selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Oct 26, 2013 22:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Vad tror ni? Kommer Linn att försöka skapa så optimal prestanda som möjligt fram till högtalarna eller kommer man att försöka lägga sig på en "lagom" eller "tillräckligt bra" nivå i förhållande till Exakt Klimax 350, ungefär som ADS i förhållande till KDS? Den underliggande frågan är naturligtvis om Exakt Akubarik kommer att låta bättre än Klimax-grejer före dagens aktiva eller passiva Akubarik? Jag är grundligt less på att vänta på högtalarköp men har inte råd att inte vara så strategisk som möjligt. Jag skulle förstås önska att Linn gjorde allt så bra som möjligt med Exakt Akubarik så att skillnaden mellan systemen endast vore den mellan högtalarna.

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
PostPosted: Sun Oct 27, 2013 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Om exakt håller vad det lovar så ska singnalen vara oförändrad ända in i högtalaren, alltså samma som spelades in i studion, så därför tror jag att ge ut exakt annat än i klimax kommer inte att ske på väldigt lång tid

Sen att singnalen påverkas på vägen vet nog alla som testat olika nätverkskablar, så vad Linn än säger så är singnalen inte exakt samma beroende på router/nas/kabel

Därimot tror jag att för att exakt ska fungera optimalt så måste man ha en viss överkapasitet i slutstegen när man ska korigera rumsfel

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Oct 27, 2013 22:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Jo, när jag tänker efter så låter det troligt att du har rätt. Linn jobbar ju för fullt på Exakt till Keltik och svarar glatt att det kommer t.ex. till 242 också. Det är ju inga tecken där på att Exakt engine och annat "före" högtalarna skulle vara annorlunda eller sämre än det som visades vid jubileet.

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
PostPosted: Mon Oct 28, 2013 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Linnsane wrote:
Jo, när jag tänker efter så låter det troligt att du har rätt. Linn jobbar ju för fullt på Exakt till Keltik och svarar glatt att det kommer t.ex. till 242 också. Det är ju inga tecken där på att Exakt engine och annat "före" högtalarna skulle vara annorlunda eller sämre än det som visades vid jubileet.
Betyder detta att systemet specialsys för respektive högtalare eller att det är universiellt och fungerar med andra högtalarfabrikat också?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Oct 28, 2013 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
pekka71 wrote:

Sen att singnalen påverkas på vägen vet nog alla som testat olika nätverkskablar, så vad Linn än säger så är singnalen inte exakt samma beroende på router/nas/kabel
Nu passerar ju signalen från exakt kdsm inte någon router eller nas på vägen till högtalaren, så det kanske finns det hopp. Om signalen är galvaniserad isolerad mellan ekdsm och högtalaren kanske dessa felkällor elimineras.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 28, 2013 19:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Bill50x wrote:
Linnsane wrote:
Jo, när jag tänker efter så låter det troligt att du har rätt. Linn jobbar ju för fullt på Exakt till Keltik och svarar glatt att det kommer t.ex. till 242 också. Det är ju inga tecken där på att Exakt engine och annat "före" högtalarna skulle vara annorlunda eller sämre än det som visades vid jubileet.
Betyder detta att systemet specialsys för respektive högtalare eller att det är universiellt och fungerar med andra högtalarfabrikat också?

/ B
Nu är jag väl inte rätt person för att svara på detta, eftersom jag inte är tekniskt kunnig, men som jag uppfattat det så specialsys systemet för respektive högtalare och även till andra märken än Linn i framtiden. Men då handlar det ju om en anpassning till den specifika högtalarens specifikationer och ingen egentlig omarbetning av hårdvaran.

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
PostPosted: Wed Oct 30, 2013 02:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Den verisionen der du använder klimax exakt DSM och tuneboxar kommer givetvis vara lika bra som til klimax350.

Men om det kommer en Exakt verisjion som er innbygd som i 350A så beror det på hur bra delar de väljer i den. Det är fullt möjligt att det kommer en Akurat Exakt DSM och att denna antingen är likadan som Klimax exakt ELLER at den har sämre AD omvandlare. Den som då använder de analoga ingångarna kommer inte få lika bra resultat.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited