selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Dec 02, 2013 19:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Funderar lite på att skaffa ny (begagnad) elektrnik.Det övriga har inte med Linn att göra.Men som ett alternativ till cd-spelare funderar jag lite på CD12.
Jag tror att den fortfarande är en bra cd-spelare.Utförandet är exceptionellt läckert.Men hur är det med hållbarheten och finns det reservdelar?

vänligen,new order


Top
   
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 00:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Inte många svar här... :o


Top
   
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 02:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
new order wrote:
Inte många svar här... :o
Säkrast att mejla Linn tror jag. De är bra på att svara oxo.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Mon Dec 09, 2013 22:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
siffernisse wrote:
new order wrote:
Inte många svar här... :o
Säkrast att mejla Linn tror jag. De är bra på att svara oxo.

mvh
Kanske vissa... :mrgreen:

Har inte fått svar än,men jag får väl stå för att vara en avfälling.Nä,skämt åsido så har jag testat mejla Linn om detta och hoppas på svar asap.
Skulle vara skoj att få tag på en sån.Läcker spelare.Förhoppningsvis inte allt för dyr heller nu när alla Linnister streamar istället.


Top
   
PostPosted: Mon Dec 09, 2013 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Kolla med någon butik de kanske har info eller be de kontakta Linn. Handlarna brukar få svar fort från Linn.


Top
   
PostPosted: Tue Dec 10, 2013 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 767
Location: Göteborg
Jag har förmånen att äga en Sondek CD12 och vore jag ute efter en CD-spelare, så skulle jag definitivt inte tveka att köpa en CD12a.

Tycker faktiskt att den hävdar sig väl mot mina på DS-spelare. OK, inte lika bra men väldigt trevlig att lyssna på. Det skiljer ju trots allt 10 år mellan CD-spelaren o den senaste firmware (4.12.357) som sitter i DS-spelarna.

Vad det gäller service, så lämnar Linn fortfarande detta på CD12. För en fullservice tror jag man får betala 8-9.000 kr inkl transport till och från Linn-fabriken. Funderar själv på att skicka iväg min spelare till Linn trots att jag inte spelar så mycket CD nu längre eftersom DS-systemet är så mycket bekvämare.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Tue Dec 10, 2013 23:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
torig wrote:
Jag har förmånen att äga en Sondek CD12 och vore jag ute efter en CD-spelare, så skulle jag definitivt inte tveka att köpa en CD12a.

Tycker faktiskt att den hävdar sig väl mot mina på DS-spelare. OK, inte lika bra men väldigt trevlig att lyssna på. Det skiljer ju trots allt 10 år mellan CD-spelaren o den senaste firmware (4.12.357) som sitter i DS-spelarna.

Vad det gäller service, så lämnar Linn fortfarande detta på CD12. För en fullservice tror jag man får betala 8-9.000 kr inkl transport till och från Linn-fabriken. Funderar själv på att skicka iväg min spelare till Linn trots att jag inte spelar så mycket CD nu längre eftersom DS-systemet är så mycket bekvämare.

/mvh
Ok.Tack.Det låter betryggande.Jag får hålla korpgluggarna uppe efter en sådan då.Inte till vilket pris som hellst dock.De flesta verkar ju tycka att cd-spelarna är utdöda eller åtminstone halvdöda.
Inte minst Linn själva,borde ju reflekteras på priset isf.Åtminstone kan man hoppas det... :wink:


Top
   
PostPosted: Wed Dec 11, 2013 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Det är väl ändå så att den bästa CD-spelaren Linn gjort är Akurate CD med dynamik ? Sådana har ju sålts för 10K.
CD12 är ju en legend och bara såå läcker. Visst tycker jag den är värd mer även om prestanda är sämre men inte på långa vägar dom priser jag har sett begärts.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 11, 2013 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
stefan wrote:
Det är väl ändå så att den bästa CD-spelaren Linn gjort är Akurate CD med dynamik ? Sådana har ju sålts för 10K.
CD12 är ju en legend och bara såå läcker. Visst tycker jag den är värd mer även om prestanda är sämre men inte på långa vägar dom priser jag har sett begärts.
Vad brukar de kosta, runt 30 tusen? Personligen skulle jag långt hellre ha en CD12:a än en Akurate även om den senare låter något bättre. Här får det yttre styra! Men kan man inte uppgradera CD12 med Dynamik?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Dec 11, 2013 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Det finns en här på forumet viewtopic.php?f=9&t=9602

Jag tror även Takt o Ton också har en, har sett en ligga som hyllvärmare där ett bra tag.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 11, 2013 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Diver wrote:
Det finns en här på forumet viewtopic.php?f=9&t=9602

Jag tror även Takt o Ton också har en, har sett en ligga som hyllvärmare där ett bra tag.
CD-spelare är väl ganska dött, speciellt om man hänger här, dvs bland Linns frontare. Ska man sälja en CD12 får man nog leta lite överallt efter en köpare och vara lite flexibel när det gäller prissättningen. De pengar som en CD12 betingar kan förmodligen spenderas på andra delar i (ljudåtergivnings-)kedjan och ge såväl enklare hantering som bättre ljud.

Men ibland behövs en cd-spelare, tex när nätverket krånglar och ens partner vill spela musik. Enbart av den anledningen köpte jag en Ikemi (har bara LK-lådor). Hade jag haft en Klimax-anläggning hade CD12 absolut inhandlats.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Dec 11, 2013 18:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Jag betalar inga 45 tkr för en begagnad cd-spelare.Inte ens en Linn CD12.Trots att den är så läcker!Så en Akurate cd är lika bra.Har även den balanserade utgångar?

Jag håller med Bill50x.skulle nog valt Cd12 trots det.Bara det fantastiska bygget gör ju att man blir betuttad i den.

Känner jag Peter på T&T rätt så lär den hyllvärmaren knappast billigare.Fast det är klart,han kan ju ha ramlat i halkan och slagit sig och bytt personlighet! :lol: :wink:


Top
   
PostPosted: Wed Dec 11, 2013 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Vad saker är värda är helt individuellt. Själv är jag nöjd med min Ikemi för 4,5 kkr, den har tom balanserade utgångar (som jag inte använder)!

Jag gissar att om jag några år försöker sälja den kommer jag ha det svårt att få ut mer än en tusenlapp. Hade jag Klimax-lådor i övrigt skulle jag inte tveka att slanta av 30 tusen för en CD12:a. 45 tusen? Mjae... om jag hade gott om pengar så kanske, det är ju en läckerbit...

Varför en CD-spelare? Tja, jag har fortfarande en diskettläsare i min dator. Fortfarande på XP-tiden behövdes en sådan för att ladda drivrutiner för tex raid om man ville installera om OS'et. Och det var inte så hemskt länge sedan en diskettstation behövdes när jag ville kontrollera några hårddiskar på låg-nivå.

Men visst, till slut försvinner behoven och viljan att betala hänger mer på nostalgi. Kolla till exempel vad man får betala för ett Nakamichi Dragon kassettdäck. För att inte tala om vad gamla tavlor kostar ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Dec 11, 2013 19:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Bill50x wrote:

Varför en CD-spelare? Tja, jag har fortfarande en diskettläsare i min dator. Fortfarande på XP-tiden behövdes en sådan för att ladda drivrutiner för tex raid om man ville installera om OS'et. Och det var inte så hemskt länge sedan en diskettstation behövdes när jag ville kontrollera några hårddiskar på låg-nivå.

/ B
Jag har inte blivit med datorljud än.Har faktiskt ingen lust.Jag gillar cd-spelare helt enkelt.Inget krångel.In med skivan och lyssna på musik.

Det är inte för att jag är datoranalfabet.Klarar mig ok där.Men mina musiklyssningar är heliga och skulle nånting hända under dessa så hade jag
troligen gått bärsärk på datorprylarna.Har noll tolerans mot sånt.Skönt att bara skyffla in en skiva då.

Är antagligen bara konservativ i detta fall.Skulle säkert gilla köra strömmad musik.Det kommer.Kanske.Eventuellt.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 11, 2013 19:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Har fått svar av Linn och de säger att de har "limited spares" till CD12.Det innebär att det finns iaf.Inte illa.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited