selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: HF ikväll
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Vem mer kommer gå för att lyssna på Exakt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag kommer.
Om än lite sent.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 17:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
Å ja med!

Undras hur ni ser ut!

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 17:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
Nedrans!
Kalle ringde precis, högtalarkillen har fastnat i ovädret på Londons flygplats, så det blir inget ikväll!

:-(

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Bra med snabba besked. Jag som tänkte bära en röd nejlika i skjortslaget så jag skulle bli igenkänd.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 17:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
:-o

Nu ringde Kalle igen!
Högtalarkillen (Bill?) tror att han dyker upp efter 21, så det blir ett event ikväll iaf!

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Det blir absolut ett event ikväll, frågan är hur/vad. Grejorna finns väl på plats gissar jag, de tar man väl knappast med sig på flyget. Jag ser fram emot aftonen i vilket fall som helst, ska bli intressant att jämföra med Digital Interior från förra veckan.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Thu Dec 05, 2013 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Glöm inte att avlägga en rapport här efteråt! :D


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Fri Dec 06, 2013 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Det var en intressant afton hos HF. Linns konstruktör kom inramlande vid halv tio typ och det var en trevlig och positiv person.

Innan dess var det dock massor med lyssning, med Exakt men också med de "gamla" Klimax 350. Slående var, tyckte jag, att skillnaden mellan Klimax 350 och Exakt 350 var ganska liten när man kopplade ur rumskorrigeringen. Exakt var fortfarande bättre men med mindre marginal. Sportis kommentar från P&S att ljudet blev bättre (bumligheten minskade) men musiken försvann när man kopplade på korrigeringen kände jag inte igen. Men det kan bero på att högtalarna stod bättre hos HF. Det krävs nog lite längre och koncentrerad lyssning för att lyssna sig fram till vad Exakt-korrigeringen gör. Totalt sett är det ändå ett lyft med hela Exakt-systemet igång, det är bara att konstatera att man gett ett mycket talande namn till systemet!

Slående är också hur mycket bättre 3k-array'en låter med Exakt-korrigeringen. Allt det vassa är som bortblåst, det finns kropp i såväl röster som instrument. Ljudet är långt mer homogent än vad jag kan minnas att Linns högtalare någonsin varit. Nu är jag ingen jättevän av Linns högtalare, men när jag lyssnade på Akubarik för första gången så var jag böjd att åtminstone delvis ändra mig. Och med Exakt-systemet tycker jag för första gången att det låter riktigt bra. Nu gäller det bara att hitta någon som har Exakt hemma och som är bra intrimmat så man kan lyssna lite mer seriöst. Inte för att jag har råd att köpa ett sådant system men det är lättare att sträva åt något som man vet låter "rätt".

Skillnaden mellan Klimax och Exakt är så stor att till och med jag tycker det är värt slantarna, även om 530 tusen är en ofantligt stor summa. Som ju tyvärr måste ut i ett svep om man inte redan har ett Klimax-system som kan uppgraderas. Det ska fö bli intressant att få lyssna på Exakt Akubarik som tydligen inte ligger alltför långt borta tidsmässigt.

HF har haft Exakt hemma i ca en månad nu och har redan sålt 4 eller 6 system (uppgifterna gick isär lite igår kväll), bara det visar väl att det är något alldeles extra.

Det blev också lite vinylspelning och det är fantastiskt hur bra det låter om de gamla vinylerna. Och i lotteriet vann jag Nirvanas Unplugged på vinyl, det tackar jag för!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Fri Dec 06, 2013 15:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
Kul!
Berättade Linnmammen något speciellt?

Jag kom ju aldrig iväg igår...
:-(

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Fri Dec 06, 2013 16:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Bra recension Bill50X.

Synd att det är så mycket pengar det handlar om, i vilket fall för mig.

Rätt kul att kunna få lyssna på ett så "totalt" Linnsystem i vilket fall.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Fri Dec 06, 2013 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
nisseman wrote:
Kul!
Berättade Linnmammen något speciellt?

Jag kom ju aldrig iväg igår...
:-(
Njae... Lite bakgrund, att han arbetat i 9,5 år på Linn, fick jobbet efter att ha stegat in på kontoret och berättat att han ville arbeta med bland annat fasförskjutningsproblematiken i högtalare. Vid förfrågan hur han hade tänkt sig detta svarade han "ingen aning, det är detta jag vill utforska" - och då fick han jobbet :-)

Han berättade också att Exakt-systemet inte korrigerar för rummets brister utan snarare anpassar högtalarna efter rummets dimensioner, högtalarplacering osv. Dessa data matar man in innan beräkning i systemet så det handlar inte alls om att med mätmikrofon justera tex frekvensgången vid lyssningsplatsen eller något sorts medelvärde vid ett antal mätningar runtom i rummet. Och det är jag tacksam för, har aldrig hört ett sådant system låta bra.

Frekvensgång är en (1) av de parametrar som justeras i Exaktsystemet, men även fas-skift, övergångsfrekvenser och liknande. Det hela baseras dels på den kartläggning av rummet som görs, dels på de individuella variationer som finns i varje element. Dvs varje element som tillverkas mäts och all data läggs i en databas. I förlängningen kan man alltså tänka sig att Linn kan uppdatera mjukvaran för tex delningsfiltren direkt via nätet och att man inte behöver släpa sina burkar till ÅF.

Överhuvudtaget var det en ganska teknisk demonstration/diskussion (och som många missade eftersom de gick innan herr tekniker kom - någon som minns vad han heter?) på ett sätt som kändes ovant i Linn-sammanhang. Lite uppfriskande för jag har haft på känn att Linns grejor inte konstrueras efter någon sorts "lyssna & tyck" även om lyssningen naturligtvis har en stor plats i utvecklingen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: HF ikväll
PostPosted: Fri Dec 06, 2013 20:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Dec 01, 2008 17:56
Posts: 25
Location: Solna
Tack för en bra sammanfattning.
Synd att han dök upp så sent, måste varit fascinerade att höra!

Nu gäller det att njuta av sin egen anläggning!
;-)

_________________
NisseMan

ADS2 KK2 KCTwin Totem One sig


Top
   
 Post subject: Re: Sv: HF ikväll
PostPosted: Fri Dec 06, 2013 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Var där ikväll. Shit pommes frites vad bra! Enastående!! Vilken skillnad med rumskorrigeringen i stora rummet. Väldigt intressant att höra demon steg för steg. Svårt att sluta lyssna. Intressant dragning av Phil, även om jag knappast begrep allt, väldigt tekniskt... Ska bli väldigt intressant att se hur Exakt tar sig ner i prissegmenten, utifrån detta första intryck skulle det inte förvåna om Exakt är det enda Linn säljer om typ 5 år.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Sv: HF ikväll
PostPosted: Fri Dec 06, 2013 21:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Linncredible wrote:
Var där ikväll. Shit pommes frites vad bra! Enastående!! Vilken skillnad med rumskorrigeringen i stora rummet. Väldigt intressant att höra demon steg för steg. Svårt att sluta lyssna. Intressant dragning av Phil, även om jag knappast begrep allt, väldigt tekniskt... Ska bli väldigt intressant att se hur Exakt tar sig ner i prissegmenten, utifrån detta första intryck skulle det inte förvåna om Exakt är det enda Linn säljer om typ 5 år.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Äntligen, där gav dig mig hopp. Naturligtvis är det dit vi ska...

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited