selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 14, 2013 19:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Hallå!
Varit sugen på ett försteg till mitt system (Akurate Renew DS/Akurate 4200/Majik 140) ett bra tag men inte lyckats prioritera in ett Akurate Kontrol 0 dyn i budget ännu då de oftast drar iväg mot ca 20k. Funderar nu på en något billigare lösning med en kinos som alternativ och undrar på hur mycket/vad jag missar på den varianten.
1. Det primära är ett bra 2 kanals försteg där möjligheten till volymstyrning via kinsky finns kvar. Hur mycket sämre är Kinos ur den aspekten?
2. Möjlighet att lägga till och styra en sub på ett bra sätt i ett 2.1 system. Någon skillnad mellan dem där?
3. Digitala ingångar för tex tv spel och sat är en bonus men samma där vad jag förstår?
4. Surround möjligheten är inget aktuellt idag men utesluter det inte i framtiden. Ger den inbyggda video delen i Kinos som kommer att stå oanvänd några nackdelar bara av att de finns där?
Några andra aspekter som jag missat?
/Peder

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Mon Oct 14, 2013 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
Kinos är trevligt. Lite varmare än Akurate, inget problem för dig.
Definitivt extremt prisvärt om Akurate snuddar 20k. Tror jag gav 55-59k för min Kinos när det begav sig? Du kanske måste byta display om du vill ha nykänsla på glöden. Men samma problem med Exotik, AK.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 14, 2013 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Kinos är bra. Klart bättre än AK, möjligen kommer AK/o/D i närheten, men inte ens AK/1 är bra nog för att det skall vara värt ett byte (om man inte har behov av grammofonsteget). Det senare enl. min lokala handlare.

AK/1 har lite olika sound än Kinos, där Kinos har ett ganska mjukt ljud, men bibehåller mycket av känslan i musiken.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 14, 2013 19:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
fredrik wrote:
Kinos är trevligt. Lite varmare än Akurate, inget problem för dig.
Definitivt extremt prisvärt om Akurate snuddar 20k. Tror jag gav 55-59k för min Kinos när det begav sig? Du kanske måste byta display om du vill ha nykänsla på glöden. Men samma problem med Exotik, AK.
Jo såg att displayen skulle vara lite matt på exemplaret jag överväger, har du någon aning om vad byte kostar och om det görs hos ÅF eller måste in till Linn?
HCL wrote:
Kinos är bra. Klart bättre än AK, möjligen kommer AK/o/D i närheten, men inte ens AK/1 är bra nog för att det skall vara värt ett byte (om man inte har behov av grammofonsteget). Det senare enl. min lokala handlare.

AK/1 har lite olika sound än Kinos, där Kinos har ett ganska mjukt ljud, men bibehåller mycket av känslan i musiken.
Inte provat min anläggning med något försteg alls men kan tycka att med visst material har ljudet en tendens att bli lite vasst så en lutning åt en aning mjukare låter inte helt fel. Kommer inte att behöva grammofonsteg så det behöver jag i vart fall inte lägga in i ekvationen.

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Mon Oct 14, 2013 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag har själv varit sugen du det har sålts ett gäng rätt billigt på sista tiden. För mig har det än så länge fallit på det lite yxiga formatet, tycker helt enkelt inte att det är så snyggt, det kan vara en aspekt.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Oct 15, 2013 05:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Lupus wrote:
Jag har själv varit sugen du det har sålts ett gäng rätt billigt på sista tiden. För mig har det än så länge fallit på det lite yxiga formatet, tycker helt enkelt inte att det är så snyggt, det kan vara en aspekt.
Jo tycker nog också att ak0 är snäppet snyggare men inte så det motiverar prisskillnaden :)
Missade en på ebay som gick för 650-700 pund och ak0 verkar hamna på ca 1800-2000 pund.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Wed Oct 16, 2013 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har et Kinos, står nu lagrat, tycker det är mycket roligare at höra på an gamla AK/D. Min är sen 2008 så det kan ha betydning.

Jag skriver inte det får at promota min egent då jag inte tänker sälja den så billigt som andra, då behåller jag den. Men kinosen låter mer Klimax i mina öron. Den kanske inte har et jätteövertag i tunedem, men min är vartfall betydligt behagligare och roligare at lyssna på än de AkuratKontroll jag hört på. Det kan dock vara så att äldre är sämre...

När det gäller display så går det ställa in hur starkt det ska lysa, max 100. Så länge du ser det på närma håll då man behöver det när man gör inställningar, annars är det som oftast inte så ofta jag tittar på displayen.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 16, 2013 14:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Comstedt wrote:
Jag har et Kinos, står nu lagrat, tycker det är mycket roligare at höra på an gamla AK/D. Min är sen 2008 så det kan ha betydning.

Jag skriver inte det får at promota min egent då jag inte tänker sälja den så billigt som andra, då behåller jag den. Men kinosen låter mer Klimax i mina öron. Den kanske inte har et jätteövertag i tunedem, men min är vartfall betydligt behagligare och roligare at lyssna på än de AkuratKontroll jag hört på. Det kan dock vara så att äldre är sämre...

När det gäller display så går det ställa in hur starkt det ska lysa, max 100. Så länge du ser det på närma håll då man behöver det när man gör inställningar, annars är det som oftast inte så ofta jag tittar på displayen.
Tyvärr ingen på gång så billigt som 700£ nu, lutar mera mot kring 1050£ i nuläget men inte riktigt klart om affär ännu. Faktiskt frågat om tillverkningsår så får se vilken årgång det är, om inte annat borde den väl ha lite större chans att leva längre om den är senare tillverkad :)

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Wed Oct 16, 2013 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag skulle gissa att de riktigt billiga Kinos är sådana som har någon form av problem, problem att starta, problem (glappkontakt el. Liknande) med digitaldelarna. Annars bör en bra Kinos vara värd betydligt mer då det är ett mycket bra försteg och som Comstedt skriver, mellan KK och AK0.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 16, 2013 19:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
HCL wrote:
Jag skulle gissa att de riktigt billiga Kinos är sådana som har någon form av problem, problem att starta, problem (glappkontakt el. Liknande) med digitaldelarna. Annars bör en bra Kinos vara värd betydligt mer då det är ett mycket bra försteg och som Comstedt skriver, mellan KK och AK0.
Jo lite chansning är det allt, hoppas den funkar så bra som säljaren säjer, någorlunda aktiv linnist på forum så hoppas i vart fall.
Går det att slå av videodelen förresten, tänkte mest minska kylbehovet då.

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Wed Oct 16, 2013 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag tror/vet det finns flera som menar akurate/D är bättre än Kinos.

Inte helt det jag upplevt, men med det sagt så hade jag fått tag i en billig Akurate/D hade jag lika gärna godt för det om jag var i ditt läge.Videodelen vet jag ingen som använder ändå.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 16, 2013 21:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Comstedt wrote:
Jag tror/vet det finns flera som menar akurate/D är bättre än Kinos.

Inte helt det jag upplevt, men med det sagt så hade jag fått tag i en billig Akurate/D hade jag lika gärna godt för det om jag var i ditt läge.Videodelen vet jag ingen som använder ändå.
Jo varit primärt inriktad på en akurate kontrol 0, verkar tyvärr dock både dels bli alltmer sällsynta och dessutom dra iväg rätt bra i pris. Jag hoppas att en kinos kan bli en lite billigare kompromiss med ett bra 2 kanals försteg (även kanske om snäppet sämre än ett ak 0 med dyn) som funkar med volymstyrning via kinsky och ger möjlighet för sub i ett 2.1 system.

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Fri Oct 18, 2013 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
peder69 wrote:
Comstedt wrote:
Jag tror/vet det finns flera som menar akurate/D är bättre än Kinos.

Inte helt det jag upplevt, men med det sagt så hade jag fått tag i en billig Akurate/D hade jag lika gärna godt för det om jag var i ditt läge.Videodelen vet jag ingen som använder ändå.
Jo varit primärt inriktad på en akurate kontrol 0, verkar tyvärr dock både dels bli alltmer sällsynta och dessutom dra iväg rätt bra i pris. Jag hoppas att en kinos kan bli en lite billigare kompromiss med ett bra 2 kanals försteg (även kanske om snäppet sämre än ett ak 0 med dyn) som funkar med volymstyrning via kinsky och ger möjlighet för sub i ett 2.1 system.
Även om jag inte jämfört sida vid sida så skulle jag gissa att en Kinos står sig även mot AK0/D.kanske inte mycket bättre, men knappast direkt sämre. Resp. apparats skick är nog mer avgörande.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 19, 2013 03:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Jag har ägt en AK/0/dyn och jag sålde iväg den rätt fort till förmån för en Kisto. Jag tycker inte alls AK/0/dyn är bra faktiskt, den är kortfattat urtråkig att lyssna till, tycker nog tom att min unidisc med dyn var roligare att lyssna till. Visst, AK var bättre på detalj än Uni men.. resten lämnar rätt mycket att önska i mitt tycke.

Kinos/Kisto för dom pengar dom betingar idag är småpengar ärligt talat.. Det är skitbra grejer för löjliga pengar om man ser till prestandan, nya AK är bättre ja men, inget stöd för multikanal alls och då tycker jag nog man ska gå på KK och antingen köra 2.0 eller bypass med ett annat försteg för film. Dvs, kör man 2.0, kör på nya AK eller KK, kör man 2+ kör kinos/kisto/gamla AK men var beredd på en smärre chock som jag fick när jag fick min AK, den åkte ut fortare än kvickt i princip.

Inget jag sagt är absolut sanning, bara för mig :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sat Oct 19, 2013 08:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Aleann wrote:
Jag har ägt en AK/0/dyn och jag sålde iväg den rätt fort till förmån för en Kisto. Jag tycker inte alls AK/0/dyn är bra faktiskt, den är kortfattat urtråkig att lyssna till, tycker nog tom att min unidisc med dyn var roligare att lyssna till. Visst, AK var bättre på detalj än Uni men.. resten lämnar rätt mycket att önska i mitt tycke.

Kinos/Kisto för dom pengar dom betingar idag är småpengar ärligt talat.. Det är skitbra grejer för löjliga pengar om man ser till prestandan, nya AK är bättre ja men, inget stöd för multikanal alls och då tycker jag nog man ska gå på KK och antingen köra 2.0 eller bypass med ett annat försteg för film. Dvs, kör man 2.0, kör på nya AK eller KK, kör man 2+ kör kinos/kisto/gamla AK men var beredd på en smärre chock som jag fick när jag fick min AK, den åkte ut fortare än kvickt i princip.

Inget jag sagt är absolut sanning, bara för mig :)
Har handlat Kinos nu så väntar på att få den skickad, borde dyka upp slutet nästa vecka. Har väl mera förhoppningen att jag ska höra någon (gärna positiv) skillnad mot mitt nuvarande förstegslösa system. Får nog annars bli en inbjudan till de mera erfarna linnisterna i trakten på en fika/alt öl för tuning ;)

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited