selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 16:19 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej på er, det här är mitt första inlägg i forumet.

Är sugen på att bygga hemmabio och har för närvarande ett par Linn Nexus högtalare. Funderar på att köpa ett par Linn Nexus till för att ha samma högtalare runt om och undrar om det är någon som har erfarenhet kring hur detta kan tänkas fungera?

Är också nyfiken på om ni har nåt förslag på centerhögtalare som kan matcha Nexushögtalarna bra?

Planen är att driva alla högtalare med en Yamaha RX-V1500 receiver och vad gäller subwoofer lutar det åt en Yamaha YST-SW515.

PostPosted: Mon Dec 20, 2004 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jimmy_u wrote:
Hej på er, det här är mitt första inlägg i forumet.

Är sugen på att bygga hemmabio och har för närvarande ett par Linn Nexus högtalare. Funderar på att köpa ett par Linn Nexus till för att ha samma högtalare runt om och undrar om det är någon som har erfarenhet kring hur detta kan tänkas fungera?

Är också nyfiken på om ni har nåt förslag på centerhögtalare som kan matcha Nexushögtalarna bra?

Planen är att driva alla högtalare med en Yamaha RX-V1500 receiver och vad gäller subwoofer lutar det åt en Yamaha YST-SW515.

hur VÅGAR du nämna yamaha på ett linnforum :D

nexusar runt om lär ju fungera, klangmässigt e det ju de bästa :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 21:57 
Ny Medlem
Ny Medlem

:D ...det kanske är ett litet helgerån men pengar har tyvärr lite med saken att göra också.

Någon som har förslag på en centerhögtalare som skulle passa bra ihop med Nexushögtalarna?

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 22:22 
Site Admin
Site Admin

Haakan var ironisk som du säkert förstod, men känner mig manad att påpeka det just för att ingen mot förmodan skulle ta det på allvar :D

...däremot kan jag tyvärr inte själv hjälpa dig med några råd, har inte hört nexus och kör endast 2-kanal (än så länge)...

Edit: Vad jag förstått och hört (läst och hört själv) om 5-kanal är att centerns matchning med frontarna spelar mycket större roll än med bakhögtalarna. Kanske kan hitta någon handlare som har en udda Nexus (om den andra gått sönder el dylikt) att sälja, så kan du ta något annat som bak, beg. unik eller föregångaren till den kanske... nu spekulerar jag lite, finns säkert några som kan ge säkrare råd...

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jimmy_u wrote:
:D ...det kanske är ett litet helgerån men pengar har tyvärr lite med saken att göra också.

Någon som har förslag på en centerhögtalare som skulle passa bra ihop med Nexushögtalarna?
du är förlåten :D på ett villkår...om det står en ferarri i garaget :lol: ett annat hett alternativ är om du har en väldigt het flickvän som du kan exponera.....pma mig :wink:

sony det kanske räcker med ironi nu? :roll:

närå jag tycker iaf att yamman duger, iaf om du verkligen måste ha flerkanal....annars skulle jag föreslå en wakonda samt lk 100 lr nåt...

vad säger ni andra? OT så det står härliga till nu också

nämen seriöst...tillbaxs till frågan...köp ett par nexus jag tror du får en fetare upplevelse med dom där "bak" än ett par unik exvis

finns några till salu har jag sett också....tom för 1800pix

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rätta mej här nu men finns inte risken att äldre Linnhögtalare tillsammans med nyare japansk elektronik kan låta aningen vasst?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 21, 2004 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Rätta mej här nu men finns inte risken att äldre Linnhögtalare tillsammans med nyare japansk elektronik kan låta aningen vasst?
Jovisst är det så men om det fungerar med två nexus nu med den stärkaren så fungerar det nog med att ha nexus som bakhögtalare oxå och vilken uppgradering han sedan har att se fram mot när det blir dags för bättre stärkare och någon Unidisc Nexusarna kan ju hänga med upp i riktigt bra system utan att skämmas.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 21, 2004 01:53 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för synpunkterna (finns tyvärr ingen Ferrari i garaget Haakan :wink: )

Känner ni till nån webbsida där det finns information om de olika högtalare Linn tillverkat under åren?
Ser att dom har ett antal centerhögtalare i sitt sortiment som nya verkar börja i pris från ca 7500kr (Trikan).

Någon som vet hur länge de gjort högtalare för hemmabio?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 21, 2004 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jimmy_u wrote:
Tack för synpunkterna (finns tyvärr ingen Ferrari i garaget Haakan :wink: )

Känner ni till nån webbsida där det finns information om de olika högtalare Linn tillverkat under åren?
Ser att dom har ett antal centerhögtalare i sitt sortiment som nya verkar börja i pris från ca 7500kr (Trikan).

Någon som vet hur länge de gjort högtalare för hemmabio?
Prova den här:

http://cgim.audiogon.com/cgi-bin/bb.pl? ... &3&4&zz&zz

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 21, 2004 22:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för den länken :)

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Några snabba tankar..

Fokusera på en bra center istället för surroundisar, skulle du tag på just ett par Nexus så tror jag mer på att bara använda den ena alltså, som center. Sen som föreslaget i princip vad som helst baktill. En Rätt[tm] kalibrerad hemmabio har inte påträngande surroundljud och bra högtalare baktill är därför IMHO inte speciellt viktigt. Men givetvis, fem Nexus är ju inte FEL, bara kanske inte rätt prioriterat :) (IMHO, förstås). Lägg dom sparade pengarna på en vettigare sub eller bättre DVD-spelare istället.

Yamaha-receivern har jag inte lekt med men för att vara en "billig" hembioreceiver så tror jag ändå absolut att den är bland dom två-tre bästa valen man kan göra under 10kkr. Klart rätt burk för dig alltså, troligen. Dess YPAO fungerar enligt uppgift bättre än exvis Denons motsvarighet och är troligen en feature väl värd pengarna då dom flesta kalibrerar "sönder" sina hemmabioanläggningar (låter skit, trots att potentialen finns där).

Subben skulle jag inte ta i med tång, oavsett budget går det hitta så ruggigt mycket bättre saker än Yamahas prylar.

Kolla på Toshibas MT200 om du vill köpa projektor också (projektorer må vara budgetdräpare av rang och prisfall som får datorkomponentvärlden att rodna .. men såå jäkla superkul :D), prisvärdare fetbild än så (MT200) är svårt att hitta. Riktigt riktigt bra för pengarna!

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 10:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

Att ha Nexus som fram-, bak- och centerhögtalare är faktiskt något som passerat mina grå ett par vändor. Det som ställer till problem är hur jag ska placera centerhögtalaren fram då en Nexus är lite större än vad de flesta andra är och inte alltför många stereo/mediamöbler har plats för en sådan, åtminstone inte den jag har idag.

Dessutom är jag lite fundersam kring hur den kan påverka TVn då jag antar att den inte är magnetiskt avskärmad, någon som har lite info kring detta?

Någon som har tips på en bra rymlig stereo/mediamöbel eller man kanske skulle bygga nåt själv?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 10:32 
Ny Medlem
Ny Medlem

daniel.n wrote:
Subben skulle jag inte ta i med tång, oavsett budget går det hitta så ruggigt mycket bättre saker än Yamahas prylar.
Vad rekomenderar du för sub i så fall?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 11:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag ska ev byta ut mina svarta Linn AV5110:or (ink Brakit, väggfäste), du kan ju PM:a mig om det kan vara av intresse, funkar finfint som surroundhögtalare.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 11:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Köp en sizmik! Helst den stora, men även den mindre fungerar bra! Har aldrig hört den absoluta minstingen (afekt?), men den torde fungera bra då Linns övriga prylar fungerar så pass bra!

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00