selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 01:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
att bygga relationer med begjagande hysteriker är att lura sig själv. Att döma av dina uttalanden så kommer du jaga begat oavsett om du har 25 miljoner på banken.
Varför ska min handlare sitta och dema och fånle för folk som ändå kommer gå ut på internet och leta upp hur billigt en pryl har gått för och sen jaga upp ett ännu billigare pris från NoNameNisse i NoNameLand? Fullständigt sanslöst. Fullständigt sanslöst.
Min huvudpoäng står kvar, oavsett om klimax kostar 40.000kr ny så skulle folk vänta tills den kom begad om 5 år för att spara några kronor. Eller hur?
Nu får du SLUTA med dina oförskämdheter!
Jag köper nytt när det passar mig!
Om du dessutom läser mina inlägg inser du att jag har köpt mera nytt än de flesta här.
Att du inte har förståelse för de som inte kan (eller vill) lägga ut 40k på ett slusteg är rent pinsamt.

Jag kommer ihåg hur jobbigt det var att INTE ha pengar till en LINN utrustning, o förstår de som gör allt för att fixa ihop till sin anläggning... (tex köpa beg, jobba extra)
Jag hoppas jag har kvar den ödmjukheten tills jag dör.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
The Archangel wrote:
att bygga relationer med begjagande hysteriker är att lura sig själv. Att döma av dina uttalanden så kommer du jaga begat oavsett om du har 25 miljoner på banken.
Varför ska min handlare sitta och dema och fånle för folk som ändå kommer gå ut på internet och leta upp hur billigt en pryl har gått för och sen jaga upp ett ännu billigare pris från NoNameNisse i NoNameLand? Fullständigt sanslöst. Fullständigt sanslöst.
Min huvudpoäng står kvar, oavsett om klimax kostar 40.000kr ny så skulle folk vänta tills den kom begad om 5 år för att spara några kronor. Eller hur?
Nu får du SLUTA med dina oförskämdheter!
Jag köper nytt när det passar mig!
Om du dessutom läser mina inlägg inser du att jag har köpt mera nytt än de flesta här.
Att du inte har förståelse för de som inte kan (eller vill) lägga ut 40k på ett slusteg är rent pinsamt.

Jag kommer ihåg hur jobbigt det var att INTE ha pengar till en LINN utrustning, o förstår de som gör allt för att fixa ihop till sin anläggning... (tex köpa beg, jobba extra)
Jag hoppas jag har kvar den ödmjukheten tills jag dör.
Du läste uppenbarligen inte mitt inlägg. Vad jag hävdar är att om folk hittar klimax begade för 40.000 så säljer dom sin mormor för att köpa det. Men kostade dom 40.000 ny så skulle dom vänta tills dom kom begad.
Jag har full förståelse för att folk inte vill eller inte har råd att köpa slutsteg för 40.000, jag har inte slutsteg för dom summorna heller.
Men att begjagande hysteriker ska utnyttja ärliga handlare är både dumt och elakt. Ska dom inte handla där så ska dom ge FAN i att utnyttja dom, det förlorar vi ju alla på i längden då dom måste lägga ner till slut.
Vi hade ju ett inlägg nyss där personen i fråga förklarade att det var fullt ok att utnyttja handlaren för att sedan gå ut och jaga på nätet. Det håller inte i längden och är både oetiskt och oärligt.
Vart och vartannat inlägg handlar ju om beg och om vilket det gällande lägsta begpriset ligger på. Prisjagandet är en fråga som överskrider allt annat hos vissa. Har man inte intresse av att handla så ska man ge fan i att störa handlaren.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 01:59 
Site Admin
Site Admin

Vi har haft samma diskussion förr och kommit fram till samma sak - naturligtvis är det oerhört oförskämt att utnyttja sin handlare utan någon avsikt alls att köpa därifrån. För att undvika att stå och stampa på samma ställe rekommenderar jag en sökning i arkiven 8)

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 02:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, faktiskt! Nu vill jag säga ifrån. Sportis har helt rätt här!

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 02:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till Ärkeängeln:
Jag har läst dina inlägg, o du får ha vilka åsikter som helst men sluta provocera!
Hur tusan kan du skriva nedanstående mening då jag i inlägget tidigare just beskrivit att jag köpt Exotik.
Desutom vet ju du hur mina andra Linn prylar blivit köpta!
The Archangel wrote:
Att döma av dina uttalanden så kommer du jaga begat oavsett om du har 25 miljoner på banken.
Rätt låg debatt-teknik. Imponerar inte på mig.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 05:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tänkte hålla mig från att skriva nånting....men kan inte hålla mig från att tycka att man är en idiot om man betalar mer än man måste för nånting?

ärkeängeln...när du handlar bil tänker du på samma sätt? "support your local...."?

dummaste jag hört nånsin tror jag

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 06:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Till Ärkeängeln:
Jag har läst dina inlägg, o du får ha vilka åsikter som helst men sluta provocera!
Hur tusan kan du skriva nedanstående mening då jag i inlägget tidigare just beskrivit att jag köpt Exotik.
Desutom vet ju du hur mina andra Linn prylar blivit köpta!
The Archangel wrote:
Att döma av dina uttalanden så kommer du jaga begat oavsett om du har 25 miljoner på banken.
Rätt låg debatt-teknik. Imponerar inte på mig.
Ja det är ju du som ligger i topp när det gäller begjagande. Vart och vartannat inlägg handlar om hur du sett någon linnpryl till riktigt lågt pris nånstans ute på nätet, du är ju som ett levande ebay :). Så jag misstänker att du kommer fortsätta säga "undrar när det kommer begagnat" i tid och evighet.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 06:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
tänkte hålla mig från att skriva nånting....men kan inte hålla mig från att tycka att man är en idiot om man betalar mer än man måste för nånting?

ärkeängeln...när du handlar bil tänker du på samma sätt? "support your local...."?

Dummaste du hört nånsin säger du? Du läser inte dina egna inlägg eller?

Att köpa begagnat är en sak, att alltid fråga "när kommer det begagnat" är en annan. Visst, om man har snålt med kosing. Nog skulle jag slå till på begagnade solo om jag fick dom till ett överkomligt pris. Men för mig spelar det ingen roll om en solo kostar 40.000kronor ny eller 40.000kronor begagnat (nytt är iofs att föredra men för exemplets skull). Om solo skulle kosta 40.000 ny så skulle många här vänta tills dom kom begat "undrar när det kommer begagnat", men när nypris är 180.000 och en begagnad version skulle kosta 40.000 så skulle alla se det som ett klipp här och köpa. Det är den mentaliteten jag går emot. Att jaga begagnat har blivit viktigare än själva prestandan och musiken. Begjagandet har blivit en grej i sig.
Att sen utnyttja handlaren som du stöder är ju bara vidrigt.
Skulle jag köpa en bil skulle jag inte provköra hos lokala handlaren och sen börja jaga begagnat på nätet. När det kommer en ny bil på marknaden så är inte min första fråga "när kommer det begagnat".
Att inte betala mer än nödvändigt är en grej, att utnyttja handlare och slå ut dessa är en annan.
Folk verkar hellre köpa en begad karik för 20.000 än en ny genki för 15.000. Makabert.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 06:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Haakan wrote:

Dummaste du hört nånsin säger du? Du läser inte dina egna inlägg eller?

Att köpa begagnat är en sak, att alltid fråga "när kommer det begagnat" är en annan. Visst, om man har snålt med kosing. Nog skulle jag slå till på begagnade solo om jag fick dom till ett överkomligt pris. Men för mig spelar det ingen roll om en solo kostar 40.000kronor ny eller 40.000kronor begagnat (nytt är iofs att föredra men för exemplets skull). Om solo skulle kosta 40.000 ny så skulle många här vänta tills dom kom begat "undrar när det kommer begagnat", men när nypris är 180.000 och en begagnad version skulle kosta 40.000 så skulle alla se det som ett klipp här och köpa. Det är den mentaliteten jag går emot. Att jaga begagnat har blivit viktigare än själva prestandan och musiken. Begjagandet har blivit en grej i sig.
Att sen utnyttja handlaren som du stöder är ju bara vidrigt.
Skulle jag köpa en bil skulle jag inte provköra hos lokala handlaren och sen börja jaga begagnat på nätet. När det kommer en ny bil på marknaden så är inte min första fråga "när kommer det begagnat".
Att inte betala mer än nödvändigt är en grej, att utnyttja handlare och slå ut dessa är en annan.
Folk verkar hellre köpa en begad karik för 20.000 än en ny genki för 15.000. Makabert.
på nåt sätt känner jag mig inte så träffad eftersom jag iprincip aldrig är inne hos en linnhandlare....köpte tom min senaste pryl hos en...iofs begagnad men ändå :wink:

Quote:
man e ju korkad om man betalar mer än nödvändigt....

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 07:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Vart har du fått det ifrån?
Något säger mig att en statistisk undersökning saknas här. :shock: :wink:

Det är som nämnts tidigare, om handlaren "tar hand" om kunden och vårdar kund-säljarrelationen så har jag inga problem att köpa nytt eller begat av handlaren. När detta brister så känner jag som du Jan att den där ***** ska jag inte gynna.

Det kanske är så att det finns de som tycker att en begad Karik är bättre än en ny Genki och då får väl dessa betala exakt hur mycket som helst för den? Jag tycker att du skall rent ut sagt skita i vad andra köper och till vilket pris för det har du inte något med att göra. Eftersom du verkar gynna handlaren så kan du med gott samvete ignorera den privata begmarknaden.
Man undrar om du skulle köpa en produkt som är överprisad om man jämför med den privata marknaden bara för att gynna handlaren? Jag tror inte du skulle slänga pengar omkring dig i onödan, handlar det om någon tusenlapp så spelar det inte någon roll men börjar det bli flera tusenlappar då får nog handlaren behålla produkten.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 09:10 
Site Admin
Site Admin

Detta att stödja sin lokala handlare; en sida på saken är ju att de flesta som vill köpa en rejält bra (och dyr?) stereo kanske går till alla stans stereobutiker och kikar innan dem bestämmer sig. Om ni köper en ny bil, går ni endast till en butik eller flera för att få en uppfattning om några intressanta modeller från olika märken :?:
På samma sätt gör väl de flesta när de handlar hifiprodukter också, går till en Linnhandlare kanske, Hifiklubben finns i många större städer så man går säkert dit och tittar/lyssnar/pratar med säljare också. Kanske en tredje mer lokal stereobutik också, avslutningsvis en sväng på onoff/elgiganten kanske. Ingen räknar väl med att 100% som går till en Linnbutik faller platt på marken och aldrig mer tittar på ett annat märke :?: Även om de flesta här på forumet tycker Linn gör bra produkter så känner väl många 'svensson' knappt till märket... :?:

Går en kund till tre olika butiker innan den bestämmer sig så faller det sig ju ganska rimligt att minst två av butikerna inte får sälja någonting. Alternativet att man istället tycker att det inte är värt 30' extra för det bättre ljudet och man köper stereon på elgiganten finns ju också... då blir alla tre handlare utan köpare.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 09:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Att stödja sin Linnhandlare - Det är väl ingen social verksamhet
vi sysslar med.

Jag tror att begagnat och nytt inte står i motsats förhållande till varandra.
Ibland köper man nytt för att det inte finns begagnat, dom nya produkterna är mera prisvärda, snyggara, etc ,etc. Och ibland
begagnat för att pris-prestanda på beggat oftast är överlägset.

Jag tror inte att man kan se att handlarna är förlorare på att vi köper
begagnade Linn prylar eftersom vi håller intresset vid liv och kommer
kanske tillbaka senare för att köpa nytt. Förlorare blir dom när vi
överger Linn eller att lyssna på musik.

Jag ägnade timmar på High Fidelity i min ungdom då jag inte hade råd
med att köpa nytt. Men vilka gick jag till flera år senare när jag skulle
köpa ny anläggning - Givetvis High Fidelity. Dom hade investarat tid på
mig och jag kom tillbaka. Det är så det fungerar.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 09:37 
Den här debatten känner vi ju igen, sist den fördes har jag för mig att jag representerade The Archanges läger.

Det gör jag fortfarande.

Jag har förståelse för att det kan vara i princip omöjligt för vissa att handla nya Linn-produkter p.g.a. priset, men alldeles för ofta handlar det inte om nytt eller begagnat, det handlar om en hysteri kring känslan att få veta att man fått något billigare.

Det talas ofta om nytt vs begagnat. Jag har idiotförklarats för att jag t.ex. köpt en ny LP12:a istället för att handla en begagnad - den kostar ju tre gånger mer ny! osv. osv. Folk som gör såna uttalanden gör mig djupt bekymrad och besviken - särskilt när de vägrar förstå att jag anser mig ha gjort en bra affär.

Jag tycker Archangel sätter fingret på spiken när han beskriver problemet. Ett typiskt exempel är hur man totalt saknar koll på vad man får (obs: jag drar inte alla över en kam, men det förekommer ofta). En person går på en torgmarknad och får syn på en vacker vas. Vasens egentliga värde är $20 vilket personen inte vet om, och på prislappen står det $200. Han lyckas pruta ner den till $50 och är skitnöjd - egentligen helt utan anledning. En sån här gång hade det kanske varit klokast att inte köpa alls, men eftersom det blev så mycket billigare kan man ju inte stå emot.

Något jag noterat när jag jämför mina egna inköpsförfaranden med vissa av mina vänners (som köper begagnat) är att jag undersöker mycket noggrannare vad jag egentligen får för pengarna. För mig är produktens prestanda det så får mig att slå till, inte hur mycket billigare jag fick köpa den. Sen finns det självklart kombinationer av dessa två aspekter, men "prispressaren" köper ofta bara för priset och har egentligen inte jämfört mycket alls (kanske läst lite på forum och bildat sig nån sorts uppfattning av andra begagnatjägare).

Jag är glad sålänge det fortfarande finns folk som handlar nytt och gynnar sina handlare. Jag har själv handlat begagnat (på den tiden när jag inte hade någon inkomst), men nu på senare tid har det blivit uteslutande nyköp. Främsta orsaken är att nya prylar är så mycket bättre, jag vet att jag är enda ägaren, garanti, fantastisk handlarkontakt m.m.

Sen beklagar jag att det finns folk som alltid kommer att försöka "knäcka" mig i att köpa saker begagnat som låter bättre än mitt system. Jag är intresserad av att lyssna på musik och slippa oroa mig över prylarna (garanti, handlarservice osv). Det är roligare än att jaga prylar för bästa pris och söka på blocket/ebay/whatever en gång i kvarten för att hitta den där superdealen som alla på forumet kommer avundas mig för.

Sen vet jag att handlarrelationerna där uppe i norr inte alltid fungerat perfekt, men om ni fortfarande har lust att få en god handlarkontakt råder jag er att försöka besöka en annan butik, även om det kräver en biltur. Det kanske är värt det?

/ MC

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 09:42 
peal wrote:
Jag tror inte att man kan se att handlarna är förlorare på att vi köper
begagnade Linn prylar eftersom vi håller intresset vid liv och kommer
kanske tillbaka senare för att köpa nytt. Förlorare blir dom när vi
överger Linn eller att lyssna på musik.
Självklart är det så! MEN, till en viss gräns!

Om begagnatjagandet tar över kommer även trogna kunder riskera att falla ner i träsket. Utan att gå in på detaljer vet jag att det varit nära nerläggning för flera Linn-handlare i Sverige, enbart p.g.a. begagnatjägare som provlyssnat, lånat hem men aldrig handlat.

Så - även begagnade prylar håller intresset för Linn levande, men handlarna måste fortfarande få in sina pengar för att kunna vara kvar, och frågan är vad som händer på begagnatmarknaden om det inte finns några handlare kvar (dvs inga intäkter till Linn)...

Det handlar om sunt förnuft och en bra balans! Jag känner att begagnathysterin tar över mer och mer, och jag är rädd att systemet hamnar i obalans och att alla snart kommer stå och gapa över att det varken finns några handlare eller begagnade Linn-produkter att köpa.

Vi har alla ansvar. Det handlar om balans!

/ MC

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 09:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag tror inte att "begagnatjägarna" får Linn butiker att
slå igen. Om dom gör det beror på andra saker, som
tex Linns prispolitik med dyra instegssystem.

Begagnadmarknad har alltid funnits och kommer alltid
att finnas. Om man köper en Linn apparat begagnad
(hos en icke Linnhandlare) väcks intresset och nästa
gång man skall köpa något är det Linn som gäller och
då uppsöker man en butik.

Det finns alltid dom som försöker utnyttja systemet med
att provlyssna för att sedan köpa någon annanstans, men
det stora flertalet värdesätter nog den tid och engagemang man
får i en butik.

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00