Du hann mellan

.
Högst med kontroll har jag inte jämfört, men .. jag kan väl spekulera vidare, jag är bra på det

. Vi kan börja med basen. Rent teoretiskt, om du nu ska dela till sub any-who (och förhoppningsvis högpassfiltrera högtalarna), så behöver vi ju inte fundera på respektive kombatans utsträckning neråt, inte heller takten på avrullningen (portad vs sluten). Återstår Vd, hur mycket displacement tål basarna. Två Ninka-basar har större gemensam specad Vd än en ensam Katan-bas. Logiskt sett kommer dom vid samma volymer alltså ligga på en mindre procentuell andel av sitt max och därmed ha lägre distorsion. Fördel Ninka.
Men, "kontroll" är ju inte bara bas, om diskanterna i Ninka delas lägre än i Katan (vilket jag skulle ha sett till att göra om jag konstruerat dom eftersom D'appolito-konfiguration föreskriver det om man vill köra enligt hans teorier iaf) så kan det ju mycket väl vara så att man upplever Ninka som ansträngda tidigare än Katan.
Lite teorier iaf. Givet samma delningsfrekvens och branthet för diskanten i båda fallet så är det dock inget snack om att Ninka tål mer stryk.
Tillägg: vill man puncha sig sanslös så finns det förresten ett grundtips: Keltik och Keilidh (ibland kallade "mini-Keltik"). Båda tål
sanslöst med stryk innan dom ger upp. Keltik vinner förstås, men även Keilidh tål massor, och definitivt mer än dom flesta andra liknande högtalare.