Hej
Det här med nätverk är ju något där jag mellan varven tycker mig begripa lite mer, men sen kör man fast… och det verkar jag har gjort nu.
Jag har ett nätverk där Netgear-router med integrerad wifi AP är kopplad med kabel till Netgear switch. ADS och ReadyNAS Duo är kopplade med kabel till switchen. Datorer, IPAD och smartphones kommunicerar via wifi med routern/AP. Tämligen ordinär uppsättning m a o. (Alla grejer ligger på samma subnet, 192.168.1.X.) Allt funkar bra, t ex är det inga problem att styra ADS via IPAD och spela musik streamad via Twonky Media Server från NAS:en.
Nu till problemet: det inte går att se vare sig switchen eller nasen från en dator som ansluts trådlöst till routern. Inte ens Netgears RAIDar utility (som används för att upptäcka NAS:ar på LAN) ser någon NAS. När jag däremot ansluter datorn med kabel till routern så syns NAS:en (dvs RAIDar ser den, det går att komma åt dess admin gränssnitt via dess ipnr i IE, går att se filer och mappar på NAS:en i windows explorer etc).
Jag har slitit mitt hår över detta, men fattar inte vad det handlar om. Nån som har nån idé om vad det kan vara som gör att switch och NAS är osynliga från dator via wifi men syns när man ansluter via kabel?!? Alla idéer mottages mycket tacksamt…