selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Att de nya "bara" är design... Tja, jag föredrar att pengarna läggs på LJUDET.
Att göra högtalare som ser ut som B&O, hur smart är det? Det gör ju alla andra... :cry:
Odla en egen design istället!

Tror inga Ninka ägare känner sig sårade.
Som de flesta vet gillar jag den gamla raka stilen på högtalare så Ninka ägare ska känna sig stolta över en klassisk design.
(om de nu bryr sig) :D

Synd att jag misade personangreppet, haha. Konstigt att du alltid ska försöka provocera.
Jag missade visst också personangreppet, för något sådant kommer jag då inte ihåg.

Det här är ett lifestyle-segment. Du gråter väl inte blod för att dom lanserade en jubileumsklocka vars ljud inte var bättre än ninka?
I ditt tidigare inlägg så insinuerade du ju att ninka inte är något speciellt, men nu försöker du vrida det till att det var designen? Mycket förbryllande.

Och om jag nu helt missuppfattat dig, förklara då. Vad menade du egentligen? Vad ville du få fram? Vad var poängen och vitsen med ditt inlägg? Jag går ju inte och muttrar över att BMWs nya 1-serie inte är bättre än en generation gammal 7-serie. Det är ett helt annat segment, en helt annan produkt. Så förklara, vad menade du egentligen? För när du säger att en lifestylehögtalare vars ljudmässiga kvalitet är som Ninka är en besvikelse. Ja, då ligger det nära till hands att tolka det hela som en gliring mot ninka. Men det var förstås bara en missuppfattning? Så låt höra. Vad menades?

edit: personligen så tycker jag det är fantastiskt att dom släpper en designhögtalare som låter lika bra som ninka, för det innebär att lifestyleköpare nu kan få bättre högtalare än vad som för några år sedan var top of the line (keltik).

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 12:48 
Site Admin
Site Admin

Jag tror att Jan menade samma som jag skrev senare: dvs att högtalarna i sig inte är en besvikelse för vad de är, men att det var en besvikelse att det inte presenterades några "mini-Akurates".

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag tror att Jan menade samma som jag skrev senare: dvs att högtalarna i sig inte är en besvikelse för vad de är, men att det var en besvikelse att det inte presenterades några "mini-Akurates".
Precis, man hade ju hoppats att det var ena riktiga höjdar burkar!
Bara för att jag är besviken över att de inte låter bättre än Ninka (om det nu stämmer) så innebär det ju inte att ninka är dålig.

Det är en relativ jämförelse inte en kvantifikativ.
Man behöver ju inte övertolka.

ett annat bilexempel:
Om fejsade 9-5 som kommer i höst "inte är bättre än den gamla", säger det ingenting hur bra den gamla 9-5'an är jämfört med alla andra bilar.

Hänger du med nu eller?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Precis, man hade ju hoppats att det var ena riktiga höjdar burkar!
Bara för att jag är besviken över att de inte låter bättre än Ninka (om det nu stämmer) så innebär det ju inte att ninka är dålig.

Det är en relativ jämförelse inte en kvantifikativ.
Man behöver ju inte övertolka.

ett annat bilexempel:
Om fejsade 9-5 som kommer i höst "inte är bättre än den gamla", säger det ingenting hur bra den gamla 9-5'an är jämfört med alla andra bilar.

Hänger du med nu eller?
Då det handlar om lifestyleprodukter så faller din jämförelse på en gång. Om jag hade sagt att "min bilstereo låter inte ens bättre än sportbilsentusiastens hemmastereo, en klar besvikelse".... så är det ett ganska tydligt hån mot den hemmastereon, eller hur? Då det handlar om två helt skilda produkter så är det rätt självklart att det är framställt som ett hån. Att nu säga att du inte menade något illa alls utan bara var besviken över att dessa lifestyleprodukter inte hade prestanda som (låt säga) miniakurates, det tror jag inte många går på.

Hur tolkar du följande uttalande av en porscheägare: "nya minivolvon har inte ens prestande som Ferrari Modena 360, en klar besvikelse". Går det att tolka som att han hade hoppats på supersportbil med ferrariprestanda av minivolvon?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 15:56 
Site Admin
Site Admin

Archangel, debattklimatet vore lite roligare om du kunde köra på en mindre aggressiv ton. Jag tror inte sportis varit ute efter att håna någon, och jag tror inte många andra "går på" det heller.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 16:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Så mycket bitterhet! Gilla läget och acceptera istället för att fortsätta övertolka allt så förbenat.
Inte så roligt att läsa en massa obefogade påhopp på den här typen av forum och det verkar finnas flera som delar den uppfattningen.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag tolkade dig iaf rätt fantasten :wink:

sen är det ju lite prisberoende också...om dom nya talarna kostar dubbelt upp ninka så är det ju en klar besvikelse! ligger dom i samma prisklass så är det ju helt ok eftersom den inte verkar vara tillverkad som en ren högtalare utan mer som en spacig möbel?

är den billigare än ninka så är det ju ett dunderköp (om man nu skulle gilla designen....)

ps: måste bara påpeka att jag tyckte dom va rätt fula...jag gillar lite äldre design på högtalare....hehe jag tycker tom vissa ino audio modeller är snygga :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ärkeängeln, jag har redan skrivit 4 inlägg (5 med det första) o du väljer fortfarande att missförstå...
Tröttsamt.

De som har läst mina inlägg på detta forumet vet att "håna/klanka ned" inte direkt ingår i mitt sätt att debattera.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Klimax Twin är en stereoförstärkare, inte dubbel mono som te x Klout. Är Klimax Twin Chakra en dubbel mono?
Skickar ett mail till Linn support o kollar så vi blir säkra
Har fått svar från Linn.
En pdf (det är ett sk whitepaper)

Kan man klistra in filer här?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Klimax Twin är en stereoförstärkare, inte dubbel mono som te x Klout. Är Klimax Twin Chakra en dubbel mono?
Skickar ett mail till Linn support o kollar så vi blir säkra
Har fått svar från Linn.
En pdf (det är ett sk whitepaper)

Kan man klistra in filer här?
skicka till min mail så fixar håkan

pose_mannen@hotmail.com

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 18:59 
Site Admin
Site Admin

http://soffan.campus.luth.se/~ayn/misc/ ... _Paper.pdf

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 14:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jaså. en Luleå student, själv har man ju äntligen lyckats ta sig därifrån.

Tycker att de nya högtalarna serut som Loewes högtalare som fans för några år sedan, och Linn har väll varit inblandad i deras elektronik.

Sedan är det ju ingen här som vet hur de låter, bara ett ryckte. Och om det kommer från mannen som har kinos, 1.1, espek mm så förstår jag att han kanske är besviken. Men innan någon riktig jämförelse gjorts så tycker jag inte att det är så stor ide' att diskutera.

mvh

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Länken verkar inte funka, Ayn. Går det att fixa?

Edit: Behövs inte, hittade den på Linn!

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Det var det dummaste jag hört! Var väl inte någon tekniker som sa det va?"

"Klart man fixa till chakra på mono steg, har för mig att Twin är 2 st monoblock i en låda tom.."

"Jag tror att de svar du fick var "polerade" av deras marknadsförare."

Kan du ha missuppfattat Linn? Att det inte går att uppgradera... vs. inte går att tillverka"
Hej Jan, jag är förbryllad över dina utfall och gissningar angående Chakra och min diskussion på Linn. Jag har korrekt återgett informationen från den konstruktör som tillfrågades. Återigen, svaret var att de inte kan bygga en Klimax Chakra mono. Huruvida detta gäller som uppgradering för befintliga Solo eller nya är irrelevant.

Min slutsats av de senaste inläggen i tråden är att vi inte vet om det gått, går eller kommer att gå att bygga mono-konstruktion med Chakra. Det ska bli intressant att följa utvecklingen angående detta.

Andra får dra sina slutsatser.

Carl

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med att det blir förbryllande, men du har ju tagit mina uttalanden ur sitt sammanhang. Detta var en av dessa konversationer.
Carl Nyqvist wrote:
När jag var på Linn i februari hävdade de att det inte går att använda Chakra teknologi i mono konstruktioner.
Det var det dummaste jag hört! Var väl inte någon tekniker som sa det va?
När det gäller uppgradering av Solo så enl Kalle så går det inte. Men vi har fortfarande inte fått något 100% svar på OM det går att göra Solo med Shakra. Låt oss se om det kommer :wink:

Verkar som att Twin är byggt på samma kort = inte mono konstruktion. o då kan man inte dra slutsatsen att chakra kan överföras till Solo.
--> andra utalandet faller platt till marken, medger det.

Tror fortfarande att Linn pysslar med Solo Chakra, men inte kunnat säga det.

Att jag frågade dig var för att jag fick info från Kalle, o ville dubbelkolla med dig. Ledsen om du tog det som en förorättning - var inte meningen.

Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00