Jag har faktiskt provat alla saker du nämner här...
Först två hagar runt högtalarna. Det fungerade och såg rätt kul ut, men tog en väldig massa plats i rummet.
Sen väggstativ, byggde ett par egna. Våldsamt stadiga och skruvade i betongvägg. Lät INTE bra och dessutom hördes de till grannarna så mycket att de ringde på 15 minuter efter att jag börjat spela på dem.
Provade att göra låånga väggstativ så att Katan hamnade på optimal placering (utprovat med golvstativ). Feta doningar men de vibrerade ändå betänkligt och det lät inget vidare.
Slutligen bytte jag bottenplattan på Katanstativen mot ett par 20 kg tunga järnplattor från skroten. Borrade alla hål och gängade de i hörnen som går till spiksen. Låter riktigt bra och ser rätt coolt ut (nej, jag jämförde aldrig med originalstativen men upplevde det inte som en försämring).
De är omöjliga att välta i och med att högtalarna också fått små L-krokar undertill som gör att de ej kan ramla av stativen (L-krokarna tar inte i stativet utom om man försöker vicka högtalaren).
Om jag bara hade en digitalkamera skulle jag skicka en bild på min barnsäkra OCH välljudande lösning.
/Fredrik