selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Nov 29, 2013 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
och det lät rackarns bra. Det var provlyssning hos Digital Interior, Barry på plats förstås men också hans kollega som jag glömt namnet på.

Talande var skillnaden mellan Klimax DSM/Klimax 350 och Exakt DS med Exakt 350. Stoooor skillnad och jag brukar inte impas av skillnader mellan gammalt och nytt. Som vanligt är det ganla vinylplattor som demas, denna gång bland annat Dusty Springfields "Son of a preacher man". Men även Doors, Jimi Hendrix mfl lät fantastiskt men det är ju inte speciellt ny musik det heller...

Allt som allt, absolut ett nytt stort steg för Linn. Och enligt Linn-grabbarna, Exakt-tekniken kommer att följas även på de billigare produkterna.

Å så var det kul att träffa några forummedlemmar, bland annat var Anders Kantola där och även "MnM" (editerat...) - skitkul faktiskt!

/ B

Edit, korrigerat lyssningsutrustning efter påpekande.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Sat Nov 30, 2013 14:10, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Nov 29, 2013 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tror nog du menar MnM och inte Eminen :)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Nov 29, 2013 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Tack Bill! Lyssningsintryck om Exakt är uppskattade.
Verkar vara få svenska sådana hittills...


Top
   
PostPosted: Fri Nov 29, 2013 23:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Sades det något om när Exaktubarik kommer och om det blir Klimax-kvalité även för varianten med inbyggda slutsteg?

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
PostPosted: Sat Nov 30, 2013 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hörde Exakt hos P&S igår kväll.
Riktigt bra, det har aldrig varit så bra i den lokalen. Trots att de var uruselt uppställda, dikt an bakvägg pga av livespelning som krävde att de trycktes bort.
Testade rumskorrigeringen = mindre basbummel men förstörde musiken.
Dock fick jag habegär för första gången på många år. Där Majik Isobarik, Akubarik och 350 låter lite oprecis, tveksamt och laidback, går Exakt fram som ett ånglok. Stabilt,väldigt exakt, precist och taktfast.
Tror därför att Naim och stampa taktendiggare kommer att gilla Exakt!
Det låter live helt enkelt, även i andra rum.

Dock är det något artifiellt digitalt hårt över det hela men det kommer nog att lösa sig med bra installation. Och jag förutsäger en massiv utveckling i Exakt (mjukvaror och andra uggraderingar) inom några år, precis som det brukar vara då ett nytt koncept introducerats.
HELT klart finns potential. Och det var väl 15 år senast (Komri) som det känns som Linn är på rätt väg när det gäller högtalare.

Men det är långt kvar till hur bra det är hemma. Det musikaliska flytet och självklarheten är på en annan nivå.
Installation betyder ju mycket, och jag har ju en LS-NAS och intunat nätverk som ger min DS bra förutsättningar att visa framfötterna. Sorce first!

Gustav skulle installera systemet tisdag och ev flytta det till ett annat rum. Ska bli mycket intressant att höra det igen under bätttre förutsätningar.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 30, 2013 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Linnsane wrote:
Sades det något om när Exaktubarik kommer och om det blir Klimax-kvalité även för varianten med inbyggda slutsteg?
Inte "officielt" dvs inför oss alla under föredraget och jag hörde ingenting om detta senare heller. Mer än de svepande kommentarerna från Barry jag skrev om tidigare.

Vad jag mest tyckte om i Exakt var det klara öppna ljudet utan att det känns diskanthöjt eller påträngande, alla instrument/röster lät mer homogent och hade mer kropp. Och detta i jämförelse med Klimax 350. Linn-gänget bedyrade att nivån var exakt densamma mellan de båda system men vi var flera som reagerade på att Exakt-systemet lät högre och att detta delvis kan vara anledningen till skillnad i ljud. Samma siffra på försteget behöver ju inte behöva betyda samma nivå ut från högtalarna, i synnerhet inte om man har ett "justerbart" system. Men om jag får spekulera lite så gissar jag att Exakt justerar tex även frekvensgången och bara någon dB eller del därav i ett känsligt område kan påverka ljudet i den riktningen vi hörde.

Barry förklarade att det fortfarande låter bäst om man först ställer högtalarna exakt (!) där de ska vara enligt alla konstens regler (TuneDem) och sedan ställer in Exakt så bra det bara går. Men OM man av någon anledning behöver ha högtalarna tex närmare en vägg (vilket uppenbarligen var så i Göteborg) så kan systemet i viss mån kompensera för detta. Men inte fullt ut.

Jag har hört liknande förbättring hos en kamrat (icke-Linn) som har ett aktivt delat system med digitalt delningsfilter där man kan justera nästan allting. Skillnaden mellan två besök var ganska stor, jag trodde att han bytt ut mellanregisterelementet, som jag inom parantes sagt tyckte lät lite plåtigt. Men detta var nästan helt borta vid mitt senare besök.

Ska lyssna igen den 5:e hos HF och det ska bli inressant att höra hur det låter i deras rum.

För övrigt, tack Digital Interior för den fina demon och för den goda whiskyn!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Dec 02, 2013 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Jag var också där och får hålla med om att skillnaden mellan Exakt och de gamla Klimax 350 var extremt stor. Lite som att jämföra Ninka med 350. Nackdelen är att man får byta ut många enheter så det blir höga kostnader. Riktigt kul att se och lyssna på 40 års LP12 an som är den enda i Norden den lirade riktigt bra. Roligt att Alan från Linn var där som är intresserad och kunnig.

Tack för ett bra arrangemang. Hoppas Digital Interiör kör något snart i Luleå.


Attachments:
lp12.JPG
lp12.JPG [ 84.64 KiB | Viewed 4878 times ]
Top
   
PostPosted: Mon Dec 02, 2013 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Många norrlänningar där, ville väl komma ner till värmen ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Dec 02, 2013 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Bill50x du menar fjolträskvinter bestående av regn och snöslask ;)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Dec 04, 2013 14:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
pekka71 wrote:
Tror nog du menar MnM och inte Eminen :)
Kanske MNn... :D

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Sat Dec 07, 2013 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Hörde Exakt hos P&S igår kväll.
Riktigt bra, det har aldrig varit så bra i den lokalen. Trots att de var uruselt uppställda, dikt an bakvägg pga av livespelning som krävde att de trycktes bort.
Testade rumskorrigeringen = mindre basbummel men förstörde musiken.
Dock fick jag habegär för första gången på många år. Där Majik Isobarik, Akubarik och 350 låter lite oprecis, tveksamt och laidback, går Exakt fram som ett ånglok. Stabilt,väldigt exakt, precist och taktfast.
Tror därför att Naim och stampa taktendiggare kommer att gilla Exakt!
Det låter live helt enkelt, även i andra rum.

Dock är det något artifiellt digitalt hårt över det hela men det kommer nog att lösa sig med bra installation. Och jag förutsäger en massiv utveckling i Exakt (mjukvaror och andra uggraderingar) inom några år, precis som det brukar vara då ett nytt koncept introducerats.
HELT klart finns potential. Och det var väl 15 år senast (Komri) som det känns som Linn är på rätt väg när det gäller högtalare.

Men det är långt kvar till hur bra det är hemma. Det musikaliska flytet och självklarheten är på en annan nivå.
Installation betyder ju mycket, och jag har ju en LS-NAS och intunat nätverk som ger min DS bra förutsättningar att visa framfötterna. Sorce first!

Gustav skulle installera systemet tisdag och ev flytta det till ett annat rum. Ska bli mycket intressant att höra det igen under bätttre förutsätningar.
Intressant att höra dina intryck. På HF igår var det absolut inga problem med att rumskorrigeringen sabbade musiken. Det var andlöst bra. Håller verkligen med dig om det där med att ha-begäret triggades igång. Exakt är verkligen ett väldigt stort steg framåt.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Dec 07, 2013 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har fått høra Klimax exakt 350, både streaming och med topp tolva/Kandid!
mot KK+KDS K350 också med topp tolva

Till och med LP12 var klart bättre på Exakt. Just nu jobbar dom för fullt med att få klart Akubarik exakt til nästa år.
Som jag förstår det som kommer de at eftersom tiden går göra software för at passa ALLA äldre Linn högtalare som kan drivas aktivt via externa steg.

Verkar som det kommer bli flera olika huvudenheter, men något enklare ad och övrig elektronik i AkuratDSM Exakt. Men Streaming av digitalt skall ikke påverkas nämnvert av det.

Det finns klara ambitioner om att införa så mycket som möjligt av exakt tekniken i Klimax, Akurat och Majiknivå. När det blir och vad det blir är en annan sak.

Nästa steg är väl Digitala slutsteg, så fort/om det får det til lika bra steg som analoga...


Top
   
PostPosted: Sat Dec 07, 2013 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Nästa steg är väl Digitala slutsteg, så fort/om det får det til lika bra steg som analoga...
Modeord!
Enl min syn så är slutsteg analoga, ev med inbyggt DA...
Det gör dom dock inte digitala


Top
   
PostPosted: Sat Dec 07, 2013 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Comstedt wrote:
Nästa steg är väl Digitala slutsteg, så fort/om det får det til lika bra steg som analoga...
Modeord!
Enl min syn så är slutsteg analoga, ev med inbyggt DA...
Det gör dom dock inte digitala
100% medhåll, precis som att D/A-omvandlare inte heller är digitalakomponenter. Att det matas med en digital dataström gör dom möjligen delvis digitala, men i allt väsentligt är dom analoga komponenter.


Top
   
PostPosted: Sat Dec 07, 2013 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Men som någon skrev/föreslog, nästa steg är väl troligen en ad-omvandlare till LP12:an där signalen omvandlas direkt till digitalt och all frekvenskorrigering (riaa) sker i den digitala domänen. Det skulle ju ge utrymme för betydligt enklare/billigare "försteg" som då blir en sorts omvänd router med volym och ingångsväljare.

Jag ser dock fortfarande framför mig hur aktiva högtalare med all digital signalbehandling inbyggd och där anslutning till nätverket sker via elsladden. All konfiguration (tex om högtalaren ska vara vänster, höger, mono eller surround sker enklast i en surfplatta som också används för styrning av anläggningen, val av källa, musik etc. Bygger man dessutom en extern enhet som är platt nog att hängas bakpå befintliga högtalare så har man löst bakåtkompabiliteten med de äldre högtalarna, typ Kaber, Ninka och liknande.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited