selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Katan/Ninka nu igen :)
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

alltså nu verkar alla tala gott om katanarna...men är det nån som gett ninka en chans med 3 riktigt effektstarka steg såsom 5105 :lol:

menar alltså dom kanske kräver mer för att växa?

nu menar jag katan utan sub för att göra jämförelsen relativt lika pengamässigt sett...

ingen som provat ninka med substöd?

hmm ska iofs in å lyssna på highfidelity före jag bestämmer mig...men det vore kul med lite feedback före ja drar dit...

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 17:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kör mina ninka tillsammans med en audivector sub och har fått det att lira riktigt bra, delar suben lågt 50-60hz och det ger en helt annan botten till musiken.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 18:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har intresserat "lyssnat" på alla disskutioner som säger att man föredrar Katan framför Ninka, men har inte kunnat hålla med en enda gång. Jag har provlyssnat på båda, men tycker att Ninka drar det längre strået. Fast det är ju jag det...

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 22:13 
Jag körde Ninka med Sizmik ett par veckor innan jag fick mina Katan, och det lyfte helt klart Ninka! De lät mer detaljerade, tunedem blev ruskigt mycket bättre, särskilt på lägre ljudnivåer och det blev mer livekänsla/ös.

Jag har också drivit mina Ninka med såväl Majik, Classik, LK85 och 2250 och visst märks det stor skillnad när man får starkare slutsteg framför! Men Ninka funkar förvånansvärt bra med Majik/Classik/LK85! Där är Katan raka motsatsen... Den behöver slutsteg som LK140 eller starkare för att låta riktigt bra, gärna aktivt. Men då låter Katan (enligt min subjektiva mening) klart bättre än Ninka vad det gäller att framhäva känslan i musiken. Det är lättare att hänga med i melodierna och ryckas med av musiken. Men Ninka har klart mer baspotential, dock inget jag saknat med tanke på att jag har Sizmik.

Kort sagt: Med feta och välljudande grejer framför föredrar jag Katan, men med enklare (eller mindre välljudande) slutsteg skulle jag nog köra på Ninka. Med 5105? Testa Ninka! Tror att det kan bli en riktigt bra kombination, men den är nog stark nog för Katan också...

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 22:23 
Site Admin
Site Admin

Jag skulle rösta på Ninka i ditt fall, de känns mer allround med lite mer bas än Katan. Tycker Katan är lite tunna emellanåt men de är så snygga så det jämnar ut sig för min del.. :wink: Iofsig så lirar du ju på hfsl1 (stavning?) nu och de har väl ingen bråddjup bas heller men ändå..

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gospodin: du är långt ifrån ensam, även om Katan-anhängarna på detta forum är i blytung övervikt :). Själv tycker jag dom är mil isär, till Ninkas fördel, på ALLA plan (utom då ifall man har ett problemrum basmässigt och helt enkelt känner att hellre "inte alls" än okontrollerat bröl).

Dock så måste jag erkänna att dom första Katan-förespråkarna här fick mig att tänka "hur faen lyssnar ni?", nästa "hmm dom förökar sig", och dom sista "nämmen ärligt, var paret jag lyssnade på trasigt eller nåt? Kan inte stämma detta..".

Jag ska ge Katan en ny chans vid tillfälle.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 00:15 
Site Admin
Site Admin

Intressant hur det svänger det där...vi har nästan haft lite 'perioder' på forumet på det viset. För ett tag sen var alla Ninka-tokar med typ en ny Ninka-ägare varannan vecka nästan ;) Sen blev det Katan...
Och Klout också då, fast Klout har nog varit en lika lång period som forumets existens 8)

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 00:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan det bero på vad man lyssnar på för typ av musik...?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JAg var i valet och kvalet men efter fått aktiva filter till mina Ninka så får dom stanna ett tag till iallafall.
Ska låta dom få ett tredje steg innan jag byter högtalare :D

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Jag skulle rösta på Ninka i ditt fall, de känns mer allround med lite mer bas än Katan. Tycker Katan är lite tunna emellanåt men de är så snygga så det jämnar ut sig för min del.. :wink: Iofsig så lirar du ju på hfsl1 (stavning?) nu och de har väl ingen bråddjup bas heller men ändå..
alltså hfls-1 går en bit under 40hz beroende på avstämming, så det e djupare än både ninka å katan...men jag slipper gärna den där sista oktaven från högtalarna...allt under 60 får gärna subben ta :)

men om man skulle jämföra vilka som pallar med att spela högst med (starkast för er ordmärkare :D ) vilken av dom pallar mer?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I decibel räknat kan Ninka ge betydligt fler, men då dom säkert skiljer sig åt vad gäller hur diskanten delas så är det ju inte omöjligt att Katan är tåligare räknat på när "det börjar låta ansträngt". Men jag tvivlar på det.

Personligen tycker jag nämligen gränsen för hur högt man kan spela går vid när det hörs att nånting börjar bli ansträngt - inte när basarna slår igenom. Huruvida det är diskanten eller slutstegen som hörbart ger upp först har jag ingen aning om.. jag hoppas det är diskanten för annars talar det ju för dyra slutstegsuppgraderingar :).

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
I decibel räknat kan Ninka ge betydligt fler, men då dom säkert skiljer sig åt vad gäller hur diskanten delas så är det ju inte omöjligt att Katan är tåligare räknat på när "det börjar låta ansträngt". Men jag tvivlar på det.

Personligen tycker jag nämligen gränsen för hur högt man kan spela går vid när det hörs att nånting börjar bli ansträngt - inte när basarna slår igenom. Huruvida det är diskanten eller slutstegen som hörbart ger upp först har jag ingen aning om.. jag hoppas det är diskanten för annars talar det ju för dyra slutstegsuppgraderingar :).
alltså jag menar förstås vilken man kan spela högst med oansträngt... :D distortion är jag verkligen inte ute efter...ej heller baskonsgenomslag :lol: jag gillar höga volymer med god kontroll

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Litet tillägg: Ninka går ner till 38Hz aktivt och även om den aktiva EQ'n som ingår i aktiva filtrena troligtvis är implementerad som ett hög-Q-högpassfilter så tror jag inte avrullningen neråt är uppe på samma branthet som för en portad burk - dvs det borde vara mer bas i Ninka än en portad burk med 38Hz avstämningsfrekvens.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du hann mellan :).

Högst med kontroll har jag inte jämfört, men .. jag kan väl spekulera vidare, jag är bra på det :P. Vi kan börja med basen. Rent teoretiskt, om du nu ska dela till sub any-who (och förhoppningsvis högpassfiltrera högtalarna), så behöver vi ju inte fundera på respektive kombatans utsträckning neråt, inte heller takten på avrullningen (portad vs sluten). Återstår Vd, hur mycket displacement tål basarna. Två Ninka-basar har större gemensam specad Vd än en ensam Katan-bas. Logiskt sett kommer dom vid samma volymer alltså ligga på en mindre procentuell andel av sitt max och därmed ha lägre distorsion. Fördel Ninka.

Men, "kontroll" är ju inte bara bas, om diskanterna i Ninka delas lägre än i Katan (vilket jag skulle ha sett till att göra om jag konstruerat dom eftersom D'appolito-konfiguration föreskriver det om man vill köra enligt hans teorier iaf) så kan det ju mycket väl vara så att man upplever Ninka som ansträngda tidigare än Katan.

Lite teorier iaf. Givet samma delningsfrekvens och branthet för diskanten i båda fallet så är det dock inget snack om att Ninka tål mer stryk.

Tillägg: vill man puncha sig sanslös så finns det förresten ett grundtips: Keltik och Keilidh (ibland kallade "mini-Keltik"). Båda tål sanslöst med stryk innan dom ger upp. Keltik vinner förstås, men även Keilidh tål massor, och definitivt mer än dom flesta andra liknande högtalare.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 10:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

om jag bara får låna tråden lite...hur är det med delningen på espek egentligen? Elementet som agerar både bas och mellanregister på katan är bara mellanregister på espek. Spelar det hela vägen så djupt det går eller är det delat neråt? vid aktiv drift alltså...

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00