selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Strannas tråd om dålig diskant fick mig att plocka upp en platta ur samlingen som legat ospelad många år. Anledningen har varit att jag bara tyckt att det bara har "skramlat" om denna skiva. Detta visade sig bero på att jag spelat den på fel utrustning (Pro-ject).

Detta måste vara en av väldens absolut bästa live-inspelningar. De två första låtarna, Highway star och Child in time, är så bra att gåshuden lägger sig i flera lager på ben och armar.

Släck ner i lägenheten, vrid upp volymen och upplev Deep Purple live. Detta är sjukt bra :!:

Last edited by fredde on Fri Dec 16, 2005 16:19, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min favve är när Gillan sjunger ikapp med Blackmore's gura.
Det gjordes av DP o har väl aldrig gjorts av någon annan...

Det ska finnas en specialutgåva av japan turne´n som är på 3 plattor (finns på CD med) men samtliga inspelningar dvs alla outtakes
Någon som har den?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Jo, Yngwie Malmsteen och Joe Lynn Turner har gjort nästan exakt samma sak live. Dvs nästan exakt samma melodier som på denna skiva.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Jo, Yngwie Malmsteen och Joe Lynn Turner har gjort nästan exakt samma sak live. Dvs nästan exakt samma melodier som på denna skiva.
Kunde ge mig sjutton på att Y har kopierat detta med...
Inge fel på Y, men han är inte Blackmore.

Om man tittar på spelkunnande (hur det mästrar instrumenten), samspelthet i gruppen, förmåga att göra låtar - finns det några som kan mäta sig med Purple?

Är det någon som vet om de improviserade på scen eller om det var inövat? Låter ju som jazzimprovisationer... dvs de har en melodi de utgår ifrån...
Har dock inte hört något annat som är SÅ tight - makalöst :shock:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:26 
Om man tittar på spelkunnande (hur det mästrar instrumenten), samspelthet i gruppen, förmåga att göra låtar - finns det några som kan mäta sig med Purple?
Tveksamt... Helhetsupplevelsen med DP är total, det är helt enkelt inte enskilda artister utan en grupp. Tight var ordet!

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Liveskivan från 1988 , Nobodys perfect innehåller några gobitar, särskilt vissa improvisatons stycken, men håller (i mitt tycke) långt ifrån samma klass som Made in Japan (1972).

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Tveksamt... Helhetsupplevelsen med DP är total, det är helt enkelt inte enskilda artister utan en grupp. Tight var ordet!

/ MC
O det som är unikt är att alla dessa viriutoser KUNDE samarbeta o få det att låta så samspelt. Annars är det ju en/två som brillierar i en grupp o övriga kompar.
iof var Richie lite "knusslig"...
O som jag avhandlat tidigare, såg dom i Stockholm tidigt 80-tal o efter SÅ pass långt uppehåll - kanonsamspelta. imponerande

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan tänka mig Made in Japan på dina Keltik Sportbilen. Oj, oj ,oj, oj... :P :twisted:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Kan tänka mig Made in Japan på dina Keltik Sportbilen. Oj, oj ,oj, oj... :P :twisted:
"leeer"
Även om jag bara ÄLSKAR Keltik förmåga att återge scenkänsla på hög volym, så räcker det BRA med aktiva Isobarik (ägt 2 par) o antagligen är det tillräckligt ösigt tryck på alla aktiva burkar/sub med. (har lite svårt för subbar dock)

Men man ska komma ihåg att Keltik är mer ös än finlir...
Passar inte alla :wink:
Nyare burkar kan säkert låta snyggare.

Någon som har en länk till en DP hemsida? skivor, konserter, kul att veta...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Kunde ge mig sjutton på att Y har kopierat detta med...
Inge fel på Y, men han är inte Blackmore.

Är det någon som vet om de improviserade på scen eller om det var inövat? Låter ju som jazzimprovisationer... dvs de har en melodi de utgår ifrån...
Har dock inte hört något annat som är SÅ tight - makalöst :shock:

Om jag fattade dokumentären rätt så var det tydligen så att de mer eller mindre hadde lite enkla riff de utgick ifrån och sedan byggde vidare på.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Made in japan är somm sagt troligen världens bästa liveplatta, har vid ett flertal tillfällen utnämnts till världens bästa hårdrockslive.

Plattan har tyvärr lite sidospår iform av the mule fast Ian´s trumsolo på det lilla trumsetet går inte av för hackor.

Lyssna på solo nummer 2 på highway star så hör ni att Bon Jovis debutplatta har en låt som bygger helt på det solot.

Nobodys perfect skulle jag kanske ge en tvåa i betyg, men en sak är kul när dom kommer in på jesus christ superstar.

Ang plattan med de tre konserterna finns den på en trippelcd som heter Live in Japan men inte ens den innehåller samtliga spår utan man får komplettera med made in japan remastern men inte ens då tror jag man har samtliga spår.
PÅ Live in japan finns en bra version av speed king bland annat som är bland det bästa jag hört.
Made in japan heter förresten live in japan i just japan, har även den som har ett annat omslag men med samma låtar.

Köpte just live in paris från -75 som jag avhandlade i en annan tråd och den är bitvis otroligt bra.
En annan goding är califonia jam från -74, se den på video/dvd och ni förstår storheten i purple.

Nån som behöver mer info? :D

Finns ju deras officiella hemsida samt en del mindre officiella.

http://www.thehighwaystar.com/

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fy tusan - Helgen räddad! Vad mycket kul info på den hemsidan TACK :!:
O en del tråkig... då jag sålt en del vinyl som står som rariteter...arghhh :cry:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Made in japan är somm sagt troligen världens bästa liveplatta, har vid ett flertal tillfällen utnämnts till världens bästa hårdrockslive.
Made in Japan är en riktigt riktigt bra platta, tack för påminnelsen föresten, den spinner medans jag skriver detta, men världen bästa liveplatta - nix filipix - den platsen innehas av Live at Leeds med The Who imho. Brukar nämnas som den enskilda platta som fått flest hobbyband att börja lira. För en gång skull låter även CD remastern kanon så alla kan njuta maximalt av den - innehåller dessutom 14 kanon låtar från konserten jmfrt med 6 på den alldeles för korta originalvinylen.

Rocka på
Carl

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den är väl heller inte så illa men tyvärr inte på min topp :D
Ang utmärkelserna vi snackade om kan jag inte på rak arm säga vilken eller vad som utnämnt made in japan till värdens bästa hårdrockslive utan det är bara sånt jag läst under min 20 åriga purple karriär.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
men världen bästa liveplatta - nix filipix - den platsen innehas av Live at Leeds med The Who imho. Brukar nämnas som den enskilda platta som fått flest hobbyband att börja lira
det kan mycket väl stämma då man lättare kan identifiera sig men who = Bra ös, inte så bra timing o ganska enkla riff...

MEN - Kommer ihåg när jag var ung o skulle härma Deep :oops:
Man insåg snabbt att Richies gitarrspelande var bara att lägga ner, o pace hantering av baskaggen omöjligt (trots trummis själv har jag aldrig listat ut hur fasiken han kan spela som han gör).
Lord på hammond... lycka till...
Glovers basgångar?? o gillans sång, ursch vad SVÅÅRT.
Who är ju lätt (nåja.. relativt DP) att köra covers på :wink:
Man hör inte så många covers av DP, undra varför :wink:

Ingen kritik mot Who, gillar dom skarpt - med inte är det som DP heller :D

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00