selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Exakt hos HF
PostPosted: Fri Oct 18, 2013 14:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 22, 2004 19:31
Posts: 86
Location: Stockholm
Ingen som varit hos HF på Exakt demo ?

Själv blev jag förkyld och kunde inte gå


Top
   
 Post subject: Re: Exakt hos HF
PostPosted: Tue Oct 22, 2013 19:43 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Sep 18, 2011 11:11
Posts: 12
Location: Stockholm
Jag var där på torsdagen och det var grymt bra! Det bjöds på Highland park whisky och givetvis musik på HÖGSTA nivå! :D Jag hade även privilegiet att vara på fabriken i Skottland vid lanseringen av Exact! Det var en helg jag aldrig kommer att glömma!


Top
   
 Post subject: Re: Exakt hos HF
PostPosted: Tue Oct 22, 2013 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Vad var det som var bra? Var det hela butiksarrangemanget som var bra eller var det Exakt riggen som var bra? Nästa nyfikna fråga är hur bra var det? Var det groundbreaking eller bara något bättre än tidigare?

Festlig lösning är det som skottarna kommit att använda i alla fall,konstruktör Järnet demonstrerade en liknande prototyp för några år sedan och proklamerade att,när Skottarna nu tagit genvägen över SMPS så är den naturliga genvägen och pengabesparande fortsättningen att bygga på sådana filter.

Fallande/låga kostnader för bra DAC's och återanvända andras ideer i sann Linn anda. Kul att det kommer något nytt iaf. Att det skulle vara "magiskt" ställer jag mig försiktigt lite skeptiskt till.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Exakt hos HF
PostPosted: Tue Oct 22, 2013 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Sa de nåt om/när det kommer til andra högtalare?

Jag förstår att den lösa orningen med tuneboxar kan tillpassas i prinsip allt. Men det blir också en dyrare lösning. IAf om det är tänkt att använda Klimax steg.


Det jag undrar är fremst om det blir Akubarik Exakt, och om det blir, blir själva Exakt delen i högtalarna på samma nivå som klimax eller blir det ett steg ned.

Frågan är om Linn vill att de ska vara så bra som möjligt, eller om de vill att folk ska spara till Klimax....



Linn har jobbat med den här lösningen ända sedan DS först kom, och sa redan då att det var det här de ville göra. Men varje gång jag frågat har det varit för dyrt eller så har inte teknologin vart bra nog än. Nu verkar det som att Linn är nöjd med både teknologi och pris.

Just prismässigt så är det lätt att jämföra Klimax DSM + 350A mot ExaktDSM+Exakt 350A för att så vad skillnaden blir i pris, och då är det faktiskt ingen stor merkostnad som man kan tro iom att Både DSM och högtalarna kostade en hel del innan också...


Top
   
 Post subject: Re: Exakt hos HF
PostPosted: Wed Oct 23, 2013 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
Comstedt wrote:
Sa de nåt om/när det kommer til andra högtalare?

Det jag undrar är fremst om det blir Akubarik Exakt, och om det blir, blir själva Exakt delen i högtalarna på samma nivå som klimax eller blir det ett steg ned.
Redan idag är det ju Akurate slutsteg i Klimax 350/320 så givetvis kommer det funka bra med Akurate steg separat.

Klimax Exakt DSM: Kostnadsdrivande är en noggrann klockkrets, AD omvandlare och låda.
Allt detta kan enkelt stoppas in en Akurate låda till lägre kostnad.

Exakt Tunebox:Kostnadsdrivande är en bra DA omvandlare och utångssteg och låda.
Allt detta kan enkelt stoppas in en Akurate låda till lägre kostnad. Speciellt om man tänker sig att Exakt Klimax är "balanserad" med trafos på varje utgånggstag al la Klimax DSM. (vet ej) och Akurate blir single ended.

Slutstegsmässigt borde allt funka till detta inklusive lejonklou.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt hos HF
PostPosted: Wed Oct 23, 2013 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag frågade Linn representant på plats och fick beskedet att Akubarik Exakt borde komma om max ett år fom nu.

Har tidigare varit och lyssnat på Exakt och varit mycket imponerad, men i torsdags hade jag ett sus i ena örat vilket gjorde att allt lät helt dött...tyvärr. Men jag kan inte bedöma denna demo subjektivt.

En stor eloge till grabbarna på Highfidelity, oerhört trevlig tillställning. Som alltid!

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Exakt hos HF
PostPosted: Wed Oct 23, 2013 22:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
fredrik wrote:
Comstedt wrote:
Sa de nåt om/när det kommer til andra högtalare?

Det jag undrar är fremst om det blir Akubarik Exakt, och om det blir, blir själva Exakt delen i högtalarna på samma nivå som klimax eller blir det ett steg ned.
Redan idag är det ju Akurate slutsteg i Klimax 350/320 så givetvis kommer det funka bra med Akurate steg separat.

Klimax Exakt DSM: Kostnadsdrivande är en noggrann klockkrets, AD omvandlare och låda.
Allt detta kan enkelt stoppas in en Akurate låda till lägre kostnad.

Exakt Tunebox:Kostnadsdrivande är en bra DA omvandlare och utångssteg och låda.
Allt detta kan enkelt stoppas in en Akurate låda till lägre kostnad. Speciellt om man tänker sig att Exakt Klimax är "balanserad" med trafos på varje utgånggstag al la Klimax DSM. (vet ej) och Akurate blir single ended.

Slutstegsmässigt borde allt funka till detta inklusive lejonklou.
Nej, det är inte Akurate slutsteg i Klimax Exakt. De är mer lika Klimax Twin (om man nu ska jämföra mot något annat slutsteg). Givetvis inte samma effekt till alla element, men samma typ av teknologi.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt hos HF
PostPosted: Fri Oct 25, 2013 20:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 22, 2004 19:31
Posts: 86
Location: Stockholm
Jag måste säga att jag är förvirrad, jag trodde "Exakt" skulle väcka mer känsla och diskussion !!
Tydligen var whiskyn bra men vad tyckte ni som var där om "Exakt" ?

Hur stor är skillnaden från tidigare topp system KK+KDS+K350A jämfört med "Exakt" ??

/Linnoman


NIN wrote:
Jag var där på torsdagen och det var grymt bra! Det bjöds på Highland park whisky och givetvis musik på HÖGSTA nivå! :D Jag hade även privilegiet att vara på fabriken i Skottland vid lanseringen av Exact! Det var en helg jag aldrig kommer att glömma!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited