selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 03:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 21, 2013 19:45 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 29, 2010 21:31
Posts: 11
Location: Stockholm
...till Spotify, Wimp och liknande tjänster?

För de som missat; Norska Wimp som är en direkt konkurrent till Spotify lanserade 1 oktober en ny abbonemangsform som erbjuder streamad musik i förlustfri CD-kvalitet (FLAC eller ALAC i 16bit/44khz) för 199 kr/mån.

Jag provade Wimp Hifi (24 timmar gratis) från iPad till Linn Majik DSM via Airplay och blev imponerad. För första gången var det riktigt roligt att lyssna på streamad musik från Internet.

Mindre roligt är att det inte finns något inbyggt stöd för Wimp (eller Spotify) i Linn DS/Kinsky. Man tvingas köra från dator, läsplatta eller telefon via Airplay eller Songcast och som DS-frälst saknar jag flera saker:
• Wimp-appen kan naturligtvis inte styra DSM:en volymkontroll utan man måste switcha till Kinsky-appen eller plocka fram den vanliga fjärrkontrollen.
• Ingen artist- och låtinfo i DS:ens display
• Störningskänslig överföring från iPad när man kör Airplay, i synnerhet om man samtidigt vill använda läsplattan till något annat.
• Plattans batteri töms snabbt när man kör Airplay.

Är det troligt att Linn kommer implementera stöd för Spotify eller Wimp, är det någon som vet vad de har för strategi? Eller satsar de helt på Songcast? Wimp finns redan till Sonos men även nykomlingen Bluesound. För mig skulle Wimp-stöd (eller Spotify den dagen de också erbjuder förlustfri musik) i Kinsky vara det som gör att jag tar klivet över till streamad musik och jag tror att många Linn DS-användare tänker på samma sätt? 199 kr/mån är inte dyrt.

Tankar?


Top
   
PostPosted: Mon Oct 21, 2013 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Nog trodde jag att Linns DS-apparater hade stöd för åtminstone Spotify. Man lär sig något nytt varje dag :-)

Faktum är att jag tycker det är lite för krångligt fortfarande med mediastreamers. Oftast behöver man använda åtminstone två fjärrkontroller (om man som jag vill kunna växla mellan vinyl, Spotify/radio och datorserver - har Squeezebox) och det är inte helt logiskt hur man ska sköta det hela. Själv klarar jag det hela rätt lätt men det är värre för övriga i huset. Att använda en app i Androiden och spela musik från server eller Spotify är ganska OK även om de två olika appar jag provat är lite ologiska, båda på varsitt sätt. Ganska lika ologiska som Win8 med sina två gränssnitt. Men för att kunna variera volymen efter humör och musik ställer jag upp volymen rejält på försteget och reglerar med appen. Vill man då byta till LP12:an eller en CD (sambon spelar gärna CD eftersom det är enklare) måste man tänka sig för eftersom volymen annars blir väldigt hög. Och så har man osäkerhetsfaktorn, rätt vad det är så får nätverket för sig att strula, brandväggen blir sur och släpper inte igenom Spotify osv.

Här menar jag att tillverkarna får ta sig i kragen och försöka få till mer sömlösa gränssnitt mellan de olika funktionerna. I dagens 2013 ska man väl inte behöva krångla med olika fjärrkontroller och olika gränssnitt beroende på vad man vill göra?

Jag håller med, att ha tillgång till massor av god musik i hög kvalitet för två hundra kronor i månaden är inte dyrt. Å andra sidan finns det fördelar med egenägda alster också. Hur kul är det att bli utan musik för att Internet ligger nere?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Oct 21, 2013 22:42 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 29, 2010 21:31
Posts: 11
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Här menar jag att tillverkarna får ta sig i kragen och försöka få till mer sömlösa gränssnitt mellan de olika funktionerna. I dagens 2013 ska man väl inte behöva krångla med olika fjärrkontroller och olika gränssnitt beroende på vad man vill göra?
Fast Linn kan inte klandras tycker jag, de har lyckats integrera allt väldigt snyggt i DSM-produkterna.

Från en och samma app (Kinsky) kan jag slå på/av min Majik DSM, välja ingångskälla, bläddra i musikbiblioteket på servern, bläddra bland webbradiostationer och viktigast av allt; kontrollera volymen. Och då är det förstärkarens egna volymkontroll man styr, inte nivån på ljudströmmen (som är fixerad till 100%). Även med externa källor inkopplade (tex en LP12) är det lätt att normalisera volymen eftersom nivån på varje ingång kan konfigureras individuellt.

Just på grund av att detta fungerar så fenomenalt är det irriterande när nya tjänster som Spotify och Wimp inte är lika integrerade. Bevisligen går det för Sonos och Bluesound och frågan är vad Linn har för planer?


Top
   
PostPosted: Tue Oct 22, 2013 07:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Nog trodde jag att Linns DS-apparater hade stöd för åtminstone Spotify. Man lär sig något nytt varje dag :-)

Faktum är att jag tycker det är lite för krångligt fortfarande med mediastreamers. Oftast behöver man använda åtminstone två fjärrkontroller (om man som jag vill kunna växla mellan vinyl, Spotify/radio och datorserver - har Squeezebox) och det är inte helt logiskt hur man ska sköta det hela. Själv klarar jag det hela rätt lätt men det är värre för övriga i huset. Att använda en app i Androiden och spela musik från server eller Spotify är ganska OK även om de två olika appar jag provat är lite ologiska, båda på varsitt sätt. Ganska lika ologiska som Win8 med sina två gränssnitt. Men för att kunna variera volymen efter humör och musik ställer jag upp volymen rejält på försteget och reglerar med appen. Vill man då byta till LP12:an eller en CD (sambon spelar gärna CD eftersom det är enklare) måste man tänka sig för eftersom volymen annars blir väldigt hög. Och så har man osäkerhetsfaktorn, rätt vad det är så får nätverket för sig att strula, brandväggen blir sur och släpper inte igenom Spotify osv.

Här menar jag att tillverkarna får ta sig i kragen och försöka få till mer sömlösa gränssnitt mellan de olika funktionerna. I dagens 2013 ska man väl inte behöva krångla med olika fjärrkontroller och olika gränssnitt beroende på vad man vill göra?

Jag håller med, att ha tillgång till massor av god musik i hög kvalitet för två hundra kronor i månaden är inte dyrt. Å andra sidan finns det fördelar med egenägda alster också. Hur kul är det att bli utan musik för att Internet ligger nere?

/ B
... och detta skriver du på frågan om hur Linn ser på Wimp, Spotify mm. Detta passar väl bättre under annat i så fall!?


Top
   
PostPosted: Tue Oct 22, 2013 08:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 15:24
Posts: 25
Det här är kanske en bra fråga att ställa i Linns egna forum....? Linn-anställda brukar ju kunna komma in och kommentera både det ena och det andra.

Är själv lite intresserad av detta faktiskt, men tänkte vänta med 24-timmars-testen till jag verkligen har tid att lyssna ordentligt (om än kanske inte 24 timmar....).

Nån som vet om de har nåt "bäst-före-datum" på det där 24-timmars-erbjudandet?


Top
   
PostPosted: Tue Oct 22, 2013 08:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Linn jobbar med att integrera en eller flera streaming lösningar i Kinsky. Men det är givetvis väldigt svårt att veta hur lång tid det kommer ta. Jag antar att det inte är så lätt, avtal måste skrivas mellan streamingtjänsten och Linn osv.

Enligt Linns eget forum släpptes det i samband med 40 års jubiléet i september information om en helt ny version av Kinsky. Som bland annat var förbered för tredjeparts tjänster.

Jag kör Wimp HiFi, speciellt för att hitta ny musik. Har nu sagt upp mitt gamla Spotify premium abonnemang.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 22, 2013 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Bill50x wrote:
Nog trodde jag att Linns DS-apparater hade stöd för åtminstone Spotify. Man lär sig något nytt varje dag :-)

Faktum är att jag tycker det är lite för krångligt fortfarande med mediastreamers. Oftast behöver man använda åtminstone två fjärrkontroller (om man som jag vill kunna växla mellan vinyl, Spotify/radio och datorserver - har Squeezebox) och det är inte helt logiskt hur man ska sköta det hela. Själv klarar jag det hela rätt lätt men det är värre för övriga i huset. Att använda en app i Androiden och spela musik från server eller Spotify är ganska OK även om de två olika appar jag provat är lite ologiska, båda på varsitt sätt. Ganska lika ologiska som Win8 med sina två gränssnitt. Men för att kunna variera volymen efter humör och musik ställer jag upp volymen rejält på försteget och reglerar med appen. Vill man då byta till LP12:an eller en CD (sambon spelar gärna CD eftersom det är enklare) måste man tänka sig för eftersom volymen annars blir väldigt hög. Och så har man osäkerhetsfaktorn, rätt vad det är så får nätverket för sig att strula, brandväggen blir sur och släpper inte igenom Spotify osv.

Här menar jag att tillverkarna får ta sig i kragen och försöka få till mer sömlösa gränssnitt mellan de olika funktionerna. I dagens 2013 ska man väl inte behöva krångla med olika fjärrkontroller och olika gränssnitt beroende på vad man vill göra?

Jag håller med, att ha tillgång till massor av god musik i hög kvalitet för två hundra kronor i månaden är inte dyrt. Å andra sidan finns det fördelar med egenägda alster också. Hur kul är det att bli utan musik för att Internet ligger nere?
... och detta skriver du på frågan om hur Linn ser på Wimp, Spotify mm. Detta passar väl bättre under annat i så fall!?
Jo, jag svävade ut lite :-)

Personligen tror jag inte att Linn ägnar sig åt Spotify/Wimp och kanske inte ens implementerar stöd för dessa tjänster. I så fall hade det väl redan varit fixat? Men ingen skulle vara gladare än jag om jag har fel. Kanske Linn väntar på bättre kvalitet och/heller jobbar hårt för en sömlös integration?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Oct 22, 2013 18:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Är något skeptiskt till att stöd skulle vara på väg också, hoppas jag har fel och en ny uppdaterad Kinsky med spotify och wimp stöd kommer runt hörnet.

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Thu Jan 09, 2014 18:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
head wrote:
Bill50x wrote:
Här menar jag att tillverkarna får ta sig i kragen och försöka få till mer sömlösa gränssnitt mellan de olika funktionerna. I dagens 2013 ska man väl inte behöva krångla med olika fjärrkontroller och olika gränssnitt beroende på vad man vill göra?
Fast Linn kan inte klandras tycker jag, de har lyckats integrera allt väldigt snyggt i DSM-produkterna.

Från en och samma app (Kinsky) kan jag slå på/av min Majik DSM, välja ingångskälla, bläddra i musikbiblioteket på servern, bläddra bland webbradiostationer och viktigast av allt; kontrollera volymen. Och då är det förstärkarens egna volymkontroll man styr, inte nivån på ljudströmmen (som är fixerad till 100%). Även med externa källor inkopplade (tex en LP12) är det lätt att normalisera volymen eftersom nivån på varje ingång kan konfigureras individuellt.

Just på grund av att detta fungerar så fenomenalt är det irriterande när nya tjänster som Spotify och Wimp inte är lika integrerade. Bevisligen går det för Sonos och Bluesound och frågan är vad Linn har för planer?
Spotify är ju dock inte en "ny" tjänst, utan har funnits sedan 2007. Alltså till och med (mig veterligen) innan Linn släppte sina DS-spelare. Men med det ville jag egentligen säga samma sak som du gjorde: Varför lyckas inte Linn få en bra integration med dem? Varför samarbetar de inte med Spotify? Varför använder de sig inte av libspotify, vem som helst kan ju skriva ett Spotify-program genom att använda sig av libspotify, och på så sätt enkelt använda streaming-delarna. Man måste ju själv stå för implementationen av gränssnittet.

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
PostPosted: Thu Jan 09, 2014 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
AzP wrote:
Spotify är ju dock inte en "ny" tjänst, utan har funnits sedan 2007. Alltså till och med (mig veterligen) innan Linn släppte sina DS-spelare. Men med det ville jag egentligen säga samma sak som du gjorde: Varför lyckas inte Linn få en bra integration med dem? Varför samarbetar de inte med Spotify? Varför använder de sig inte av libspotify, vem som helst kan ju skriva ett Spotify-program genom att använda sig av libspotify, och på så sätt enkelt använda streaming-delarna. Man måste ju själv stå för implementationen av gränssnittet.
Att Linn inte brytt sig om Spotify tycker jag är förståeligt då Spotify inte tycks bry sig alls om prestanda. Bara features och masspridning (min tolknng). Wimp är bra mycket bättre och f.f.a. Wimp Hifi som är helt ok. Jag har haft Spotify premium i ett flera år, men bara använt det sporadiskt och då främst i iPod. Spotify är inte bra nog för normal lyssning enl. min mening. Därför har jag nu bytt till Wimp istället.

Wimp är, om än inte lika bra som egna rippar på egen NAS, så i varje fall klart lyssningsbart. Jag tor det skulle kunna bli bra om Linn kunde integrera Wimp.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 09, 2014 20:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Skulle en integrerad klient på något sätt vara bättre än strömning via t.ex Airplay? Fördelen med Airplay är att du kan använda vilken tjänst som helst med din DS


Top
   
PostPosted: Thu Jan 09, 2014 20:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Känslan jag fått är att Linn anser frågan löst i och med Songcast och stödet för Airplay. För mig känns det otillfredsställande, men inte tillräckligt för att jag ska se mig om (på allvar) efter alternativ.

Just Songcast är för mig något av en besvikelse, mest beroende på dålig infrastruktur (trött WiFi hemma). Sättet Songcast hanterar sånt är dock i min mening underkänt, med tempoväxlingar, svaj och annat skumt.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Thu Jan 09, 2014 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pejo wrote:
Skulle en integrerad klient på något sätt vara bättre än strömning via t.ex Airplay? Fördelen med Airplay är att du kan använda vilken tjänst som helst med din DS
Den avgörande skillnaden skulle i så fall vara övergång från att musiken skickas (push) till DS:en till att DS:en hämtar (pull). Hantering av f.f.a jitter blir helt annorlunda (bättre prestanda om DS:en själv får styra!).


Top
   
PostPosted: Thu Jan 09, 2014 23:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Hur funkar det egentligen: innebär Songcast och Airplay en omkodning av strömmen, så att det alltid går i samma format till DS?

Misstänker att så är fallet och får för mig att det skulle kunna bidra med potentiella problem och ljudförsämringar, kontra fallet att den aktuella strömmen går "raka vägen" till DS. Det senare borde åtminstone innebära en enklare last för nätverket, eftersom Songcast väl sänder i okomprimerad form, även om källmaterialet har en tämligen blygsam upplösning. Eller tänker jag snett?

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Fri Jan 10, 2014 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Ang Winp så har faktiskt Linn svarat följande:
Quote:
Availability is poor for now - only available in parts of Scandinavia and northern mainland Europe. http://wimpmusic.com/wweb/index/
It is unlikely any native support will be offered until it is more widely available.
Här kan man ju se att Wimp inte finns i UK och det är nog rätt avgörande. Det här argumentet gäller väl inte för Spotify, har inte sett något uttalande från Linn om det men jag tycker dom gör helt rätt i att strunta i det. Jag tycker inte heller det är bra nog för normal lyssning.

Linn tillägger ju att man kan streama allt med Songcast/Airplay och det är ju bra. Men det finns ju ingen anledning för dom att promota sånt som inte är bra bara för att det är populärt och man skulle kunna få nya lite kunder på det.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited