selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 01:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jun 11, 2014 20:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Sep 07, 2006 11:45
Posts: 27
Location: Göteborgsområdet
Är det någon som har gjort jämförelser? Är speciellt intresserad av att höra om någon har testat Svenska Supra's signalkablar, men givetvis alla jämförelser är intressant att höra åsikter om.
Är mest intresserad av att höra åsikter om balanserat kablage och i längder > 3M. Givetvis också då jämförelser lång VS kort kablage.
Finns ju även en del som löder sina egna, eller åtminstone har försökt. Hur har ni tyckt er lyckats?

Också intressant att höra åsikter om kontaktdon av olika fabrikat. Någon som vet om Linn själva tillverkar de kontaktdon som saluförs under Linns namn? Har själv svårt att tro det, men inget är ju omöjligt här i världen?!? :roll:


Top
   
PostPosted: Wed Jun 11, 2014 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag har jämfört Linn Silver balanserad mot en uppsjö kablar för studio/PA och Linns kablar har varit allt ifrån mycket bättre till bedövande mycket bättre. Jag har dock inte jämfört direkt mot några andra hifikabel-märken.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 11, 2014 23:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Sep 07, 2006 11:45
Posts: 27
Location: Göteborgsområdet
HCL wrote:
Jag har jämfört Linn Silver balanserad mot en uppsjö kablar för studio/PA och Linns kablar har varit allt ifrån mycket bättre till bedövande mycket bättre. Jag har dock inte jämfört direkt mot några andra hifikabel-märken.
"uppsjö kablar för studio/PA" , är du i branschen sas? Nyfiken eftersom du skrev "studio/PA" :-)
Var jämförelsen relevant prismässigt sett? Kommer nu ihåg att jag själv för länge sen tog en 6M "no-name" mic kabel och jämförde och silver knockade ju den givetvis fullständigt. Men en sådan pris orättfärdig jämförelse tycker jag inte är relevant. Skulle tippa att den mic kabeln betingade ett pris av max 300kr.

Men visst jämförelsen är ju relevant till viss del, jag menar det är ju åtminstone en jämförelse....
Ja du förstår vad jag menar?
Var det nåra "erkända" grejer, eller på samma nivå som jag gjorde?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Jag tror inte du kommer få några svar här annat än att Linn är bäst. Kolla kanske på andra forum där det inte är lika märkesbundet. Finns säkert både bättre och sämre kablar.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag vet några handlare som använder Mogami och bättre än Linn Silver. Samma typ som Linn använder i sin Tonarmskabel

Jag tycker att Linn Silver är lite bättre, men veta man vart man kan beställa dem går det att få dem rätt rimligt. Jag valde dessa till mina aktiva bakhögtalare, jag kommer inte helt ihåg men det är rundt 15-17m kabel till den bak högtalare som är längst bort.....

Jag har inte hört nån kabel i priset rundt va Linns Silver kostar som jag tyckt varit bättre. Går du på dyrare märkeskablar är det inte omöjligt att hitta något bättre. Samma med strömkablar, men jag skulle inte leta och lägga pengar på det om du inte har ett Topp klimax system.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 12:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Sep 07, 2006 11:45
Posts: 27
Location: Göteborgsområdet
> Comstedt, blev inte riktig klar där. Menar du att du valde Linn silver eller mogami till bakhögtalarna?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 12:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jul 20, 2005 12:42
Posts: 222
Location: Göteborg
Linn har vid demonstrationer använt sig av Nordost om jag inte missminner mig. Osäker på om det var signal eller ht- kablar.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 12:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Sep 07, 2006 11:45
Posts: 27
Location: Göteborgsområdet
> Ringhelm, Nordost? Hade aldrig hört tals om dem. Tackar för inlägget. Intressant att Linn körde på ett annat fabrikat. Synd att du inte kommer ihåg exakt till vad och vilken serie, jag menar det är ju inte saft & kakor direkt :lol: :o :shock: ..... "Signalkabel 1 m par RCA eller XLR, 36 000 kr ".....

Vill återigen betona att det vore fint om vi kunde hålla oss hyfsat relevanta i inläggen.
Ta det inte på fel sätt bara Ringhelm? alla inlägg någorlunda runt topic är ju givetvis jätteintressant.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 12:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Sep 07, 2006 11:45
Posts: 27
Location: Göteborgsområdet
Någon som har några åsikter om själva kontaktdonen?


Top
   
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Gamla RCA kabeln med gamla kontakten var bättre än nya rca kontakten (tycker jag)


Top
   
PostPosted: Thu Jun 12, 2014 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Ringhelm wrote:
Linn har vid demonstrationer använt sig av Nordost om jag inte missminner mig. Osäker på om det var signal eller ht- kablar.
Det var inte Linn utan en amerikansk Linn-handlare om jag minns rätt.

/Erik


Top
   
PostPosted: Fri Jun 13, 2014 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
L.A. wrote:
> Comstedt, blev inte riktig klar där. Menar du att du valde Linn silver eller mogami till bakhögtalarna?
Jag valde Mogami, till 2 bak högtalare då det är rundt 30m kabel och jag fick beställt dem billigt(jämfört med Linn). De som levererar kablar till studios och liknande tar inte så mycket betalt för dem

Vi Linn handlare skulle de koste som silver har jag för mig.

Jag tror det skulle nog kosta en 8-10k mer för Linn silver i de längderna. Och frågan är om det hade vart värt det...


Top
   
PostPosted: Fri Jun 13, 2014 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
L.A. wrote:
HCL wrote:
Jag har jämfört Linn Silver balanserad mot en uppsjö kablar för studio/PA och Linns kablar har varit allt ifrån mycket bättre till bedövande mycket bättre. Jag har dock inte jämfört direkt mot några andra hifikabel-märken.
"uppsjö kablar för studio/PA" , är du i branschen sas? Nyfiken eftersom du skrev "studio/PA" :-)
Var jämförelsen relevant prismässigt sett? Kommer nu ihåg att jag själv för länge sen tog en 6M "no-name" mic kabel och jämförde och silver knockade ju den givetvis fullständigt. Men en sådan pris orättfärdig jämförelse tycker jag inte är relevant. Skulle tippa att den mic kabeln betingade ett pris av max 300kr.

Men visst jämförelsen är ju relevant till viss del, jag menar det är ju åtminstone en jämförelse....
Ja du förstår vad jag menar?
Var det nåra "erkända" grejer, eller på samma nivå som jag gjorde?
Jag har testat så många kablar att jag tappat räkningen, men precis som du antyder eller undrar. Linn:s kablar har varit dyrare än de andra. De Mogami jag provat har varit rätt mediokra, men bland de bättre kablarna. Gotham har dock varit bäst (förutom Silver då), lite olika varianter, men alla har varit bättre än övriga fabrikat. Jag har ännu inte testat någon av Gothams dyraste. Eftersom jag behöver bortåt 100 m kabel så är inte Silver eller andra lika kostsamma kablar aktuella av kostnadsskäl (just nu). Det är dock ingen tvekan om att Silver är i en klass för sig (både för linje-nivå och som mikrofonkabel) - ja, av de jag provat...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited