selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Katan Sizmik oxh Brakit
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dags att skriva om den alltid så populära Katan :)

Var in en snabbsväng på T&T i lördags pratade lite med en av killarna där och han tyckte definitivt 2st LK140 var en uppgradering mot 5125 som jag har nu, iofs skulle jag aldrig byta. Det var kraften som var avgörande även fast 5125 spelade "snyggare"

Han tyckte dessutom inte att Sizmik 10.25 var ett så hett val till Katan en Sizmik 12 var mycket bättre eftersom den var snabbare, any thoughts? dyrare visst men beg. blir skillnaden mindre

Det mest kontroversiella som han sa var att han tycke jag skulle fimpa stativen och skaffa Brakit och klämma upp mina Katan på väggen!!! visst min son får svårare att välta högtalarna men det kan ju inte stämma visst kanske basen blir djupare men helheten måste ju lida eller? Då bortser jag ändå från det helt uppenbara att det är svårt att finsjustera högtalarinställningen i efterhand etc.

En mer intressant idé var den Kalle på HF hade att han skulle modda stativen med lite extra fartygsplåt någon som vet hur det gick med det? Ja jag vet att jag i andra trådar har sagt att det bara är original som gäller :wink:

Observera att jag inte ens var in på T&T för att diskutera Katan jag sa att jag bestämt mig för att uppgradera källan dvs min Basik till LP12 men där hade han inget direkt bra att erbjuda förutom ny, som jag tidigare sagt är inte T&T så inriktade på LP12 direkt

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Verkar som T&T har lite speciella synpunkter.
Bara en stilla undran, hur tusan tune demar man vägg stativ?
Tycker liksom att iden med väggstativ faller DIREKT på den punkten :!:

Sedan att de är gjorda för golvstativ är ju rimligt att anta :wink:
Men låt butiken dema vägg vs. golvstativ i butiken - o låt oss veta hur det gick.
Det rent av ÄR bättre... Pröva är ju alltid intressant :D

PostPosted: Mon Dec 20, 2004 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
en av killarna där och han tyckte definitivt 2st LK140 var en uppgradering mot 5125 som jag har nu, iofs skulle jag aldrig byta. Det var kraften som var avgörande även fast 5125 spelade "snyggare"
Rekommenderade han dig eller var det en "hypotetisk" diskussion?
Verkar mer som ett sidosteg.
Från 5125 är det ju 2*2250 eller Twin shakra som gäller.

PostPosted: Mon Dec 20, 2004 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
en av killarna där och han tyckte definitivt 2st LK140 var en uppgradering mot 5125 som jag har nu, iofs skulle jag aldrig byta. Det var kraften som var avgörande även fast 5125 spelade "snyggare"
Rekommenderade han dig eller var det en "hypotetisk" diskussion?
Verkar mer som ett sidosteg.
Från 5125 är det ju 2*2250 eller Twin shakra som gäller.
Jepp han tyckte att det var "nästa steg hur konstigt det än låter" jag svarade med att blir det nått nästa steg på "Playback" så blir det 2 st 2250 eller twin Shakra. Fast inget av det lär hända innan jag bytt ut källa och försteg samt skaffat subwoofer och nya signalkablar.

Jag menar man kan ju inte ha Basik och Genki med kolektor och Twin Shakra skillnaden mot aktiv Katan via 5125 lär ju vara subtil med dom källorna

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 16:44 
Site Admin
Site Admin

Klart man kan, men nu vad det väl lp12:a du var ute efter i nuläget. Synd att de inte hade något inne som var av intresse. Stereokompaniet har inget heller? Är väl inte längre bort än T&T, snarare tvärtom...?

Sedan kanske du får hoppas att du också föredrar brakit till Katan, när din son blir lite äldre är säkert k400 jätteroliga att dra i....alternativt kanske man kan sätta upp något stängsel runt dem...skulle se lite kul ut.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Klart man kan, men nu vad det väl lp12:a du var ute efter i nuläget. Synd att de inte hade något inne som var av intresse. Stereokompaniet har inget heller? Är väl inte längre bort än T&T, snarare tvärtom...?

Sedan kanske du får hoppas att du också föredrar brakit till Katan, när din son blir lite äldre är säkert k400 jätteroliga att dra i....alternativt kanske man kan sätta upp något stängsel runt dem...skulle se lite kul ut.
Jepp en LP12:a var målet, Lejonclous LP12a är hursomhelst förmodligen bästa köpet om man bara hade pengar, mycket utgifter nu :)

nja det beror på var Stereokompaniet ligger mer exakt numer, tidigare var det nog exakt lika långt 13,5mil. Vägen är dock mycket bättre till Luleå

Hehe han är 9 månader och kryper och står mot allt som går, högtalarna är dock "off-limit" inte för att han fattar det än, så man får jaga runt. Har faktiskt funderat på nått staket men så småningom blir det nog ointressant med burkarna

Kommer knappast att testa Brakit själv, tror jag läste en tråd på topica för länge sen om Katan och barn

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sjukaste jag hört på länge....hur kan dom ens föreslå väggmontering?

när dom har mage att klaga på "no name-stativ" att dom då skulle låta sämre än katan stativen?

mycket ska man höra innan öronen trillar av

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var visst en kund som hade väggmonterade Katan aktiva med LK140 och var supernöjd så det var nog främst det som säljaren gick på. Tror nog inte att T&T har gjort några egna mer seriösa tester

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Går det att justera avståndet från väggen med Brakit? Annars är de ju värdelösa. Katan är väldigt känslig på placering.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Det var visst en kund som hade väggmonterade Katan aktiva med LK140 och var supernöjd så det var nog främst det som säljaren gick på. Tror nog inte att T&T har gjort några egna mer seriösa tester
en kund va supernöjd.....det säger lika mycket som att min mamma e nöjd med sin köksstereo

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 22:19 
Site Admin
Site Admin

Haakan wrote:
en kund va supernöjd.....det säger lika mycket som att min mamma e nöjd med sin köksstereo
:lol:

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 20, 2004 23:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

fredde wrote:
Går det att justera avståndet från väggen med Brakit? Annars är de ju värdelösa. Katan är väldigt känslig på placering.
Näe, endast vrida dem åt sidorna och uppåt/nedåt.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 21, 2004 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har faktiskt provat alla saker du nämner här...

Först två hagar runt högtalarna. Det fungerade och såg rätt kul ut, men tog en väldig massa plats i rummet. :D

Sen väggstativ, byggde ett par egna. Våldsamt stadiga och skruvade i betongvägg. Lät INTE bra och dessutom hördes de till grannarna så mycket att de ringde på 15 minuter efter att jag börjat spela på dem.

Provade att göra låånga väggstativ så att Katan hamnade på optimal placering (utprovat med golvstativ). Feta doningar men de vibrerade ändå betänkligt och det lät inget vidare.

Slutligen bytte jag bottenplattan på Katanstativen mot ett par 20 kg tunga järnplattor från skroten. Borrade alla hål och gängade de i hörnen som går till spiksen. Låter riktigt bra och ser rätt coolt ut (nej, jag jämförde aldrig med originalstativen men upplevde det inte som en försämring).

De är omöjliga att välta i och med att högtalarna också fått små L-krokar undertill som gör att de ej kan ramla av stativen (L-krokarna tar inte i stativet utom om man försöker vicka högtalaren).

Om jag bara hade en digitalkamera skulle jag skicka en bild på min barnsäkra OCH välljudande lösning.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 21, 2004 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
don Tomaso wrote:
Det tyckte jag var en dålig liknelse och inlägg samt tillför inte diskussionen något i mina ögon

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 21, 2004 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag har faktiskt provat alla saker du nämner här...

Först två hagar runt högtalarna. Det fungerade och såg rätt kul ut, men tog en väldig massa plats i rummet. :D

Sen väggstativ, byggde ett par egna. Våldsamt stadiga och skruvade i betongvägg. Lät INTE bra och dessutom hördes de till grannarna så mycket att de ringde på 15 minuter efter att jag börjat spela på dem.

Provade att göra låånga väggstativ så att Katan hamnade på optimal placering (utprovat med golvstativ). Feta doningar men de vibrerade ändå betänkligt och det lät inget vidare.

Slutligen bytte jag bottenplattan på Katanstativen mot ett par 20 kg tunga järnplattor från skroten. Borrade alla hål och gängade de i hörnen som går till spiksen. Låter riktigt bra och ser rätt coolt ut (nej, jag jämförde aldrig med originalstativen men upplevde det inte som en försämring).

De är omöjliga att välta i och med att högtalarna också fått små L-krokar undertill som gör att de ej kan ramla av stativen (L-krokarna tar inte i stativet utom om man försöker vicka högtalaren).

Om jag bara hade en digitalkamera skulle jag skicka en bild på min barnsäkra OCH välljudande lösning.

/Fredrik
Det var nog dina inlägg jag läste på Topica

Jo fixa bilder det skulle vara kul att se

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00