Några snabba tankar..
Fokusera på en bra center istället för surroundisar, skulle du tag på just ett par Nexus så tror jag mer på att bara använda den ena alltså, som center. Sen som föreslaget i princip vad som helst baktill. En Rätt[tm] kalibrerad hemmabio har inte påträngande surroundljud och bra högtalare baktill är därför IMHO inte speciellt viktigt. Men givetvis, fem Nexus är ju inte FEL, bara kanske inte rätt prioriterat

(IMHO, förstås). Lägg dom sparade pengarna på en vettigare sub eller bättre DVD-spelare istället.
Yamaha-receivern har jag inte lekt med men
för att vara en "billig" hembioreceiver så tror jag ändå absolut att den är bland dom två-tre bästa valen man kan göra under 10kkr. Klart rätt burk för dig alltså, troligen. Dess YPAO fungerar enligt uppgift bättre än exvis Denons motsvarighet och är troligen en feature väl värd pengarna då dom flesta kalibrerar "sönder" sina hemmabioanläggningar (låter skit, trots att potentialen finns där).
Subben skulle jag inte ta i med tång, oavsett budget går det hitta så ruggigt mycket bättre saker än Yamahas prylar.
Kolla på Toshibas MT200 om du vill köpa projektor också (projektorer må vara budgetdräpare av rang och prisfall som får datorkomponentvärlden att rodna .. men såå jäkla superkul

), prisvärdare fetbild än så (MT200) är svårt att hitta. Riktigt riktigt bra för pengarna!