nisseman wrote:
Kul!
Berättade Linnmammen något speciellt?
Jag kom ju aldrig iväg igår...

Njae... Lite bakgrund, att han arbetat i 9,5 år på Linn, fick jobbet efter att ha stegat in på kontoret och berättat att han ville arbeta med bland annat fasförskjutningsproblematiken i högtalare. Vid förfrågan hur han hade tänkt sig detta svarade han "ingen aning, det är detta jag vill utforska" - och då fick han jobbet
Han berättade också att Exakt-systemet inte korrigerar för rummets brister utan snarare anpassar högtalarna efter rummets dimensioner, högtalarplacering osv. Dessa data matar man in innan beräkning i systemet så det handlar inte alls om att med mätmikrofon justera tex frekvensgången vid lyssningsplatsen eller något sorts medelvärde vid ett antal mätningar runtom i rummet. Och det är jag tacksam för, har aldrig hört ett sådant system låta bra.
Frekvensgång är en (1) av de parametrar som justeras i Exaktsystemet, men även fas-skift, övergångsfrekvenser och liknande. Det hela baseras dels på den kartläggning av rummet som görs, dels på de individuella variationer som finns i varje element. Dvs varje element som tillverkas mäts och all data läggs i en databas. I förlängningen kan man alltså tänka sig att Linn kan uppdatera mjukvaran för tex delningsfiltren direkt via nätet och att man inte behöver släpa sina burkar till ÅF.
Överhuvudtaget var det en ganska teknisk demonstration/diskussion (och som många missade eftersom de gick innan herr tekniker kom - någon som minns vad han heter?) på ett sätt som kändes ovant i Linn-sammanhang. Lite uppfriskande för jag har haft på känn att Linns grejor inte konstrueras efter någon sorts "lyssna & tyck" även om lyssningen naturligtvis har en stor plats i utvecklingen.
/ B