selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 21:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 813 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 11, 2017 02:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nu tillbaks i denna tråd,ni som följt mina förehavanden i villatömningstråden vet att jag haft det minst sagt slitigt ett tag.
Vill ta tillfället i akt att även här tacka för den förståelse jag fick,både i tråden samt via PM.Det bidrog definitivt till lite extra energi som gjorde att jag och min kompis klarade uppgiften....STORT TACK.

Jag och min kompis var ute och åt ikväll,första gången vi träffades sen i måndags då vi blev klara med tömningen,båda två kände fortfarande av sviterna efter tömningen.

Nu ngt intressantare,imorgon kör vi ett "Second opinion" på det vi lyssnade på för ca 14dgr sen.Vi kommer även att ta med en toppspec 12'a som ska konverteras om lite grann för en jämförelse.

Vad som ska göras återkommer vi till,mao får vi hålla er på halster ett tag till....men inte så länge ;-).
Som ngn sa tidigare i tråden, "det är era upplevelser som ni upplevde,vi vet ju inte då inte vi var där".
Ska bli intressant att höra om dessa upplevelser kvarstår,sen får ni veta.Kvarstår dom har vi nog mkt att ventilera/fundera över samt diskutera här.

Vi som deltar är undertecknad som är en Linntok sedan 1983,fanatiskt noggrann med allt och alla detaljer.Haft och petat i det mesta vad gäller Linn samt även mkt annat....bla olika rörsystem.

Pekka71,minst en lika fanatisk tok som inte drar sig för att åka 100-150 mil enkel väg för att lyssna,har varit hemma hos över 100 st Sellerilister över landet och lyssnat.För honom finns ingenting som är för besvärligt för att testa en teori,samt ett av de bättre lyssningsöron jag stött på.Också haft och lyssnat på det mesta.

En hitrest Linnhandlare (vill vara anonym) var med också vid första lyssningstillfället.Vid det tillfället var vi alla överens i vad vi tyckte.

En vän utanför Linnsvären men van lyssnare och en analogfreak utan dess like.....extrem i det fallet.

En annan musikvän,mkt erfaren har redan klivit in på den väg som vi föredrog vid första lyssningstillfället,kan tyvärr inte delta men jag hade ett längre samtal med honom idag (fredag).

Nåväl,det blir spännande imorgon och kanske lite omtumlande......vi får se,sen även ni.
Hur som helst så blir det ju våra upplevelser som vi kommer redovisa,det var därför jag lite kort presenterade oss,om än vi kanske är lite kända här iaf ;-).
Vi är iaf inga nybörjare ;-) :-).

Over and Out.....

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Foundation First wrote:
...
Vad som ska göras återkommer vi till,mao får vi hålla er på halster ett tag till....men inte så länge ;-).
Som ngn sa tidigare i tråden, "det är era upplevelser som ni upplevde,vi vet ju inte då inte vi var där".
Ska bli intressant att höra om dessa upplevelser kvarstår,sen får ni veta.Kvarstår dom har vi nog mkt att ventilera/fundera över samt diskutera här. ...
Ja, det blir spännande att se vad det är ni upptäckt. Vi är nog flera som är nyfikna och ursäkta oss om vi varit lite otåliga!

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 12:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Inga problem,jag hade också varit otålig att få veta,det var därför jag la upp Villatömningstråden så ni skulle förstå att jag var liiiiiiiite upptagen.
Att jag sen fick mkt stöd/energi från den tråden var bara en bonus.

Nu är vi på plats så "racet" har börjat :-).

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 16:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ok grabbar på vilken twitter kanal kan man läsa vad som händer, och vad ni kommer fram till :D

Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 18:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det är nog så bra att dom inte har tid att skriva.

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 18:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jo lyssningen och diskussionerna har nog prio 1, jag skulle inte heller ägna mig åt något annat, men jag kan tänka mig att det spelas på hög volym. Jag tycker jag får utslag på seismografen här uppe i Haparanda. :D

Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 20:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ja vad säger man,intrycken från första lyssningen för 14 dgr sedan kvarstår,vi var alla rörande överens.Har nyss pratat med den musikvän som jag presenterade sist och som tyvärr inte kunde delta,det är han som är upphovsman till detta.
Det var vid en lyssning hos en privatperson i Stockholm som poletten trillade ner för honom,han får väl presentera sig själv men kan säga så mkt som att han köpte sin första Naim Nait 1983 och har också haft det mesta.
Det var honom och en kille till jag kallade ihop på ett första möte hösten 1994 för att bilda Musik o Hififöreningen ÖRONVAX.

Vi är nog alla lite konfunderade och samtidigt tagna,det går liksom emot det vi "tror på".Har sagt att vi alla som var med inklusive ej närvarande upphovsman får hjälpas åt att beskriva/förklara,samtidigt är det sanslöst kul med tanke på det musikaliska eller Stampa Takten om man så vill ;-).

Måste ha lite mat nu,det har blivit mest musik o bullar idag :-),men jag återkommer......

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finnes någon tidplan för den nu väldigt efterlängtade nedkomsten av herrarnas slutsatser? Det här är ju f-n värre än väntan på GoT 7.... :D

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske blir "anti(linn)klimax"... :P

/mvh

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan bara meddela att en av mina grejer kommer bli till salu, inte för att den är dåligt men för att ibland måste man följa sin känsla av vad som ger en mer musikalisk glädje, nu hade man kunnat hoppats på att det här bara gällde min setup, dock är det samma röda tråd som går genom Lp12' system som spelar perfekt men utan den sista glöden, kan igentligen inte gnälla på tidigare setup, dock finns en stor skillnad med dagens setup, vilket gör att jag förstår varför Lp12 stod överst på mångas önskelista

Många kommer tycka att våran slutsats är helt uppåt väggarna, dock så ljuger inte mina öron, kan även inflika att min 12'a var på justering hos Tonläget för ca 1 år sen, ja jag satte mig i bilen och åkte Boden-Göteborg för att få min 12'a skruvad , då jämförde vi med en 12'a med kristal/urika, min 12'a var sämre men inte så långt efter den i stort sett toppade 12'an så när som pickupen

Kommer mera......

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 23:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Linncredible wrote:
Finnes någon tidplan för den nu väldigt efterlängtade nedkomsten av herrarnas slutsatser? Det här är ju f-n värre än väntan på GoT 7.... :D
:-) :-) :-) :-) :-) :-)..... Skrattade så jag nästan pinkade på mig då jag läste detta inlägg.

Förra lyssningen för 14 dgr sedan så bestod systemet av en Majik LP12'a med en Akito 3 tonarm,puppa AT 95,Majik DSM ny,Majik 140 högtalare samt den del ingen lyckats gissa rätt på.......

Ni gissade på allt annat men den saknade delen var en......håll i er,Recappad Lingo 1 med borttaget nätfilter.
Detta utfört av Darren på Class A i England,det var alltså motorstyrningen som var den saknade delen :-).
Jag beskrev ju i första inlägget i denna tråd hur vi upplevde detta system,kan repetera lite.....det var Driv,Attack,Energi,Dynamik,Timing.
En Stampa Takten-Feeling som det var mkt länge sen som vi upplevde på den nivån,sanslöst kul.

Vi var samma gäng som idag,dvs även en hitrest Linnhandlare,och alla var vi rörande överens om vad vi upplevde.
Den recappade Lingo 1'an med borttaget nätfilter tillförde ngt i detta förhållandevis enkla system som ruskade om alla begrepp.Det lirade musik med ovan beskrivna 5 förtecken så man fick hålla i sig i soffan.
Det var faktiskt j-vligt svårbegripligt,vi lindade in oss i tekniska diskussioner vad det kunde bero på,en "gammal Lingo",om än recappad med borttaget nätfilter.Vad är det som händer mm mm,ja ni förstår frustrationen,förvåningen,misstron.....men även glädjen....YES, STAMPA TAKTEN äntligen.

Fortsättning följer.....

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spännande. Hade tänkt lämna en kommentar till Pekka71 med en gissning att det är Radikal som kommer avyttras. Följande inlägg på Audio Asylum är från 21/11 2008 och där man jämför en Lingo 1 (med borttaget nätfilter) med Lingo 2:

"I've got both modded Lingo I (Nov.'90) and brand new Lingo II ( Aug. '08 ) 
I did AB them at the dealer but I decided to see how it is in my own rig. 

You are right about even when I plugged in a stock Lingo II on a separate cct. its fault did not go away. Actually, to my ears, it was worse than plugged into the same main. 

However, the original poster's observation of the Lingo II is pretty spot on. It does have a lower noise floor, blacker backgrounds with a better note decay. And brings out more midrange. A perceived sense of flow and pacing of the music are improved over the modded Lingo I. The Lingo 2 sounds more refined and sophisticated comparatively. 

What I am struggling with, in my system, is that timing is somewhat messed up. I no longer have the bass groove I get from the Lingo I. The note delivery is not exactly precise albeit it added more air on top. 

I have to disagree with your Linn dealer that there is no difference between the two. There was clearly an audible difference to my ears. At the dealer, even a non Linnie friend noticed it straight away. 

Peeking inside of both units, it looks to be like a basic circuit hasn't changed. But with many components/parts changes inside and outside, I'd expect them to sound different. Rather, I'd think that it's impossible to sound exactly the same. Altho essentially, they both still sound like a Linn component. 

Regarding the modding an old Lingo, ( mine is a '90 vintage ), depends on the age, taking out the filter is a real royal pain in the arse. They were actually encased in epoxy and it had to be slowly chipped away so that wiring won't be messed up. Neat and clean job is harder to do than I ever imagined. I was told that newer models are easier. 

I thought that the modification was only relevant to those who run Naim amps. 

I am not giving up on a Lingo II yet and see what happens when I put in a PowerLine. Failing that, I might have to remove the filter again. 

The improvements that the Lingo 2 brought was valid so it might worth a shot. 
But as it stands, my filter-less Lingo I went back in service for now"

Är det samma upplevelse som ni fick??

/mvh

PostPosted: Sun Mar 12, 2017 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Foundation First wrote:
..vi lindade in oss i tekniska diskussioner vad det kunde bero på,en "gammal Lingo",om än recappad med borttaget nätfilter.
Finns det några jämförelser med Lingo2, också med borttaget nätfilter?

/ B

PostPosted: Sun Mar 12, 2017 01:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Foundation First wrote:
..vi lindade in oss i tekniska diskussioner vad det kunde bero på,en "gammal Lingo",om än recappad med borttaget nätfilter.
Finns det några jämförelser med Lingo2, också med borttaget nätfilter?

/ B
Inte ngt jag hunnit kolla,kanske torig har ngn koll på det.Däremot vet jag att Darren (Class A) har recappade och filterlösa Lingo 1 för direktleverans.

PostPosted: Sun Mar 12, 2017 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta är ju mycket intressant! För egen del bytte jag ut en 20 år gammal, tidig Lingo 1 mot Radikal och Radikal 12:an går att få till riktigt bra, men det kräver en del petimeterjusterande med nåltryck och anti-skating. Att den utbytta Lingo'n säkert var negativt påverkad av ålder gjorde säkert sitt till för att garantera att ersättaren skulle smyga in utan kritik.

Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 813 Next

All times are UTC+02:00