selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Tro't eller ej, men det förekommer faktiskt, enligt snubben som har hand om dom tekniska mätningarna på Stereophile ("John Atkins" har jag för mig han heter). Att löda direkt i apparaten alltså.
ja det borde vara den enda korrekta grejen att göra...samma med högtalarkablage...gäller bara å vara nöjd med alla prylar före man gör det :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 10, 2005 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
alltså om man nu ska dra detta till absurdum så borde det vara standard att löda direkt å helt skippa rca/xlr prylar....
Jo... det blir bättre men nånstans får man väl dra gränsen :) . Av samma anledning blir det klart bättre att löda elementen direkt till honkontakterna på baksidan av högtalaren, istället för att signalen som nu kopplas med 8 extra övergångar/högtalare via det där kortet på baksidan av Ninka/Katan/Espek etc.

Observera att en del av skillnaden mellan passiv och aktiv drift på dessa högtalare består i att dessa 8 övergångar/högtalare försvinner, då den aktiva konfigurationen är direktkopplad.

Jag skrev en modifieringsinstruktion till de där korten och skickade till topica för några år sen. De passiva högtalarna låter bättre om man kör med två riktigt korta högtalarkablar med en banankontakt i varje (typ en bygel) som kopplas till de extra hålen där bak. Med detta halverar man antalet övergångar. En billig liten uppgradering. Det verkar löjligt, men man kan faktiskt höra riktningen i dessa byglar. Använd K20 eller K400 och märk riktningen.

Jag skrev igår att Linns dyrare RCA-kontakter är gjorda i ett stycke, men det är inte riktigt sant. De har faktiskt en liten guldpläterad fjäder i sig också och den borde ju inte vara bra för ljudet. Dock verkar det vara så att det lagom stora kontakttryck som fjädern åstadkommer uppväger nackdelen med två extra övergångar/kontakt. Därför låter de kontakterna ändå bättre och framförallt mer lika från apparat till apparat än de varianter som är i ett enda stycke och hålls fast av flex i metallen (vilket ställer till problem då RCA-honans dimensioner alltid varierar lite grann).

Tack för de vänliga orden, Ayn. Hoppas jag inte tröttat ut er med för mycket tekniskt nu.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 10, 2005 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Observera att en del av skillnaden mellan passiv och aktiv drift på dessa högtalare består i att dessa 8 övergångar/högtalare försvinner, då den aktiva konfigurationen är direktkopplad.
Kan du utveckla detta. En enkel skiss eller nåt....
Gäller detta även Akurate?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 10, 2005 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är bara att titta på baksidan av högtalarna. Ninka/Katan/Espek etc använder kort som kopplar det passiva delningsfiltret. Vad jag förstår kör Akurate inte med detta utan använder bara länkar för att koppla ihop de olika registren innan delningsfiltren. Alltså precis som på Kaber/Keilidh/Tukan etc. De kopplingsbrickorna låter iofs inte så bra men om man "max-wirar" så tar man ju bort dem. För att konvertera till aktivt krävs att man löder om (har inte gjort det eller sett det göras på Akurate så där är jag inte säker) internt.

Akurate har tyvärr en annan liten detalj; elementen kopplas internt med kontaktbleck! Väldigt smidigt när man ska montera dem, men åter en kompromiss med ljudet. Måste i rättvisans namn tillägga att Akurate låter snuskigt bra i alla fall.

På Ninka/Katan/Espek etc kan man ju enkelt koppla om själv mellan passivt och aktivt, utan lödning. Nackdelen är att de passiva filtren på något sätt måste kopplas in mellan ingångar och högtalarelement och där kommer "korten" in. Räknar du antalet olödda metall-till-metall signalövergångar på ett par Katan så blir det 2*8=16 st... då räknar jag inte högtalarkabelns bananhanar->högtalarens bananhonor.

Återigen; de låter fantastiskt bra även med dessa små kompromisser.

Du kör ju med Keltik, Jan, så det här gäller inte dig. :D Honkontakt->kabel->element direktlött, kan inte bli rakare än så.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 10, 2005 20:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Att byta ut LP12ans standardkabel mot en Van den Hul D502 blir ett lyft.
Kräver dock att man kan löda själv då man köper kabeln i lösmeter och får löda på DIN- och RCA-kontakter.

Jag är förvånad att Linn inte levererar med en bättre kabel som standard.
Har dock inte hört Linns silver på LP12an.

Skillnaden blir som att dra bort ett draperi framför högtalarna.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 10, 2005 21:03 
Site Admin
Site Admin

Lejonklou wrote:
Hoppas jag inte tröttat ut er med för mycket tekniskt nu.
/Fredrik
Absolut inte, sådana här trådar med en massa teknik är ju superintressanta :!: Kan inte bidra så mycket själv i kabeldiskussionen men läser gärna!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

lars wrote:
Jag är förvånad att Linn inte levererar med en bättre kabel som standard.
Nu misstänker jag starkt att ditt resultat inte är utvärderat med Tune Dem. Det finns i min åsikt en massa kablar som i någon mening låter som att ett draperi dragits bort, men de flesta rör till den subjektiva tidsaspekten på ett sätt som gör dem helt omusikaliska (det låter "ur fas" i delar av registret). Silverkablar faller nästan alltid inom den kategorin.

Linns tonarmskabel är fantastiskt bra. Det är samma kabel som den svarta Linn Interconnect men med en annan mantel. Otroligt jämn och trevlig, tycker jag. Kanske inte 100 på alla hifi-parametrar, men den svänger nåt grymt.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Du kör ju med Keltik, Jan, så det här gäller inte dig. :D Honkontakt->kabel->element direktlött, kan inte bli rakare än så.
/Fredrik
Ja vet, men kommer kanske att byta o då är det bra att veta :D

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 05:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

BFA eller Knekt banankontakter?

Vilka är egentligen bäst?

Det är ju liksom inte så mycket som "spänner ut" på BFA som på en vanlig banankontakt.

Man har ju egentligen inte så mycket till val på de nyare stegen.....

Tycker att dom sitter lite löst på mitt steg, men vad göra :?: :roll:

(ursäkta, men jag tyckte att en högtalarkontakt fråga passade bra i denna tråd.)

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gäller BFA eller banan så har jag inte jämfört direkt. Men en vän gjorde det när han skulle byta från gamla banankontakter i en förstärkare till nya BFA. Han bytte då först hälften av kontakterna och jämförde de gamla med de nya. Han tyckte då att BFA lät bättre (och han är en sån jag har förtroende för). Jag håller dock med om att en del BFA blir slappa. Dumt är ju då att den slappa delen sitter i förstärkaren och inte på kabeln (vilket hade varit lätt att byta).

I högtalarändan är det ju fortfarande banan som gäller (BFA kom ju till för att ta bort likheten mellan vanliga nätkontakter och banankontakter i hemmet = risk för livsfarliga förväxlingar, men av nån anledning gäller reglerna bara elektriska apparater, alltså ej högtalare) och där är Knekt bäst. På andra plats inte långt efter kommer cheapo-bananerna med lödanslutning och en liten spännfjäder i.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det krävs ingen lödning för att konvertera Akurate till aktiv drift! Däremot blir det väldigt bra :o

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
alltså ej högtalare) och där är Knekt bäst. På andra plats inte långt efter kommer cheapo-bananerna med lödanslutning och en liten spännfjäder i.
Hur ser "Knekt " kontakterna ut?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Hur ser "Knekt " kontakterna ut?
Det är de där bananpluggarna som är gjutna i ett stycke lättmetall och det står LINN på den svarta/röda hylsan. Låter fint men passar inte att ha i affärer då de tappar spänsten efter många i och urkopplingar.

Tack för Akurate-infon, Naimerik! Ingen lödning, nähä. Då är det ännu fler olödda övergångar i den serien än den billiga, med andra ord.

Det finns många för ljudet viktiga små detaljer som Linn på senare år struntat i. Gamla Linn var precis som Naim ruskigt petiga med sånt, det var noggranna instruktioner för varenda grej man skulle installera; "dra åt till 20 mNm, tvinna 3 1/2 varv, testa tätheten med 10Hz och löd med vårt tenn". Nu vill de inte ens rekommendera vilket lödtenn man ska använda. Jag antar att de där grejorna tar för mycket dyrbar tid och dessutom är svåra att få alla handlare att hänga med på. Linn verkar satsa allt krut på själva konstruktionen istället. Jag vill inte klaga, för onekligen låter det ju bara bättre och bättre, men av erfarenhet vet jag att det går att klämma ur mer prestanda ur nästan varje apparat om man vet vad man gör.

Det är intressant med den här utvecklingen, tycker jag. De nya produkterna ställer allt mindre krav på handlarens skicklighet och kunskap, dock krävs det betydligt mera pengar för att kunna hålla hela sortimentet i lager.

Samtidigt finns det ju massor av grejer att fininställa. Ett aktivt system kan låta nästan dubbelt så bra, tycker jag, om det installeras av ett proffs som trixar med alla detaljer. Men då tar det ofta många timmar i anspråk. Samtidigt så handlar allt fler via internet och privat begagnat, vilket pressar priserna vilket i sin tur minskar handlarnas möjligheter att spendera en massa tid på noggranna installationer.

Jag har funderat på om inte kostnaden borde delas upp i två delar. Ett pris för apparaterna, ett pris för installation/tips/fininställning. Efter en fininställning skulle installatören sätta en klisterlapp under apparaterna med datum och signatur och sedan hålla rätt på alla kundens inställningar i ett eget register.

På så sätt skulle ju handlarna kunna ge sig in i priskriget utan att ta hänsyn till nedlagd tid. Och det är lätt att demonstrera hur stor skillnad en noggrann installation gör, det "tricket" har jag kört ett antal gånger. :) Man ställer in demoanläggningen perfekt, spelar för kunden, ändrar på ett par tre valfria parametrar och spelar igen. "Så här låter det om man inte ställer in det optimalt". Folk brukar tappa hakan.

Vad tror ni om det här? Jag bara luftar lite tankar jag haft den senaste tiden. Kanske skulle lagt det i en egen tråd, förresten.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att handlare installerar är jättebra men jag tycker ofta att det är bättre att lära sig metoden själv. För det första så gäller installationen inte folk som bor långt från handlaren. För det andra är det bra att kunna själv om man vill flytta/möblera om eller köpa begagnade prylar privat.

Ofta kan nog en privatperson inte uppnå samma resultat som en handlare så ni som bor i samma stad som handlaren har en fördel. Samtidigt tycker jag personligen att det är kul att klara av det själv. Att själv få till ett bra resultat. Sen är det ju så att vissa handlare är mer intresserade av installation än andra, jag har själv aldrig fått ett par högtalare installerade då jag köpt den så den servicen gäller tydligen inte alla kunder.

Ett bra alternativ kan därför vara att handlaren demonstrerar metoden i butiken då man köper grejerna.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou - skitbra ide. Ring Linn direkt!

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00