sportbilsentusiasten wrote:
Hur ser "Knekt " kontakterna ut?
Det är de där bananpluggarna som är gjutna i ett stycke lättmetall och det står LINN på den svarta/röda hylsan. Låter fint men passar inte att ha i affärer då de tappar spänsten efter många i och urkopplingar.
Tack för Akurate-infon, Naimerik! Ingen lödning, nähä. Då är det ännu fler olödda övergångar i den serien än den billiga, med andra ord.
Det finns många för ljudet viktiga små detaljer som Linn på senare år struntat i. Gamla Linn var precis som Naim ruskigt petiga med sånt, det var noggranna instruktioner för varenda grej man skulle installera; "dra åt till 20 mNm, tvinna 3 1/2 varv, testa tätheten med 10Hz och löd med vårt tenn". Nu vill de inte ens rekommendera vilket lödtenn man ska använda. Jag antar att de där grejorna tar för mycket dyrbar tid och dessutom är svåra att få alla handlare att hänga med på. Linn verkar satsa allt krut på själva konstruktionen istället. Jag vill inte klaga, för onekligen låter det ju bara bättre och bättre, men av erfarenhet vet jag att det går att klämma ur mer prestanda ur nästan varje apparat om man vet vad man gör.
Det är intressant med den här utvecklingen, tycker jag. De nya produkterna ställer allt mindre krav på handlarens skicklighet och kunskap, dock krävs det betydligt mera pengar för att kunna hålla hela sortimentet i lager.
Samtidigt finns det ju massor av grejer att fininställa. Ett aktivt system kan låta nästan dubbelt så bra, tycker jag, om det installeras av ett proffs som trixar med alla detaljer. Men då tar det ofta många timmar i anspråk. Samtidigt så handlar allt fler via internet och privat begagnat, vilket pressar priserna vilket i sin tur minskar handlarnas möjligheter att spendera en massa tid på noggranna installationer.
Jag har funderat på om inte kostnaden borde delas upp i två delar. Ett pris för apparaterna, ett pris för installation/tips/fininställning. Efter en fininställning skulle installatören sätta en klisterlapp under apparaterna med datum och signatur och sedan hålla rätt på alla kundens inställningar i ett eget register.
På så sätt skulle ju handlarna kunna ge sig in i priskriget utan att ta hänsyn till nedlagd tid. Och det är lätt att demonstrera hur stor skillnad en noggrann installation gör, det "tricket" har jag kört ett antal gånger.

Man ställer in demoanläggningen perfekt, spelar för kunden, ändrar på ett par tre valfria parametrar och spelar igen. "Så här låter det om man inte ställer in det optimalt". Folk brukar tappa hakan.
Vad tror ni om det här? Jag bara luftar lite tankar jag haft den senaste tiden. Kanske skulle lagt det i en egen tråd, förresten.
/Fredrik