat så många redan ju :oops:

spikes är enligt mig hokus pokus förutom att talarna står lite stabilare...

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv är jag inte tillräckligt fysikaliskt bevandrad för att baserat på någon slappt hopslängd teori basunera ut vad som låter bäst.

Givetvis kan man med en accelerometer mäta vilken variant som får golvet att vibrera mest, lika med högtalaren, men det går ju faktiskt också att sätta accelerometern i taket om man så vill.

Här gör SonicDesign samma typfel som LTS tycker jag, dom mäter upp något och drar alldeles för stora slutsatser. Det är helt vetenskapligt omöjligt att säga att ena varianten låter bättre än den andra baserat på att något man mätt upp då vibrerar mindre. Det kan man endast göra om alla andra parametrar är helt låsta, vilket är omöjligt att göra.

Det är lite samma sak som att säga att man sover bättre i en Hästens säng pga taglet inuti. Man kan inte dra sådana slutsatser och ens verka nästan vetenskaplig.

Däremot skulle man kunna säga "köp våra fötter, dom minskar golvvibrationera, upplev skillnaden det gör!".

Blir långt det här .. men kontentan är att välljud inte kan mätas på samma sätt som hur fort en bil går eller hur lång bromssträcka. Körglädje däremot är väl kanske bästa billiknelsen - hur f*n mäter man den på ett vetenskapligt vis?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För övrigt har jag ingen aning om vilket som låter bäst med mina högtalare i mitt rum med mitt golv.. har inte provat SD-fötter. Jag vill bara slå näven i bordet lite och säga att det måste man göra för att vara berättigad till en åsikt som inte kräver ett "det BORDE vara så att.." framför.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Körglädje däremot är väl kanske bästa billiknelsen - hur f*n mäter man den på ett vetenskapligt vis?
På samma sätt som HIFI...
1/ Bara måste man spela skivor/köra en sväng helt i onödan liksom... på tider som man inte borde...
2/ å så ser man det på flinet från öra till öra...
Helt vetenskapligt alltså, haha :wink:

Bästa sättet att veta att en uppgradering av Linn riggen var stor är när man kommer till jobbet dagen efter utan sömn.
O när jag har ont i käkarna dagen efter en biltest - DÅ var det en kul bil.
Fortfarande helt vetenskapligt alltså...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spot on Daniel, som vanligt så är det resultat som är det viktiga.
Jag håller med om att sd fötterna är riktigt riktigt dåliga. Köp ett par flaskor vin istället och ha lite roligt. Lådan, och därmed lådans kontakt med golvet, måste vara så stabil som möjligt för att elementen ska få en tydlig "referens" dvs att baffeln inte rör sig framåt eller bakåt och bildar en felaktig relativ rörelse (jämför med den förbättring man får när man drar åt element som inte sitter ordentligt).

Min erfarenhet är att spikes är det enda som funkar förrutom en del väggmontage som också låtit fruktansvärt bra.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

EDIT glömde berätta att jag just släpat in ett antal kuddar (modell stora sittkuddar) samt en sovsäck...
Det är bra Janne, du kommer att behöva sovsäcken när du provar sd -fötterna! :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
EDIT glömde berätta att jag just släpat in ett antal kuddar (modell stora sittkuddar) samt en sovsäck...
Det är bra Janne, du kommer att behöva sovsäcken när du provar sd -fötterna! :wink:
HAHA, instoppad i öronen menar du?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
HAHA, instoppad i öronen menar du?
nej att ligga i såklart, det kommer att bli ordentligt sömnigt och trött!

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00